Piilota X Palauta

Iso osa moottoripyöristä ylittää melurajat

Paikalliset 5 Kommentoi

Kovin moottoripyörämelu lähtee yleensä laittomasti viritetyistä menopeleistä, joihin on asetettu säädösten vastaisesti liian äänekäs pakoputkisto, tai joista on poistettu äänenvaimentimen tulppa.

Viranomainen arvioi, että jopa puolet moottoripyöristä on viritettyjä ja joka neljänteen pyörään on tehty säädösten vastaisia muutoksia. Pyörän melutaso saattaa virityksessä nousta viisi desibeliä.

– Arvioni viritettyjen moottoripyörien yleisyydestä on hyvin karkea. Lisäksi on eroja pyörien tyylilajien mukaan. Perinteiset matkamotoristit eivät tee sitä ollenkaan, kun taas kaupungilla liikkuvista rakennelluista sporttimoottoripyöristä ja tietyistä harrikoista ovat käytännössä kaikki viritettyjä, kertoo Liikenneturvallisuusviraston Trafin ylitarkastaja Otto Lahti.

Melu särähtää korvaan aina erityisesti keväisin, koska talvella moottoripyöräliikenne on vähäisempää.

Melurajat

Suomessa ja EU:ssa on voimassa direktiivin mukaiset yhtenäiset melun raja-arvot tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien kohdalla.

Melurajat määräytyvät pyörän käyttöönottoajan ja moottorin sylinteritilavuuden perusteella.

Esimerkki: jos pyörä on otettu käyttöön vuoden 1992 jälkeen ja moottorin tilavuus on enintään 80 kuutiosenttimetriä, meluraja on 96 desibeliä.

Jos moottorin sylinteritilavuus on 81-175 kuutiosenttimetriä, meluraja on 99 desibeliä.

Yli 175:n kuutiosenttimetrin moottorin tilavuudella melu saa nousta 106:een desibeliin.

– Hälytyskeskuksiin ja myös suoraan Liikkuvalle poliisille tulee asukkailta paljon soittoja, että täällä ja tässä paikassa on joka päivä kovaäänistä ajoneuvojen, esimerkiksi moottoripyörien, melua, kertoo ylikonstaapeli Kimmo Järvinen Helsingin Liikkuvasta poliisista.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vuodelta 2009 määrää, että moottoripyörän rakenteen muuttamisen yhteydessä moottoripyörä on katsastettava ja pyörästä on tehtävä melumittaus.

Lahden mukaan osa jättää muutoskatsastuksen tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään tekemättä.

Varmaa tietoa laittomasti muutettujen ja melutasot ylittävien moottoripyörien yleisyydestä ei ole.

Lahti perustaa arvionsa siihen, että on itse ajanut moottoripyörällä kymmenen vuotta.

Lisäksi joitakin viitteitä antaa Liikkuvan poliisin ja Trafin viime syksynä pääkaupunkiseudulla suorittama koevalvonta, jossa kolmannes moottoripyöristä ylitti sallitut melurajat.

– On hyvin yleistä, että moottoripyöriin vaihdetaan äänekkäämpi pakoputkisto. Ehkä se liittyy siihen, että monet harrastajat tykkäävät itse kun moottoripyörästä tulevat komeat äänet, Otto Lahti sanoo.

– Moottoripyörillä ei ole pakollista katsastusjärjestelmää. Jos olisi pakollinen katsastus esimerkiksi vuosittain, saataisiin ehkä jonkinlaista tilastoa, Kimmo Järvinen lisää.

Liikkuva poliisi valvoo moottoripyöriä osana normaalia liikenteen valvontatyötä ja siinä tormätään myös melurajat ylittäviin moottoripyöriin ajoittain.

– Suurin osa moottoripyöristä on säädösten mukaisessa kunnossa, mutta kyllä sitten yllättävän monet ovat muuttaneet moottoripyöränsä pakoputken niin, että meluraja ylittyy, Kimmo Järvinen sanoo.

Motoristit: virittää saa aika vapaasti

Jani JakonenHelsingin Moottoripyöräilijäkerho HMPK ry:n puheenjohtajan Ismo Tossavaisen mielestä meluongelmaan on vaikea ottaa kantaa, koska kukaan ei ole tehnyt virallisia mittauksia siitä, kuinka paljon pyöristä todellisuudessa lähtee ääntä.

– Asiaan saadaan varmaan kesän jälkeen tarkempaa tietoa. Poliiseille on kuulemani mukaan tulossa melumittauslaitteet tänä kesänä.

– Suurin osa moottoripyöristä on täysin melutason alittavia, mutta tällaisia pyöriähän ei tietysti huomata, vaan huomio kiinnittyy muutamiin kovaa meteliä pitäviin.

Tossavaisen mielestä varsinaisesti laittomasti viritettyjä moottoripyöriä ei ole: Pyöriä saa hänen mukaan virittää ja rakennella tiettyyn rajaan asti.

– Pakoputkien vaihto on yksi osa tehon lisäystä, josta saattaa myös aiheutua lisää melua. Kaikissa pakoputkissa ei ole e-hyväksyntää, ja ne eivät ole katukäyttöön hyväksyttyjä.

5 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Jani Jakonen kuva
Jani Jakonen

Kommentit

31.3.2012 13:30

Entäs niin kovin yleistyneet mopot pääkaupunkiseudulla???Olis kyllä hyvä uutisoida niistäkin, kun nekin kohta taas ovat liikenteessä!

1.4.2012 10:29

Provosoivaa että vain yksi merkki mainitaan joista väitetään kaikkien olevan viritettyjä, kun myös muihin merkkeihin, esim. japsikustomeihin "asetetaan" asetusten vastaisia äänenvaimentimia, tai jopa poistetaan "äänenvaimentimen tulppa". Rajuja syytöksiä ilman mitään perustaa.
Mistä näitä poistettuja "äänenvaimentimen tulppia" voi ostaa? :D

1.8.2012 09:28

"Äänenvaimentimen tulppa" on parin euron hintainen muovinen kartio, joka asennetaan pakoputken päähän pesun ajaksi, ettei putkistoon mene vettä. Jos sitä ei poista pesun jälkeen, se kyllä lähtee ja lujaa heti kun pyörän käynnistää.
Kyseessä on siis täysin normaali (ja laillinen) ilmiö, josta ei kannataa olla kovin huolissaan, eikä siitä varsinkaan kannata kirjoittaa lehteen juttua.

Mitä taas "viritettyihin" pyöriin tulee, niin juuri valmistuneen, Liikenneturhan oman tutkimuksen mukaan kuolonkolareihin joutuneista 116:sta pyörästä 4 kpl oli "viritetty" muuten kuin pakoputken osalta ja noin 15% oli muutettu putkiston osalta (pakoputken vaihtaminen on täysin sallittua niin autossa kuin moottoripyörässä, jos putki on hyväksytty).
Moottoripyörän "virittäminen" tuntuu siis alentavan merkittävästi onnettomuusriskiä. Tämän vuoksi sitä voi suositella kaikille!

1.8.2012 11:44

PS. Heittäkää tekstistä nuo melurajat jonnekin, mihin ei päivä paista. Suurimmassa osassa mp-kantaa meluraja määräytyy valmistajan kilvessä olevan lukeman perusteella, mikä on tyypillisesti välillä 80-100 dB.

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu