Piilota X Palauta

Rottweilerin omistaja: ”Autostani puhkottiin renkaat”

Paikalliset 24 Kommentoi

Herttoniemessä on pitkin kevättä puhuttanut kaksi rottweileria ja heidän omistajansa, isä ja poika. Helsingin käräjäoikeus antoi 23. toukokuuta toisen rottweilerin isännälle tuomion muun muassa vammantuottamuksesta, joka tuli koiran purtua yhtä asukasta.

Rottweilerin omistava 47-vuotias mies sanoo Helsingin Uutisille, että ennen oikeudenkäyntiä tilanne muiden asukkaiden kanssa riistäytyi käsistä.

– Autostani puhkottiin renkaat. Lisäksi alueen jokaiseen tolppaan on niitattu artikkeleita meistä. En myöskään ymmärrä vihanpurkauksia rottweiler-rotua kohtaan.

Kolmen kuukauden ehdollinen tuomio ja yhteensä yli 3 500 euron korvaukset luettiin yhtenäisenä tuomiona vammantuottamuksen lisäksi laittomasta uhkauksesta ja järjestysrikkomuksista. Rottweilerin isäntä suostui ilman riitauttamista asianomistajien korvausvaatimuksiin.

– Halusin vain, että tämä hulluus loppuu. Ainoastaan yksi asianomistajista ei hakenut korvauksia, vaan vaati vain eläinlääkärikuluja korvattavaksi. Pyysinkin häneltä vilpittömästi anteeksi huolimattomuuttani. Olin päästänyt koirat vapaaksi metsätiellä. En huomannut, kun hän tuli koiransa kanssa vastaan enkä ehtinyt reagoimaan, rottweilerin omistaja selittää.

Ensimmäinen rikosilmoitus omistajasta tehtiin noin vuosi sitten. Rottweiler puri taloyhtiön pihalla yhtä ihmistä neljä kertaa. Myös sylissä ollut pieni koira sai puremahaavoja.

– Myönnän, että tämä välikohtaus tapahtui oman huolimattomuuteni takia. En suostu kuitenkaan ottamaan kaikkea paskaa niskaani. Ihmiset puhuvat huhupuheiden perusteella, rottweilerin omistaja vakuuttaa.

Vuoden aikana omistajaa kohtaan on tehty useita muitakin rikosilmoituksia. Pääosin ne ovat olleet järjestysrikkomuksia, kun omistaja on pitänyt koiraansa vapaana. Asukkaiden mukaan rottweilerin isäntä on tahallaan aiheuttanut toiminnallaan pelkoa.

– Se ei pidä paikkaansa. Pidin koiriani vapaana, koska oletin ettei ketään tule vastaan. En ole tahallani aiheuttanut yhtäkään välikohtausta.

Käräjäoikeudessa tuomittiin myös rottweilerin omistajan 19-vuotias poika. Hänen ulkoiluttamansa Aku-niminen koira raateli pomeranianrotuisen Tahvon hengiltä Herttoniemen koirapuistossa viime huhtikuussa. Poika myöntyi asianomistajan vaatimiin vahingonkorvauksiin, jotka olivat yli 7 000 euroa. Lisäksi pojalle tuomittiin päiväsakkoa yli 1 700 eurolla. Aku tuomittiin menetettäväksi valtiolle.

– Olen keskustellut poikani kanssa, eikä hän tehnyt sitä tahallaan. Poikani ei nähnyt, että koirapuistossa oli muitakin. Sitä paitsi, kyllä meilläkin pitäisi olla oikeus käydä puistossa, omistaja kertoo.

24 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Vera Miettinen kuva
Vera Miettinen

Kommentit

1.6.2012 22:49

Oikeuden pöytäkirja on julkinen asiakirja. Siitä löytyy totuus.
Siwan myyjän uhkailukin oli varmaankin inhimillinen erehdys.

1.6.2012 22:53

Niin oikeudessahan syytetty saa valehdella, muut ei!!!! Että Mites ne asiat sitten menikään. Asianomistajilla oli kuitenkin todistajat, jotka ei myöskään saa valehdella. Herra on hyvä vaan ja miettii mitä sanoo julkisesti. Muuttakaa helvettiin siilitieltä jos, ette jaksa "paskanjauhaamista"

1.6.2012 23:28

Onneksi siilitien kaikki taloyhtiöt ja asukkaat ovat samaa mieltä tästä asiasta niin rupeaa rotikan omistajalle tulemaan pupu pöksyyn kun kulkee ulkona. Luulisi olevan asialliseti , ei kännissä ja pitävän koirat kiinni niinkuin muutkin, mutta kun EI .

1.6.2012 23:30

Rotikka on hyvä koira KUN OSAA!! Olisi äijä ollut katsomassa Millanin showta ,siellä 2 nuorta naista handlas rotikoita kuin tyhjää vaan!

4.6.2012 12:55

Juuri näin.kasvattajista kiinni koko homma. Rotikat ovat fiksuja ja oppivat helposti uusia asioita. Valitettavasti omistajat tässä tapauksessa pitäisi laittaa hihnaan jotta koirat opettaisivat niitä hyville tavoille.

1.6.2012 23:41

Silmälasit nuorelle pojalle hankittava:D

4.6.2012 12:56

Jep,kerätään kolehti laseihin sekä katkaisuhoitoon.

1.6.2012 23:48

Kiitokset Vera Miettiselle, kun kirjoitti näin makean jutun! Harvoin on näin hauskaa, kun rikolliset hakevat sympatiaa ja tekeytyvätkin uhreiksi:D

2.6.2012 01:38

Sama kävi joo mielessä....vuoden paras vitsi!
Mitä ihmettä on miehen päässä liikkunut? Saiskos vielä kuvan itse miehestä tippalinssissä?
Se kruunais tämän vitsin.

4.6.2012 12:59

Eipä taida olla kovinkaan kuvauksellinen tyyppi kun piti oikeudessa kasvonsa peittää vai oliko ele häpeästä johtuva?

1.6.2012 23:49

Jos tämä omistaja haluaa että hulluus loppuu niin kuljettaa koiriaan selvinpäin ei uhkaile ihmisiä eikä koiria,pitää vaaralliset koiransa poissa koirapuistosta,siellä pitää tulla toimeen muitten koirien ja omistajien kanssa,PITÄÄ KOIRANSA EHDOTTOMASTI HIHNASSA KIINNI JA PITÄÄ HIHNAA LUJASTI KÄDESSÄÄN EIKÄ TAHALLAAN PÄÄSTÄ IRTI,antaa tietä metsätielläkin eikä uhkaa päästää koiraansa päälle,ei ehdota koiratappelua ,ei ilku että hyvä kun Aatu sai purra toista koiraa ,ei kutsu pieniä koiria rotiksi,ei vie koiraansa kauppaan eikä uhkaile myyjiä,ei esiinny poliisina,ei kutsu koiriaan sotakoiriksi,mitä vielä ?Lista on loputon ;ei taida mieheltä onnistua.Luopuisi koiristaan ja muuttaisi pois.

2.6.2012 00:04

Kyllä teki nyt käräjäoikeuden tuomari karhunpalveluksen,tuntuu että tilanne täällä siilitiellä vain kiristyy. Olisi pitänyt saada se eläintenpitokielto ehdottomasti näille omistajille. Ei voi kertakaikkiaan sulattaa tämmöistä puhetta.

2.6.2012 07:29

AAAAAAHAHAHAHHA, no johan oli läppä koko artikkeli. Voi yhyy. Pääasia että me muut tiedetään miten asian laita oikeesti on. Samapa se mitä äijät toimittajille itkee.

2.6.2012 10:45

Ei hertsileeri, kiitos aamun nauruista :D On niin vääryyttä kokenut uhri tämä herrapoloinen, epähuomiossa ne uhkailutkin sieltä suupielestä karkailee, voi voi mikä väärinymmärretty reppana kun kukaan ei tykkää!

Ja: "Päästin koirat irti metsätiellä kun luulen että ketään ei tule" - HALOO, Viikin alueella liikkuu joka päivä paljon ulkoilijoita, ei pitäisi olla yllätys että vastaantulijoita piisaa, ja toisekseen: ihan sama tuleeko ketään vai ei, koska KOIRAT ON PIDETTÄVÄ KYTKETTYNÄ!
(Koskee muuten muitakin kuin näitä Palhokumpujen koiria.)

Eikä koirapuistoon SAA viedä aggressiivisia koiria, ihan sama onko asiasta kylttiä vai ei, sillä asian kertoo jo TERVE JÄRKI. Tai no, sitä ei tietenkään ole kaikille suotu...

2.6.2012 14:20

Vai, että vilpittiömästi pyysi anteeksi! No miksei voisi pyytää myös muilta?

2.6.2012 18:35

Eikun hoviin tuon tapauksen kanssa! Eihän Tuolle voi jättää yhtään koiraa ulkoilutettavaksi, kun aina luulee että muita ei tule laisinkaan vastaan???

4.6.2012 13:06

Vaihtoehtona on tietenkin opettaa omat koirat pissimään ja kakkimaan sanomalehden päälle,niin eipä tartte niitä ulos viedä. Vähän ikkunanraosta raitista ilmaa ni avot. Sitähän kai kyseiset omistajat odottavat? Juu ja lenkkeilijät ja hiihtäjät voivat painua sisätiloihin tarpeinensa,ei kai sitä nyt tartte ulkona ulkoilla? Lapset voidaan kytkeä patteriin kiinni ja pistää lelukoppa nenän eteen.Et sillai kohta Hertsikassa?

4.6.2012 13:18

Suosittelisin jotta muuttaisivat sotakoirineen poronkuseman päähän.Jänkhällä on tilaa,eikä tule ku poroja vastaan.Kainuun korpeen vain ja sotaleiri pystyyn.

3.6.2012 19:02

Ikävää, että pojistansa kasvaa yhtä vastuuntunnottomia!

3.6.2012 22:14

Uskotteleekohan toi äijä itelleen oikeasti olevansa tässä tilanteessa se altavastaaja ja uhri, vai heittäytyykö marttyyriksi ihan tietoisesti? Naurettavaa vielä että jaksaa hakea symmmpatiaa rotweilerien omistajilta, itekki tunnen monta rotikkaa jotka ei tod ole näin päin viddyä, kiitos normaalin koiran kasvatuksen.

4.6.2012 13:14

Jokainen koiranomistaja joka rakastaa lemmikkiään myös kouluttaa ne sosiaalisiksi.Eläin oli sitten mikä tahansa on ns.omistajansa armoilla. Miellyyttääkseen omistajaansa tekee melkein mitä tahansa saadakseen rakkautta ja huomiota. Sitä valtaa ei saisi koskaan käyttää näin törkeästi väärin. Sitten vielä haetaan sympatiaa....hei haloo onks valoo?

4.6.2012 08:34

Tästä artikkelista puuttui kaikki faktat, joita on oikeudessakin jo käsitelty ja tuomiot jaettu! (laiton uhkaus, kaupan myyjän uhkailu ja koiran usuttaminen hänen kimppuun, koirien toistuva hyökkäily ihmisiä ja eläimiä kohti jne) Tämä kyseinen artikkeli vahvistaa vaan sen että näillä ihmisillä ei ole minkäänläista tajua oikeasta ja väärästä eikä siitä miten koirien kanssa tulisi toimia oikeaoppisesti! Nämä ihmiset elävät jossain ihan omassa todellisuudessaan, jossa voi halveksia muita ulkona lemmikkiensä kanssa liikkuvia ihmisiä sekä jopa oikeudenkäyntiä asian tiimoilta! Koirat on pidettävä ulkona kytkettyinä aina- ei kahta epäsosiaalista rotikkaa lasketa irti oman talon pihassa ja anneta juosta vapaana pitkin lenkkipolkuja lähimmälle koirapuistolle räyhäämään, ja koirapuistosta matka sitten vielä jatkuu koirien edelleen juostessa vapaana!!! Myöskään koirapuistoon ei ole minkäänläista oikeutta tulla uhittelemaan, kun rotikat eivät tule toimeen muiden koirien kanssa- nämä koirat kun ovat jatkuvasti "saalistus mielessä" liikenteessä - ja se ei ole normaalia koiran tai rotikan käytöstä. Näiden ihmisten on turha valittaa ikävästä tilanteestaan- kun ovat sen tasan tarkkaan itse aiheuttaneet itselleen!!!

4.6.2012 16:33

Hyvä että muuttavat pois. Säälin tulevia naapureita:-(

12.9.2012 11:04

Eipähän se monen sadan metrin päähän muuttanut. Oli vielä jättänyt kämppäänsä vedet valumaan kun oli saanut häädön. Tulee perässä mukava lasku vesivahingoista :)

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu