Piilota X Palauta

Kausilippu uhkaa kallistua 80 euroon Helsingissä

Paikalliset 4 Kommentoi

Espoon ja Helsingin kesken muhii kiista siitä, millaiseksi matkalippujen hinnat pitäisi hinnoitella pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen uudessa vyöhykejärjestelmässä.

Helsinkiläisten kuukausilipun hinta oman kuntansa alueella uhkaa nousta jopa 75–80 euroon, väläyttää vihreiden helsinkiläispoliitikko Osmo Soininvaara.

Soininvaaran mukaan uhka on olemassa, koska Espoo on vaatinut, että B-vyöhyke kattaisi lähes koko Espoon ilman, että lippujen hintojen alentamista täytyisi merkittävästi tukea Espoon veronmaksajien kukkaroista. Tällöin myös helsinkiläisten liput kallistuisivat, sillä Helsinki ja Espoo kuuluisivat samaan B-vyöhykkeeseen.

Uudet vyöhykkeet

HSL:n perusvaihtoehdossa Helsingin kantakaupunki muodostaisi A-maksuvyöhykkeen.

Helsingin esikaupunkialue, paitsi Östersundom, olisi B-vyöhykkeellä.

Espoosta B-vyöhykkeellä olisi kaupungin itäiset alueet, mm. Tapiola, Matinkylä ja Leppävaara. Muu osa Espoosta olisi C-vyöhykkeellä.

Espoo on ehdottanut kuitenkin, että kaikki muutkin aluekeskukset, kuten Espoon keskus ja Espoonlahti, olisivat samalla B-vyöhykkeellä.

Matkustajan pitäisi ostaa vähintään kahden vyöhykkeen lippu (esim.AB tai BC)

– Helsinkiläisten lähtökohta on että AB-vyöhykkeen kuukausilipun hinta alkaisi nelosella. Joukkoliikenteellä on meillä aivan eri asema kuin Espoossa, Soininvaara sanoo.

– Espoolaisten päättäjien täytyy ajatella asioita espoolaisten joukkoliikenteen käyttäjien ja espoolaisten veronmaksajien näkökulmasta, sanoo espoolaispäättäjä Sirpa Hertell (vihr).

Soininvaaran karkean arvion mukaan Espoon pitäisi pulittaa 20 miljoonaa euroa nykyistä enemmän lipputukea, mikäli se haluaa ulottaa seutulippua huomattavasti edullisemmat liput Kehä III:lle.

Soininvaara pitää todellisena uhkana sitä, ettei Espoo ole halukas lisäämään lipputukeaan tuntuvasti.

– Heidän lausunnossaan sanotaan, ettei ratkaisu saisi maksaa kovin paljon. Jos lausuntoon on luottamista, niin silloin pidän sitä todellisena uhkana.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Sirpa Hertell kiistää haluttomuuden lisätä tariffitukea.

– Kyllä konsernijaoston päätökseen sisältyy ajatus siitä, että Espoossa ollaan valmiita subventoimaan lippujen hintoja enemmän kuin tällä hetkellä. Huoli siitä, että espoolaisten lippuhintojen alentamiseen laitettava lisätuki otettaisiin helsinkiläisten taskusta, ei pidä paikkaansa.

B-vyöhyke käsittäisi joka tapauksessa Tapiolan ja Leppävaaran, mikä nostaisi Espoon tariffikustannuksia kymmenen miljonaa euroa nykyisestä.

Jos vyöhykeraja olisi Kehä III:lla, lisäkustannus olisi Hertellin mukaan korkeintaan muutamia miljoonia.

– En käy kiistämään Soininvaaran arviota, hän on voinut saada laskelmia HSL:ltä. Kustannuksen nousu pitää vielä tarkemmin selvittää.

Hertellin mielestä AB-vyöhykkeen lippu voisi olla noin 50 euroa kuussa.

– Lippujen hintarakenne pitäisi päättää HSL:ssä ensin. Sen jälkeen kysyttäisiin Espoolta haluavatko he todella oikeasti liittää koko Espoon B-vyöhykkeelle ja maksaa siitä 20 miljoonaa, Soininvaara lisää.

Sitä saa, mitä tilaa

Helsinkiläisten näkokulmasta katsoen on totta kai väärin, että helsinkiläisten matkaliput kallistuvat siksi, että espoolaiset saavat halvemmat liput.

Mutta on tekopyhää, että Helsingin päättäjät ryhtyvät valittamaan lippujen hintojen noususta. Helsinki teki pari vuotta sitten tietoisen päätöksen joukkoliikenteen suunnittelun ulkoistamisesta HSL-kuntayhtymälle, joka nyt myös päättää lippujen hinnoista.

Helsinki on sittemmin kuten myös Espookin painokkaasti ajanut pääkaupunkiseudulle joukkoliikenteen vyöhykejärjestelmää, jotta kuntarajoilla ei olisi enää merkitystä.

Osmo Soininvaara istuu HSL:n hallituksessa. Hän vakuuttaa, että hallituksen helsinkiläisjäsenet puolustavat Helsingin etua.

– Lain mukaan se on heidän velvollisuutensa. Kuntayhtymässä päättäjät eivät edusta puolueita, vaan kuntaansa, Soininvaara sanoo.

4 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Jani Jakonen kuva
Jani Jakonen

Kommentit

13.4.2012 09:17

Ei oo enään mitään järkeä kohta käyttää yleisiä ku voi hommata oman auton! ja stdissahan pyritään siihen että ei autoja.. ei auta.. otan oman auton käyttöön jos liput nousevat! tässä ei oo mitään v** järkeä!!

14.4.2012 13:00

Nyt pitää hyvät ihmiset ottaa järki käteen. Autoilu on espoossa melkein elinehto. Halukkuutta vähentää autoilua ei ole, koska se erittäin tuottaavaa sekä työllistävä osa-alue.
Ajatelkaa esim. ABC ketjua. (s-ryhmä).
Heillä on erään laskelman mukaan 39 kansanedustajaa.
Onko heidä edun mukaista, jos autoilu vähenee? EI! Asemat ovat sijoitettu sekä suunniteltu juuri autoiluun.
Entäpä Espoon autokaupat, merkkikorjaamot, rengashuollot...Bensiinin verotus tuo valtion kassaan huomattavia summia. Niin summa summarum, autoilua ei haluta vähentää. Se on vahva osa elinkeinoelämää. Jos seutulippu on liian halpa, saatta joku jopa luopua autoilusta. Se ei ole hyvä. Talouden näkökulmasta. Ja mitäs se insinööri kaupunki Espoo palvoo? Talous lukuja, vaiko oikeaa ympäristöystävällistä kehitystä?

14.4.2012 17:29

Eiköhän lopeteta kaikki yhteistyö näiden Espoon idioottien kanssa.

He eivät halua osallistua joukkoliikenteen kuluihin emmekä me Helsingin asukkaat halua heidän ruostekotteroitaan tukkimaan katujamme.

Helsingin vihreät taas ovat aina kannattaneet yksityisautoilun lisäämistä.

15.4.2012 13:36

Niin ja ITSE matkustaa Ilmaiseksi

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.