Bussien siivous on loppumatonta yötyötä

Anneli Johanssonin yritys siivoaa ja pesee joka yö busseja Nobinan varikolla Klovissa. Työntekijöitä on monta eri kansallisuutta. Espoolaisyrityksen asiakkaina on muitakin liikennöitsijöitä.

Klaus Nurmi

Klovin varikolla pestään noin neljäkymmentä bussia joka yö, esittelee Anneli Johansson. Työntekijöitä on kymmenkunta.

Klaus Nurmi

Laukkuja, reppuja, kännyköitä. Graffiteja, roskia, oksennuksia, koirien jätöksiä.

– Näistä löytyy kaikkea maan ja taivaan väliltä, kuvaa Anneli Johansson kulkiessaan pitkin bussin käytävää.

Liikennöitsijä Nobinan varikolla Klovissa on alkanut jokailtainen operaatio. Johanssonin johtama siivouspalveluyritys tankkaa ja siivoaa bussit.

Työt alkavat iltaseitsemän jälkeen ja jatkuvat aamukolmeen, viikonloppuisin vähän pidempään.

– Ympäri vuoden joka päivä. Vain joulupäivänä emme ole töissä, Johansson sanoo.

Varikolla siivotaan noin 200 bussia yössä. Viikkopesuun ajetaan nelisenkymmentä autoa.

Talvella autoihin kulkeutuu matkustajien kengissä lunta, keväällä puolestaan vaivaa pöly.

– Kun bussi lähtee pysäkiltä, renkaiden alta pölähtää hiekanpölyä sisälle, Johansson selvittää.

Keväinen ilmiö on myös graffittien lisääntyminen. Johansson osoittaa bussin takapenkkiä, johon on vedetty paksulla sinisellä tussilla jokin tunnusmerkki.

– Kun kärsivällisesti hinkkaa, jälki voi lähteä pois. Jotkut aineet eivät lähde millään ja silloin voi edessä olla penkin vaihtokin, mikä tulee tosi kalliiksi.

Töhrimisen lisäksi penkkejä viillellään ja selkämyksiin liimaillaan tarroja.

Koulujen päätösviikonlopun ja isojen juhlapäivien jälkeen busseista kerätään säkkikaupalla kaljatölkkejä ja pulloja.

Ilkivalta on lähinnä nuorten laji, aikuiset puolestaan oksentavat ja voipa heiltä lirahtaa pissakin penkille öiseltä kapakkakierrokselta palatessa.

– Näky on pahin lauantaiaamuisin, Johansson huokaa.

Hän myös ihmettelee joidenkin intoa silputa busseissa olevia ilmaislehtiä.

Siisteydessä on kyse paitsi matkustusmukavuudesta, myös rahasta. Helsingin seudun liikenne HSL seuraa liikennöitsijöiden bussien kuntoa koko ajan.

Autojen hyvä hoito voi tuoda laatubonusta. Epäsiisteys puolestaan voidaan kirjata laatupoikkeamaksi, selvittää HSL:n liikennetarkastajien ryhmäpäällikkö Sami Aherva.

Hän pitää seudun joukkoliikennettä melko korkeatasoisena.

– Liikennöitsijät tekevät parhaansa, että kalusto pysyy teknisesti kunnossa ja myös siistinä.

Kauneus on katsojan silmässä, Aherva muistuttaa. Hyvin pidetty auto voi olla siisti, vaikka olisikin vanha ja kulunut.

– Uusikin bussi voi rapistua käsiin, jos ylläpito ei ole riittävä.

Laatuongelmia näkyi Ahervan mukaan takavuosina, kun kilpailutuksessa pärjätäkseen liikennöitsijät karsivat huollon kuluja.

Yli 1 200 bussia

Koko HSL:n liikenteessä ajaa päivittäin 1 250 bussia.

Seudun kaikesta joukkoliikenteestä bussien osuus on noin puolet.

Viime vuonna tehtiin 172,5 miljoonaa bussimatkaa.

Liikennöitsijöitä on kymmenkunta. Suurimmat ovat Helsingin bussiliikenne, Nobina, Veolia ja Pohjolan kaupunkiliikenne.

Päivittäin bussi lakaistaan, roskakorit tyhjennetään, lehdet kerätään. Töhryt poistetaan.

Viikkosiivouksessa bussi pestään ja lattia, ikkunat ja tangot pyyhitään.

Pari kertaa vuodessa bussi imuroidaan ja pestään kokonaan kattoa myöten.

Written by:

Klaus Nurmi

Ota yhteyttä