Seuraava kädenvääntö maksuvyöhykkeistä?

(PÄÄKIRJOITUS) Helsinki yritti haukata liian ison palan, kun se halusi automatisoida yli 30 vuotta vanhan metrojärjestelmänsä. Nyt uhkana on, että Länsimetron asemalaitureista rakennetaan liian lyhyitä, sillä Länsimetro suunniteltiin automaattimetron tynkäjunia ajatellen.

Käydäänkö joukkoliikenteen seuraava farssi uusien maksuvyöhykkeiden käyttöönotossa? Mistä löytyy tekniikka, joka on luotettavaa ja jota matkustajat osaavat käyttää? Matkustajan pitää tietää, millä vyöhykkeillä bussi liikennöi, jotta hän osaa hankkia asianmukaisen lipun ja välttää tarkastusmaksun. Nykyinen helppotajuinen kuntarajoihin perustuva vyöhykejako nimittäin poistuu. Tulevaisuudessa matkalipun hinta määräytyy A-, B-, C ja D-vyöhykkeiden perusteella. Espoo on jo ilmoittanut, että se haluaa lähes koko kaupunkinsa yhdelle maksuvyöhykkeelle.

Joukkoliikenteen suuria mullistuksia ovat tulevaisuudessa myös runkobussilinjat. Ne liikennöivät Espoosta, Vantaalta ja Helsingin esikaupunkialueilta lähinnä moottoriteitä pitkin Helsingin keskustaan. Runkolinjat eivät ole ylimääräistä palvelua, vaan niiden myötä Helsingin nykyistä bussilinjastoa karsittaisiin rajusti.

Mitähän Helsingin päättäjät tästä ajattelevat?

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Farssihan tuo on valmiiksi. Nykyisellä ja tulevalla maksuvyöhykejaolla maksaa matka tulevalla marjaradalla Myyrmäestä Tikkurilaan myötäpäivään vähemmän kuin vastapäivään. Miksi asiaa ei voi tehdä hyvin ja asiakasystävällisesti, eli sisään leimattaessa järjestelmä tekee katevarauksen maksimimaksulle. Kun leimaa kortilla ulos määränpäässä, joka on maksimitaksaa vähemmän maksavan matkan päässä, järjestelmä palauttaa ylimääräisen varauksen. Syynä lienee vain se, ettää järjestelmästä päättä poliitikot. Heille saa myytyä kuraa kalliilla, kuten nykyistä edellisen matkakorttijärjestelmän.

proot (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun