Piilota X Palauta

Kumpulan bussikadusta lisävaatimuksia

Paikalliset 1 Kommentoi

Helsinkiläispäättäjät ovat jättäneet kaupunginvaltuustolle peräti neljä eri toivomuspontta Vallilanlaakson ja Kumpulan kartanolaakson joukkoliikennekadusta.

Joukkoliikennekatu on erittäin kiistelty suunnitteluhanke. Se on paitsi jakanut päättäjät kahteen leiriin, niin myös herättänyt laajaa vastustusta Kumpulan asukkaissa.

Toivomusponnet jätettiin valtuuston päättäessä joukkoliikennekadun asemakaavasta ja ponnet ovat nyt lausuntokierroksella eri lautakunnissa.

Kaupunginvaltuutettu Maija Anttila (sd) vaatii, että bussikatu suljetaan esteillä laittomalta yksityisautoilulta. Kokoomuksen Riitta Snäll ehdottaa, että bussiliikenteen melu- ja pölyhaittoja vähennetään Vallilan siirtolapuutarhassa.

Heli Puura (sd) on tehnyt kaksi toivomuspontta Vallilanlaakson joukkoliikennekadusta. Hän toivoo, että bussiliikenteen meluntorjuntaa kiirehditään. Puura myös esittää, että Keski-Pasilan hulevesien purkuputki sijoitetaan Vallilanlaakson bussikadun alle.

Rakennusviraston mukaan bussikadun sulkeminen puomein olisi teknisesti mahdollista, mutta ongelmana ovat liikkeentunnistimen mahdolliset viat.

Lisäksi liikkeentunnistimen pitäisi tunnistaa hälytysajoneuvot.

Viraston mielestä bussikadun kameravalvonta ja sakottaminen olisivat parempi keino ehkäistä yksityisautoilua. Nykyinen lainsäädäntö ei kuitenkaan mahdollista, että kaupunki itse suorittaisi valvontaa ja sakottamista.

Bussikadun ja Vallilan siirtolapuutarhan väliin on kaavoitettu 1, 2 metriä korkea meluaita. Se toteutetaan bussikadun rakentamisen yhteydessä. Myös puurivi on tarkoitus istuttaa, mutta rakennusviraston mukaan se on niin kapea, ettei kasvillisuus estä melun tai pölyn leviämistä siirtolapuutarha-alueelle.

Bussikadun rakentamisaikataulusta ei ole tietoa, koska hanke on lykkääntynyt asemakaavavalituksen vuoksi.

1 kommentti Kommentoi
Käyttäjän Jani Jakonen kuva
Jani Jakonen

Kommentit

6.5.2012 13:41

Vallilan bussikadun meluntorjuntaa pitäisi kuulemma kiirehtiä. Parasta meluntorjuntaa olisi jättää koko onneton bussikatu rakentamatta, sen sijaan että sinne haikaillaan ajoportteja ja meluaitoja.

Toivottavasti uusi valtuusto tulee järkiinsä ja laittaa pisteen koko hankkeelle. Kukaan joka on itse käynyt Kumpulanlaakson alueella, ei voi ymmärtää, että tällainen viheralue pitäisi raiskata joukkoliikennekadulla.

Aluetta kiertää jo nyt valmis raitiotieverkko ja yliopiston yhteydet Otaniemeen voi kohta hoitaa nopeimmin Metrolla. Myös Kalasataman raitiotieyhteydet Pasilaan hoituvat suorimmin Mäkelänkadun kautta, eihän sen takia ei tarvitse haahuillla missään Vallilanlaaksossa, jossa ei edes asu ketään.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.