Kannattaako ostaa diisseli?

Perheen auto rullaa vuodessa noin 15 000 kilometriä. Kerran kymmenessä vuodessa tulee eteen tämä kevät, jolloin auton katsastus hirvittää.

Korjaaja lupaa pistää 98-vuosimallin vanhuksen kuntoon tonnilla. Ei kannata, kun autolla on vain tunnearvoa.

Ennen autokauppoja tehdään laskutoimitus. Verrataan diesel- ja bensiinikäyttöisen auton kilometrien hintaa. Otetaan huomioon vuodessa ajettavat kilometrit, vertailuun päätyneiden autojen keskimääräinen kulutus, dieselistä maksettava vero ja ero polttoaineiden hinnoissa. Eikä unohdeta ajoneuvoveroa.

Tulos yllättää hitusen. Dieselauton käyttö tulisi halvemmaksi.

Isäni hokema: ”Vain taksimiehen kannattaa ostaa diisseli”, ei siis enää päde?

Joku ehtii väittämään, ettei dieselauto lähde pakkasaamuna käytiin. Ympäristötietoinen ei kuulemma puhukaan dieselistä.

Eniten dieselautoja vilkuilevaa kuitenkin huolettaa huhu siitä, että jo juhannuksen korvilla dieselpolttoaine maksaisi lähes yhtä paljon kuin 95-oktaaninen bensiini.

Written by:

Tiina Örn

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Suomessa on mahdoton ennustaa 2 vuoden päähän sitä, mikä on kannattavaa. Tulee auto-, ajoneuvo- ja polttoaineveropäätöksiä suuntaan ja toiseen hallituksesta riippuen. Edellinen hallitus päättää jotain ja seuraava voi päättää täysin toisin. Eikä se polttoaineen hinta voi olla ainoa peruste auton valinnalle. Bensa- ja dieselautot ovat erilaisia ominaisuuksiltaan, vaikka nykyiset pienet bensaturbot kovasti lähentyy ominaisuuksiensa puolesta turbodiesel-autoja. Voi siis olla, että kohta ne bensaturbot ja felxi/multifuel-autot (etanoli, kaasu) kaappaa markkinoita dieseleiltä. Mutta silloinkin varmaan käydään keskustelua, mikä kannattaa bensan, etanolin ja kaasun välillä.

pena (ei varmistettu)

Sellainen trolley -tyyppinen sähköauto olisi hyvä. Se ottaisi sähköt tien yläpuolella olevista sähköjohdoista. - Akkusähköautoon verrattuna energiaa riittäisi talvilämmitykseen eikä olisi matkan pituuden rajoituksia.
Trolley -bussi oli käytössä Helsingissä jo v. 1949. - Nyt sitten olisi vihdoin trolley -henkilöautojen aika!

trolley -auto (ei varmistettu)

Topgear ohjelmassa joku 1-2kk sitten vertailivat kahta samanlaista autoa,
tosin toinen oli diesel ja toinen bensa. Diesel kulutti enemmän kuin
se bensa koneinen.

1.4 D-4D DPF Linea Terra 5ov 19 651,16€
1.33 Dual VVT-i Linea Terra 5ov 16 744,88€
Eroa 2906,28€

http://polttoaine.net/index.php?cmd=20halvinta
1,559€/litra = 1864,175753688262 litraa ja 44 tankillista.
Moni vähän ajava ei tankkaa kuin sen kerran kuukaudessa kuten
esimerkiksi minä, ajan lyhyen työmatkan ja kauppareissut = Yksi tankillinen.

Siinä on nyt osa laskelmasta, lisää voitte itse laskea.
Iso merkitys on siis sillä paljonko autot maksaa, jos ero on
noin paljon eikä pakollista ajamista autolla ole 10 000km
enempää vuodessa niin kyllä sen riisselin hankinta on
aika kyseenalaista jo.

Mutta hankitaanko autoa järkisyistä yleensäkään?
Ostat ison auton vaikka ajat yleensä sillä yksin + 10 000 euroa
tästä ilosta että auto on metrin pitempi ja 40cm leveämpi ja
kuluttaa 2-3 x enemmän kuin pikkuauto.

Kaikki polttoaineenkulutus säästöt voi heittää romukoppaan
JOS autonsa vaihtaa toiseen käytettyyn autoliikkeessä!
Autoliike ottaa sinun autostasi voittoa 10-20% + myös
siitä vaihdossa ostetusta samoin. Jos liikutaan siinä
autokaupassa 10 000 euron hintaisissa autoissa niin
voi olla että kun annat sen 7000 euron auton vaihdossa
niin olisit saanut siitä helposti 9000 yksityisillä markkinoilla.
Auto jonka taas ostat maksaa vaikka 12 000 euroa, yksityisiltä
markkinoilta saisit sillä hintaa 2 vuotta nuoremman auton,
jopa 50% vähemmän ajetun, paremman varustelun, jopa
tehdastakuu voi olla vielä voimassa. Palvelut maksaa näissä
kaupoissa ja erittäin paljon, muistakaa se. Eri asia jos ostaa
uutta autoa.

O.O (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun