Kova liikenne tärisyttää Kumpulan puutaloja

Salme Kauppilan mukaan Intiankatu ei yksinkertaisesti kestä näin isoja liikennemääriä. Katu on noussut keskeltä ylös ja painunut reunoilta alas. Se on paljain silmin havaittavissa, Kauppila jatkaa.

Jani Jakonen

Kova ajoneuvoliikenne tutisuttaa asuintaloja Kumpulan Intiankadulla.

Helsingin kaupunki on viimein ottanut kantaa vuosia jatkuneeseen ongelmaan. Nopeita tai yksinkertaisia parannuksia ei ole luvassa.

– Tärinämittauksia on tehty joissakin taloyhtiöissä vuosien saatossa ja syksyllä 2010 Kumpula-seura järjesti aiheesta asukaskyselyn. Liikenteen aiheuttama tärinä on oikea haitta monille Intiankadun asukkaille, kertoo kuntalaisaloitteen liikenteen rauhoittamisesta tehneen Kumpula-seuran puheenjohtaja Ulla Agopov.

Kumpulan talot ja Intiankatu makaavat pehmeän savipatjan päällä.

Kun savipatja tärisee liikenteen voimasta, tärisevät talotkin. Ongelmaa pahentavat Intiankadun hidastetöyssyt, joihin osuessaan isot ajoneuvot aiheuttavat tärinää.

– Uskon kuitenkin, että missä tahansa muuallakin savipatjalle rakennetulla kadulla liikenne aiheuttaisi tärinää ilman hidasteitakin. Hidasteet ovat tarpeelliset, koska Intiankatu on pitkä suora katu, jolla ilman hidasteita ajettaisiin tosi lujaa, Agopov sanoo.

Salme Kauppilan kotitalo on kolmen metrin päässä Intiankadun ajoradasta.

Kauppila on selvittänyt kiinteistöviraston geologisesta yksiköstä, millaiseen maaperään Intiankatu on rakennettu.

– Intiankadulla on tehty maaperämittauksia. Kairaus tehtiin 18 metrin syvyyteen. Siitä 1,4 metriä oli tien pinnan alla olevaa maatäytettä ja loppuosa oli täysin pehmeää ja löllyvää hiekkasavikkoa. Kallio tuli vastaan vasta 18 metrissä, Kauppila sanoo.

Taloja ei voida purkaa, joten tärinähaittaan pitäisi puuttua liikennemääriä vähentämällä.

Kauppila ihmettelee, miksi Intiankatu on luokiteltu paikalliseksi kokoojakaduksi, sillä esimerkiksi Helsingin katutilan suunnitteluohjeessa pientaloalueet kuuluvat tonttikatuluokkaan.

– Kaupunkisuunnittelulautakunnan mukaan Intiankadulla liikennöi keskimäärin 5 600 ajoneuvoa vuorokaudessa. Vuonna 2007 paikallisten kokoojakatujen määrät olivat keskimäärin 3 500 ajoneuvoa vuorokaudessa. Intiankatu ei yksinkertaisesti kestä näin isoja liikennemääriä, Kauppila jatkaa.

Liikenteen aiheuttama tärinä yhdistettynä meluun aiheuttaa monenlaista haittaa.

Ikkunat helisevät. Astiat tärisevät ja kolisevat pöydillä ja kaapeissa.

– Nukun korvatulpat korvissa kesät talvet vaikka ikkunat ovat kiinni. Samoin kertovat tekevänsä muutkin Intiankadun varrella asuvat. Melu aiheuttaa unihäiriöitä, Kauppila sanoo.

Helsingin kaupunki ei innostu läpiajoliikenteen kieltämisestä Intiankadulla.

Kadun katkaisua ei voida harkita, koska se on tärkeä kokoojakatu ja joukkoliikenneväylä. Kumpula-seuran Ulla Agopov myöntää, että tärinähaittoihin ei ole löydettävissä helppoa ratkaisua.

– Kadun sulkeminen kokonaan läpiajoliikenteeltä, eli myös busseilta, johtaisi taas uuteen ongelmaan. Bussireitit pitäisi siirtää muualle, ja Intiankadulta nousee paljon ihmisiä busseihin.

Agopovin mukaan yksi ratkaisu voisi olla Intiankadun statuksen muuttaminen kokoojakadusta tonttikaduksi, jolloin katu voitaisiin rauhoittaa ainakin yksityisautoilta.

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Ikävä kyllä ongelma on juuri tuo raskasliikenne. Yli 20v kokemuksella maaseudulla yksityistiellä saviperustaiset "rakentamattomat tiet" (kuten TVL niitä kutsui) kestävät paremmin henkilöautot (n.1,5 tonnia) kuin kuorma- tai linja-autot. Siksipä meillä maaseudulla on kielletty etenkin keväällä yli 8-tonnia painavat kuljetukset. Ei taida käydä Helsingin vihertyneille poliitikoille kieltää raskaita autoja ja sallia vain kevyempiä henkilöautoja vaikka näin saadaan meillä maaseudulla yhä tiet ja talojen tärinät hallittua. Sääli.

Yksitystiekunna... (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun