Kausilippu uhkaa kallistua 80 euroon Helsingissä

Helsingin seudun liikenne HSL suunnittelee aikaisintaan vuonna 2014 käyttöön otettavaa uutta joukkoliikenteen taksa- ja vyöhykejärjestelmää.

Jani Jakonen

Helsingin seudun liikenne HSL suunnittelee aikaisintaan vuonna 2014 käyttöön otettavaa uutta joukkoliikenteen taksa- ja vyöhykejärjestelmää.

Pekka Salonen

Espoon ja Helsingin kesken muhii kiista siitä, millaiseksi matkalippujen hinnat pitäisi hinnoitella pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen uudessa vyöhykejärjestelmässä.

Helsinkiläisten kuukausilipun hinta oman kuntansa alueella uhkaa nousta jopa 75–80 euroon, väläyttää vihreiden helsinkiläispoliitikko Osmo Soininvaara.

Soininvaaran mukaan uhka on olemassa, koska Espoo on vaatinut, että B-vyöhyke kattaisi lähes koko Espoon ilman, että lippujen hintojen alentamista täytyisi merkittävästi tukea Espoon veronmaksajien kukkaroista. Tällöin myös helsinkiläisten liput kallistuisivat, sillä Helsinki ja Espoo kuuluisivat samaan B-vyöhykkeeseen.

– Helsinkiläisten lähtökohta on että AB-vyöhykkeen kuukausilipun hinta alkaisi nelosella. Joukkoliikenteellä on meillä aivan eri asema kuin Espoossa, Soininvaara sanoo.

– Espoolaisten päättäjien täytyy ajatella asioita espoolaisten joukkoliikenteen käyttäjien ja espoolaisten veronmaksajien näkökulmasta, sanoo espoolaispäättäjä Sirpa Hertell (vihr).

Soininvaaran karkean arvion mukaan Espoon pitäisi pulittaa 20 miljoonaa euroa nykyistä enemmän lipputukea, mikäli se haluaa ulottaa seutulippua huomattavasti edullisemmat liput Kehä III:lle.

Soininvaara pitää todellisena uhkana sitä, ettei Espoo ole halukas lisäämään lipputukeaan tuntuvasti.

– Heidän lausunnossaan sanotaan, ettei ratkaisu saisi maksaa kovin paljon. Jos lausuntoon on luottamista, niin silloin pidän sitä todellisena uhkana.

Espoon kaupunginhallituksen konsernijaoston puheenjohtaja Sirpa Hertell kiistää haluttomuuden lisätä tariffitukea.

– Kyllä konsernijaoston päätökseen sisältyy ajatus siitä, että Espoossa ollaan valmiita subventoimaan lippujen hintoja enemmän kuin tällä hetkellä. Huoli siitä, että espoolaisten lippuhintojen alentamiseen laitettava lisätuki otettaisiin helsinkiläisten taskusta, ei pidä paikkaansa.

B-vyöhyke käsittäisi joka tapauksessa Tapiolan ja Leppävaaran, mikä nostaisi Espoon tariffikustannuksia kymmenen miljonaa euroa nykyisestä.

Jos vyöhykeraja olisi Kehä III:lla, lisäkustannus olisi Hertellin mukaan korkeintaan muutamia miljoonia.

– En käy kiistämään Soininvaaran arviota, hän on voinut saada laskelmia HSL:ltä. Kustannuksen nousu pitää vielä tarkemmin selvittää.

Hertellin mielestä AB-vyöhykkeen lippu voisi olla noin 50 euroa kuussa.

– Lippujen hintarakenne pitäisi päättää HSL:ssä ensin. Sen jälkeen kysyttäisiin Espoolta haluavatko he todella oikeasti liittää koko Espoon B-vyöhykkeelle ja maksaa siitä 20 miljoonaa, Soininvaara lisää.

Uudet vyöhykkeet

HSL:n perusvaihtoehdossa Helsingin kantakaupunki muodostaisi A-maksuvyöhykkeen.

Helsingin esikaupunkialue, paitsi Östersundom, olisi B-vyöhykkeellä.

Espoosta B-vyöhykkeellä olisi kaupungin itäiset alueet, mm. Tapiola, Matinkylä ja Leppävaara. Muu osa Espoosta olisi C-vyöhykkeellä.

Espoo on ehdottanut kuitenkin, että kaikki muutkin aluekeskukset, kuten Espoon keskus ja Espoonlahti, olisivat samalla B-vyöhykkeellä.

Matkustajan pitäisi ostaa vähintään kahden vyöhykkeen lippu (esim.AB tai BC)

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä