Piilota X Palauta

”Äiti ei saa pukeutua niin kuin teini”

Viihde 47 Kommentoi

Oman tyylin löytäminen vie monilla useamman vuoden. Kukin taablaa tyylillään, eikä siihen ole muilla nokan koputtamista.

Kun nainen saavuttaa äitiyden onnen, on inventaarion paikka. Jatkaako nuorena aikuisena löytämällään tiellä vai pitäisikö kehittää uusi äiti-look.

Pitääkö äidin näyttää tietynlaiselta?

Kysyimme teini-ikäisiltä nuorilta, miltä äidin pitää heidän mielestään näyttää.

Tärkeimmäksi toiveeksi nuorten vastauksissa nousi, että äiti pukeutuisi ”normaaleihin, kotiäitien vaatteisiin”. Nuorten mielestä ylipukeutuminen ja teinityyli eivät sovi äidille.

Teini-ikään kuuluva omien vanhempien häpeäminen näkyi myös vastauksissa. Nuorten viesti oli selvä: äidin kanssa on kehdattava liikkua yleisillä paikoilla.

Tässä nuorten vastauksia:
 

– Äiti ei saa näyttää nololta. Kati, 15

– Äiti vois käyttää aina vaikka farkkuja ja jotain neulepaitaa ja matalia kenkiä ja vaikka vaaleanpunaista. Sen sijaan ei oo hyvä, jos se näyttää liian nuorelta. Jakkupuku on töissä hyvä, mutta narutoppeja se ei sais käyttää, kun on niin vanha. Teea, 14

– Äiti ei saa näyttää liian teiniltä. Sellainen kiva kotiäitityyli on paras. Pinja, 15

– Äidin pitää olla edustuskelpoinen, semmonen et sen kaa esiintyy julkisil paikoil ilma et tarvii häpee. Emilia ja Viivi, 17
– Äiti ei saa ostaa vaatteita samoista kaupoista kuin mä ostan. On noloa, jos äidillä on samanlaiset vaatteet. Farkkuja se voi käyttää, mutta ei pillifarkkuja, eikä mitään biletoppeja ja kireitä t-paitoja. Se on noloa. Enkä mä halua, että äiti käyttää saappaita tai samanlaisia tennareita. Emma, 15

– Kaverit luulivat mun äitiä kerran mun isosiskoksi, koska se käyttää sellaisia vaatteita. Ensin mua hävetti, mutta sitten ajattelin, että ehkä sen kestää, koska onhan se oikeestaan hyvä että se on nuorekas. Mutta mä en halua että se käyttää kesällä julkisilla paikoilla minihameita tai sortseja. Se on sentään ÄITI! Jenna, 15

– Äidin pitää näyttää normaalilta ja pukeutua järkevästi. Ei esimerkiksi tule liikaa yrittää pukeutua kuin nuoret. Ylipäätänsä sen näköinen, että äidin seurassa kehtaa liikkua. Toni, 18

– Äidin pukeutuminen on mulle vaikea juttu, koska äiti on nyt kaksi vuotta eron jälkeen alkanu käydä baareissa ja mua pelottaa että törmään siihen siellä ja kaverit sanoo jotain. Olis kamalaa, jos se tulis jossain narikkajonossa vastaan tissit roikkuen ja kieli poskella ja kompurois sellasissa kengissä, jotka ei sille sovi.  Joni, 19

47 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Heli Koivuniemi kuva
Heli Koivuniemi

Kommentit

2.5.2012 06:46

Hei nuoret häpeätekö äitiänne , antakaa äidin olla nuorekas niin kuin muutkin.
Varmaan häpeäiste enemmän jos äiti kulkisi huivi tiukasti kiinni leunala ja hyvin mummomaiset vaateet yllä minä ainakin pukeudun en iänmukaan vaan normaalisti.
Odottava äiti saa olla juuri sen näköinen ,kuin hänen sen hetkinen olemus on ei äitytä pidä hävetä ei tarte säkkimekoon pukeutua.

2.5.2012 08:56

Nuorekas ja pissis on kaksi eri asiaa. Välillä ei tiedä itkisikö vai nauraisiko, kun minihameen ja liian pienen topin välistä roikkuu raskausarpinen löysä maha. Lastenrattaiden työntely korkokengissä, perä pystyssä, ei sekään ole kovin hemaiseva näky. Kymmenen senttiä lisää kangasta paidanhelmaan ei tee vielä kenestäkään mummomaista tai vanhan näköistä - vinkkinä mainittakoon.

Huivit leuan alle sidottuina jäivät pois muodista 50-vuotta sitten! Voi äiti olla nuori ja nuorekaskin, mutta ne äidit jotka kisaavat teinitytärtensä kanssa samoista poikakavereista ovat pikkasen eksyksissä.

2.5.2012 08:58

Kukin taaplaa tyylillään ja toisen pukuvalintoihin sotkeuduttakoon vain, mikäli homma toimii vastavuoroisesti. Jos vain toinen osapuoli saa nalkuttaa, on se vastoin vapaan länsimaisen demokratian perussääntöjä.

2.5.2012 09:37

Höpönpöpön... vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan, eivät lapset vanhemmistaan.

2.5.2012 09:01

Kuka ääliö kyselee teiniltä miten aikuisen kannattaisi pukeutua?

2.5.2012 14:53

naulan kantaan :D

4.5.2012 07:51

Näköjään Heli Koivuniemi ja Vantaan sanomat.

2.5.2012 09:19

nainen saa näyttää ja pukeutua just sen mukaan miten nuoreksi itsensä tuntee... katsokoon teinit ensin itse peiliin...

2.5.2012 09:40

Kellähän se naisten pukeutumisongelma oikein on ?

2.5.2012 09:43

Ans ku mä arvaan... naapurin akalla...???

2.5.2012 09:57

"Naisten rooli- ja tyyliongelmat eivät rajoitu raskausaikaan, vaan moninkertaistuvat äitiyden myötä. "

Olen siis toistakymmentä vuotta ollut ihan täysin tietämättäni moninkertaistuvasti moniongelmainen nainen !

2.5.2012 10:18

Suomalainen nainen yrittää peittää Läskinsä tuulipukuun ja mustaan viittaan.

6.5.2012 21:42

Onko pettymyksiä niinpaljon ,kun täytyy kyseiselle palstalle päästä noin tyhmällä nimimerkillä

2.5.2012 10:56

Teini-ikä tarkoittaa ikävuosia 13-19. Jos tuossa iässä äidiksi päätyy, saattaa vielä käyttäytyä ja pukeutua kuin teini. Naurettavimpia ovat viisikymppiset sinkut, jotka leikkivät teinejä. Sekä pukeutumisella, että käytöksellä annetaan viesti siitä, että on täysi-ikäinen, täysipäinen ja päätäntävaltainen omissa asioissa. Lapset kannattaa tehdä vasta teini-iän jälkeen, ja aikuisen käytöstä vaaditaan myös isiltä ei vain äideiltä.

Tämän judovalmentajan,( tai mikälie isokenkäinen, johon naiset kompastuvat), kommentti tuulipuvuista ja mustista viitoista on aika omituinen. Harvempi ulkoilee tai hölkkää musta viitta tuulipuvun päällä...naiset ei yleensä leikki sarjakuvasankareita.

2.5.2012 17:23

antakaa äitinne pukeutua niin kuin hän haluaa ja tuntee itsensä vielät haluttavaksi naiseksi. Äidillänne on vain yksi elämä joten antakaa elää ja pukeutua niin kun itse parhaaksi näkee.

2.5.2012 17:32

Ei se aina tarkoita sitä, että leikkii teini-ikäistä. Valitettavasti kaupoissa on hyvin vähän vaatteita jotka ns. keski-ikäisille kokoa 36. Löytyy kyllä isojen tyttöjen kokoja mutta kun pitäisi löytää nro 36 vaatteita, jotain ikään sopivaa yli 50-60v, onpahan hakusessa. Varsinkin, jos ei ole varaa ostaa ns. merkkivaateliikkeistä. Pakko tyytyä Seppälä, Lindex, Kappahl vaatteisiin. Farkut ovat vain niin helppo pukea ja kireänä tukevat hyvin kipeitä lonkkia.

2.5.2012 18:48

On erittäin hienoa, että suomalaiset naiset ovat vihdoinkin alkaneet pukeutua trendikkäästi ja luojan kiitos enää ei näy niin paljon tuota nappiverkkari/ tuulipuku tyyliä ja itsekin kolmekymppisenä naisena väittäisin, että me ns. keski-ikäiset äidit osaamme kävellä korkeilla saappailla paremmin kuin nykyajan teinit joita ei edes omat ällöttävät maha-makkarat häiritse... siis kamalaa kun teinit ostaa esim. Vero modasta pari nro:: liian pieniä vaatteita ja ovat sinut omien läskiensä kanssa!!! On järkyttävää katsoa kun nuoriso on nykyään niin omena vartaloisia.

2.5.2012 21:39

Olen samaa mieltä Romuluksen kanssa, nykyisin nuoret tytöt eivät tunnu tajuavan vartalonsa vaatimuksia. Jos katsoo 70-luvun luokkakuvaa, on siellä ehkä yksi lapsi, jolla on vähän enemmän vatsaa, mutta nykyiset luokkakuvat tursuavat lihavia lapsia, jotka ovat tälläytyneet samankokoisiin ja -tyylisiin vaatteisiin, kuin ne pari luokan pissistä.
Ymmärrän kyllä noiden haastateltujen nuorienkin näkökulman, vaikka olen yli 40 v, muistan, miten noloa oli kulkea tuon ikäisenä äidin kanssa. Äiti ei vain osannut pukeutua (käyttäytyä, puhua, liikkua...) oikein.

3.5.2012 08:51

Nuoret on aina sitä mieltä, että ihminen on vanha kun ikää on yli 25-30 vuotta. Sitten kun ikää tulee se 40v niin tajuaa, että puolet elämästä on vielä jäljellä ja seksuaalisuus on edelleen tärkeää. Nuoret on omasta mielestään laajakatseisempia kuin vanhemmat. Itselläni on ainakin mielipiteet laajentuneet iän mukaan. Nuoret on itseasiassa melko tiukkoja siitä, että kuka saa pukea ja mitäkin päälleen, kyllä se mielipide monilta leppyy kun ei mahdu kuin teltta päälle.
En todellakaan halua (eikä mieheni halua), että käytän valtavan peitteleviä vaatteita. Suurin osa nuorista kulkee pari numeroa liian pienissä vaatteissa, vyötärömakkarat tursuaa vyön yli ja kävely on lyllerrystä, kengät laahaa maassa hyh.

Vartaloni on hyvässä kunnossa. Käytän niitä vaatteita mitä haluan, en löydä esim. Prismasta mitään vaatteita, sinne suuntaan sitten kun täytän 65v. En tosin käytä pikkutyttöjen vaatteitakaan mutta en tykkää näistä pari vuotta muodissa olleista "pieni talo preerialla" tyyppisistä vaatteistakaan. Vaikea on löytää hyvän näköisiä ei-mummovaatteita. Onneksi minulla on vain poikia, kannustavat pukeutumaan naisellisesti, ei mummomaisesti.

3.5.2012 10:00

No itse olen juuri täyttänyt 50v. Mutta ikähän on vain numeroita.
Tunnen itseni edelleenkin aika nuorekkaaksi Äidiksi, puhetyylini kyllä omia kolmea aikuista poikaani kovastikkin hymyilyttää, ne sanoo aina hei,äiti sähän puhut ihan niinkuin mekin...no miksi en puhuisi.
Ei kait olekkaan tarkoitus kun 50v. tärähtää tauluun...niin pitäisi puheen/puhekilen muuttua jotenkin...niinkuin poikani sanovat Kirjakieleksi!
No kuitenkin, heidän mielestään on vaan hyvä että olen juuri tällainen Äiti....puhutaan samaa kiletä...ja vaatetuskin on minulla mielestäni ihan kohtalainen...Farkut niinkuin ennenkin, ja silleen:)

3.5.2012 10:36

Hienoa huomata tyylikeskustelua myös nuorten keskuudessa. Oma tyyli koostuu terveestä minä-kuvasta, oman vartalon hyväksymisestä, oikeista mittasuhteista sekä pukevista väreistä. Iällä ei ole väliä vaan asenteella. Naisellisuuden lisääminen tekee jokaiselle hyvää ja ryhdikäs askeltaminen pukee kaikkia.

3.5.2012 11:32

Jaahas. No entäs sitten isien vaatekaapit? Miksi naisten/äitien pukeutumisesta ja ulkonäöstä pitää keksiä jotain sanomista, kyllähän se isäkin roolimallina toimii. Eikö?

3.5.2012 11:42

Olen samaa mieltä nimimerkki Naisen kanssa isien ja poikien pukeutumisesta. Miehet ja pojat on jätetty heitteille pukeutumisen suhteen. Osalla isiä on loistava tyylitaju, mutta suurella osalla se koostuu tuulipuvusta, farkuista, t-paidasta sekä ainaisesta lippalakista. Olisi hyvä alkaa kiinnittämään huomiota myös miehiin. Selatessa kauppojen katalogeja vain pari sivua on uhrattu miehille tai pojille, muun osan täyttää naisten pukeutuminen. Isä toimii pojan roolimallina aivan kuten kirjoittaja toteaa. Tyttö imee vaikutteita äidistään. Sama pätee myös tapakultturin puolella.

3.5.2012 18:36

Saakos äiti pukeutua samoin kuin 5-v samanlaisiin 'ulkoiluvaatteisiin', niitä näkee paljon puistossa? Saakos isä jäädä henkisesti lapsen asteelle?

4.5.2012 07:56

Koko keskustelu osoittaa miten kulttuuri on alkanut jo rikastumaan teiniemme keskuudessa. Ensin keskustellaan miten äidin pitäisi pukeutua, ettei olisi nolo ja kohta keskustellaan, että miten ylipäätänsäkin naisen pitäisi pukeutua ja kohta on ihan normia vetäistä kaikille vaan burkhat päälle.

4.5.2012 09:16

Kun hellesäät tulevat, näkyy kaupungilla myös isukkien yllä paljon pallopaitaa.
Ja - auta armias! - jopa palloa ilman paitaa. Ajatelkaa nyt otsonikatoakin, jos ette meidän naisten esteettistä silmää.

6.5.2012 12:53

Teinitkö täällä jo itsenäisten akuisten muodin määrää ???

Minun mielestä ylipukeutuminen sopii oikein hyvin äidille ja tekee äidistä jopa seksikkäämmän kuin joku napahousuteini hernekeppijalkoineen..

6.5.2012 12:56

Äiti olis seksikäs kurahousuissa (ihonmyötäisissä)

6.5.2012 14:25

Sehän ei tietenkään kuulu kenellekään, miten pukeudun. Yleensä valitsen vaatteeni niiden mukavuuden mukaan. Vaate on kehon suoja ja ne eivät saa olla sellaisia, että niihin joutuu tuon tuostakin kiinnittämään huomionsa. Ns. muotivaatteet ja suurin osa naisten vaatteista ovat juuri sellaisia, ettei niitä voi kantaa luonnollisesti ja siksi ne jäävät minulta kaupan hyllyyn. Ei huvita pukea sellaisia farkkuja, joiden kanssa pyllyvako vilkkuu tai joiden kanssa joutuu sipsuttelmaan, kun niiden leikkaus ei salli pitkää askelta. Kengistä en viitsi edes puhua saati naisten takeista, jotka eivät salli vapaita liikkeitä käsille. Kuitenkin ulkonäöllä on se pointti, ettei kukaan saisi näyttää oksettavalta vaatteissaan. Läskit survoutuneena trikoisiin, toppeihin yms. kierisiin vaatteisiin ovat vaan niin oksettava näky tai ne persvakohousut, joita valitettavasti näkee joskus esim kupilassa ja siinähän meinaa laatta lentää, kun näköalan peittää jonkun miehen karvainen persvako.

6.5.2012 16:03

Jokainen saa pukeutua niinkuin haluaa, kunhan jalkoväli on peitetty niin ettei se tuhri yleisiä penkkejä linja-autoissa tai muualla. Jos kaikki sellainen kielletään, mikä jonkun mielestä itsestään selvästi pitäisi olla kiellettyä, ei kukaan voisi mennä ulos missään vaatteissa. Määräykset pitää voida perustella järjellä, ei kulttuurilla tai tunteella.

6.5.2012 20:32

Säälittävää, että tälläisestä asiastakin kuin toisen pukeutuminen pitää nousta ihme ongelma. Itse olen äiti ja ostan lähestulkoon kaikki vaatteeni alennusmyynneistä ja kirpputorilta. Käytän sellaisia vaatteita, jotka ovat omasta mielestäni kauniita ja joissa viihdyn. Minulle on täydellisen yhdentekevää mitä joku mies, teini tai naapuri tai kadulla vastaantulija on vaatteistani mieltä.

7.5.2012 10:37

Mun mielestä on kivaa kun äitini on asenteelinen gootti / hevari! Pitää kirkaanpunasia hiuksia ja rotantappokenkiä. Miksi äitien pitäisi muka sopeuttua tylsään masaaan ?äideillä on oikeus olla just sen näkösii kun haluaa ja minä olen ylpeä äidistäni!

7.5.2012 19:34

On hyvä että tämä keskustelu on alkanut herättää kommentteja.
Tuossa jo itse kerroin että....jne.
Totta on kyllä todellakin sekin seikka, että
ukot käyttävät isoja T-Paitoja peittääkseen sen Ison Kaljasixpäkkinsä(Kaljakuppilaa muistuttava)....
Ja sitten kuitenkin Aina Puhutaan että Nainen/Äiti ei voi näyttää, niin siltä ja siltä!

Itse olen sitä mieltä, etä pientä rajaa voi todellakin käyttää, niin naiset kuin miehetkin pukeutumisessaan sekä myöskin käytäytymisessään!

Täytyy muistaa joo, että esim. yli kuusikymppiset ja selvästikkin ylipainoiset naiset ja miehet, eivät ole kaunisnäky "tietynlaisissa vaatteissa", kaikki tietää varmaan ITSEKKIN:)

7.5.2012 21:31

Jokainen pukeutukoon niin kuin itse haluaa.

8.5.2012 12:07

Itse en ole ikinä hävennyt äitini pukeutumista. Johtuen varmaankin siitä, että me molemmat ostetaan halpoja vaatteita tavallisista kaupoista, mitä kukaan teini ei ostaisi missään nimessä koska "ne on halpiksii, ei halpikset oo muotia". Rahatilanteesta johtuen olen koko ikäni tyytynyt halpoihin tavaratalo-vaatteisiin, ja välillä häpeänkin sitä, mutten toisaalta ymmärrä miksi ostaisin kalliita toppeja ja mekkoja vaatekaupoista, joissa lähinnä merkki, värit ja malli ovat tärkeimpiä kuin se, miltä ne tuntuu päällä. Jos jotain minun pitäisi hävetä niin omaa pukeutumistani, mutta en jaksa enää välittää asiasta.

8.5.2012 13:13

Ensinnäkin on todella typerää kysellä teineiltä äitien pukeutumisesta. Vai ettei saisi narutoppeihin pukeutua. Mihin sitten kesähelteellä pitäisi yli 30 vuotiaiden pukeutua - burkhaanko?

Teinien mielestä 40 v on ikäloppu, joten se selittänee nämä lapselliset kommentit. Eiköhän se mielipide muutu, kun elämänkokemusta karttuu ja itselläkin alkaa olla ikää mittarissa yli 30 v. Satavarmasti jokainen näistä kommentoijista seuraa edelleen aikaansa ja pukeutuu muotitietoisesti edelleen aikuisenakin.

Sekä aikuisissa että nuorissa on ylipainoisia. Ei ole kaunis näky, jos sellainen ahtaa itsensä tiukkaan makkarankuoreen tai napapaitaan. Yhtälailla löytyy hoikkia ihmisia sekä nuorempien että vanhempien keskuudesta. Molemmille ikäryhmille sopii vartalonmyötäiset asut.

Ikääntyminen ei tarkoita sitä, että pitäisi alkaa pukeutua säkkiin tai mummomaisesti.

8.5.2012 16:43

Kyllä nuorten mielipiteissä on pointti. Monen suomalaisen teinin äiti näyttää kärsivän ikäkriisistä ja kuin todistellakseen omaa hehkeyttään, pukeutuu erittäin huonosti. Usein tämä tarkoittaa shoppailua samoissa liikkeissä kuin teinit, mutta ei suinkaan rajoitu siihen. Yhä useampi suomalainen nainen käyttäytyy ikuisen pissiksen tavoin iästään huolimatta ja lasten kanssa on kiva olla kaveri. Teinille ostetaan kaljaa ja lipitetään itse siideriä Jack & Jonesin shoppailukierroksen jälkeen...hyhhyh. Paljon kertoo sekin, että muu kuin teinien pukeutumistyyli nähdään "mummomaisena". Niin, sekö on mummomaista, että pukeutuu arvokkaasti, ikänsä mukaisesti?

8.5.2012 17:13

Mitä on arvokas pukeutuminen? Mitä on ikänsä mukaisesti pukeutuminen? Miksi pitäisi esittää sitä tai tätä?
Itse en voi sietää esim Marimekon tai Nanson vaatteita. Eräs nainen taas oli sitä mieltä, että Marimekon vaatteet kuuluvat suomalaiseen yleissivistykseen. Hyi kauhia sentään.

23.5.2012 11:52

Äidit:
Pukeudu arvokkaasti, mutta älä ylipukeudu.
Älä leiki nuorempaa, vaan katso rohkeasti peiliin ja
meikkaa ja pukeudu sen ajan mukaisesti.

24.5.2012 12:51

Jos tämän höpinän ottaa tosissaan niin harkitsee kyllä enemmän kuin kahdesti äidiksi hankkiutumista! Äiti on siis epähenkilö, jonka elämä yksilönä on käytännössä ohi ja hän on enää olemassa perhettä palvellakseen. Tämä talouskone saa luvan elää vain muiden kautta? Huhhuh!

25.5.2012 17:03

Itte olen sitä mieltä, että mitä vähemmän vaatetta, niin sitä parempi.
Täysin ilman ei ole niin seksikästä, kuin muutama pikku rihmankiertämä,
joka antaa mielikuvitukselle tilaa.

20.1.2013 11:55

Tuuri ohjelmassa on usein äiti ja tytär ostelemassa samanlaisia vaatteita kumpikin.

Kauppaan tulessaan heillä on kummallakin samanväriset ja samantyyliset hiukset ja asusteet.

On tosi hoopon näköstä.

20.1.2013 12:26

On. Se on myös typerää, ellei tyhmää. Aikuisen, vanhemman ja äidin on oltava, siis on oltava, esimerkki omalle lapselleen, ja lapsille.

20.1.2013 12:07

Aikuinen nainen pukeutuu kuin pissalissu ja sitten ihmettelee kun häntä ei oteta vakavasti.

21.1.2013 12:09

Aikuinen nainen saa pukeutua miten itse kokee hyväksi, tilanne huomioonottaen. Ei sitä kukaan ulkoapäin voi lähteä määrittelemään. Mutta tätä pointtia ei ole tuotu esille. Minusta äiti "varastaa" tyttäreltään tämän nuoruuden, jos yrittää epätoivoisesti näyttää lähes yhtä nuorelta kuin teini-ikäinen tytär. Nuorille on tärkeää rakentaa omaa identiteettiään ja saada etäisyyttä vanhempiin, symbioosivaiheen on pitänyt katketa aikaa sitten. Omanlainen pukeutuminen on tärkeää, pitää saada erottua jos haluaa.
Makuasioista ei voi kiistellä, sanotaan. Mutta ei tyttömäinen pukeutuminen ole naisellisuuden mitta.

21.1.2013 13:12

nykyajan pullamössö teinit leikkivät olevansa sinut vartalonsa kanssa vaikka läskit todellakin roikkuu liian lyhyitten paitojen alta.housut ovat niin tiukkoja et nekin vielä korostaa mäkkärissä syötettyä vartaloa,mutta odotappas vaan kun otetaan eka kännit niin johan sitten itketään ystäville et kun ollaan niin lihavia,rumia jne....ja kauheimpia ovat viittäkymppiä lähestyvät naiset joilta on jäänyt joku teiniajan hurmos käymättä läpi,ehkäpä juurikin tuon mäkkärimössölapsen äiti sitten yrittää pukeutua kuin lapsensa saadakseen nuoruutensa takaisin....joku jo mainitsikin sen ihanan olennon katukuvasta siis naisen jolla on 2 muksua,superfuckme saappaat,liian lyhyt paita ja kaikenlisäksi rööki huulessa ja sitten kun niillä korkkareilla ei osata kävellä lainkaan.mitäs luulette mistä ne pienet tytöt oppivat jo 5v keikailemaan minihameissaa ja pikku bikineissään???

21.1.2013 14:24

Kyllähän saa pukeutua :)

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.