Iso osa moottoripyöristä ylittää melurajat

Helsingin kerrostaloalueilla on paljon asukkaita, joten siellä meluongelma näyttäytyy suurempana kuin harvaan asutuilla alueilla. Kuvan moottoripyöräilijä ei liity tapauksiin.

Juha Perämäki

Kovin moottoripyörämelu lähtee yleensä laittomasti viritetyistä menopeleistä, joihin on asetettu säädösten vastaisesti liian äänekäs pakoputkisto, tai joista on poistettu äänenvaimentimen tulppa.

Viranomainen arvioi, että jopa puolet moottoripyöristä on viritettyjä ja joka neljänteen pyörään on tehty säädösten vastaisia muutoksia. Pyörän melutaso saattaa virityksessä nousta viisi desibeliä.

– Arvioni viritettyjen moottoripyörien yleisyydestä on hyvin karkea. Lisäksi on eroja pyörien tyylilajien mukaan. Perinteiset matkamotoristit eivät tee sitä ollenkaan, kun taas kaupungilla liikkuvista rakennelluista sporttimoottoripyöristä ja tietyistä harrikoista ovat käytännössä kaikki viritettyjä, kertoo Liikenneturvallisuusviraston Trafin ylitarkastaja Otto Lahti.

Melu särähtää korvaan aina erityisesti keväisin, koska talvella moottoripyöräliikenne on vähäisempää.

– Hälytyskeskuksiin ja myös suoraan Liikkuvalle poliisille tulee asukkailta paljon soittoja, että täällä ja tässä paikassa on joka päivä kovaäänistä ajoneuvojen, esimerkiksi moottoripyörien, melua, kertoo ylikonstaapeli Kimmo Järvinen Helsingin Liikkuvasta poliisista.

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus vuodelta 2009 määrää, että moottoripyörän rakenteen muuttamisen yhteydessä moottoripyörä on katsastettava ja pyörästä on tehtävä melumittaus.

Lahden mukaan osa jättää muutoskatsastuksen tietämättömyyttään tai välinpitämättömyyttään tekemättä.

Varmaa tietoa laittomasti muutettujen ja melutasot ylittävien moottoripyörien yleisyydestä ei ole.

Lahti perustaa arvionsa siihen, että on itse ajanut moottoripyörällä kymmenen vuotta.

Lisäksi joitakin viitteitä antaa Liikkuvan poliisin ja Trafin viime syksynä pääkaupunkiseudulla suorittama koevalvonta, jossa kolmannes moottoripyöristä ylitti sallitut melurajat.

– On hyvin yleistä, että moottoripyöriin vaihdetaan äänekkäämpi pakoputkisto. Ehkä se liittyy siihen, että monet harrastajat tykkäävät itse kun moottoripyörästä tulevat komeat äänet, Otto Lahti sanoo.

– Moottoripyörillä ei ole pakollista katsastusjärjestelmää. Jos olisi pakollinen katsastus esimerkiksi vuosittain, saataisiin ehkä jonkinlaista tilastoa, Kimmo Järvinen lisää.

Liikkuva poliisi valvoo moottoripyöriä osana normaalia liikenteen valvontatyötä ja siinä tormätään myös melurajat ylittäviin moottoripyöriin ajoittain.

– Suurin osa moottoripyöristä on säädösten mukaisessa kunnossa, mutta kyllä sitten yllättävän monet ovat muuttaneet moottoripyöränsä pakoputken niin, että meluraja ylittyy, Kimmo Järvinen sanoo.

Melurajat

Suomessa ja EU:ssa on voimassa direktiivin mukaiset yhtenäiset melun raja-arvot tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien kohdalla.

Melurajat määräytyvät pyörän käyttöönottoajan ja moottorin sylinteritilavuuden perusteella.

Esimerkki: jos pyörä on otettu käyttöön vuoden 1992 jälkeen ja moottorin tilavuus on enintään 80 kuutiosenttimetriä, meluraja on 96 desibeliä.

Jos moottorin sylinteritilavuus on 81-175 kuutiosenttimetriä, meluraja on 99 desibeliä.

Yli 175:n kuutiosenttimetrin moottorin tilavuudella melu saa nousta 106:een desibeliin.

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä