Kehä III:n remontti valmistui Vantaalla

Kehä III:n remontin ykkösvaiheessa rakennettiin viisi uutta eritasoliittymää.

Liikennevirasto

Kolme vuotta kestänyt ja 60 miljoonaa euroa maksanut Kehä III:n remontin ykkösvaihe on ohi Vantaalla.

Työt on saatu päätökseen myös Raappavuorentien ja Vantaankosken välisessä lisäurakassa Länsi-Vantaalla.

Jäljellä on enää vähäisiä viimeistelytöitä.

Merkittävimmät työt osuudella olivat kehätien oikaisu Kehäradan risteämiskohdassa ja Myllymäen eritasoliittymän rakentaminen. Sanomatietä rakennettiin Myllymäen liittymästä eteenpäin.

Urakan yhteydessä valmistui myös kehätien ylittävä Kehäradan silta.

Kehä III:a parannettiin vuosina 2009–2012 kahdessa osassa.

Vantaankosken ja Pakkalan välinen urakka valmistui viime vuoden lopulla. Siinä uusittiin Hämeenlinnanväylän liittymän järjestelyt. Taso- ja liikennevaloristeykset korvattiin eritasoliittymillä.

Liikenne on nyt tiellä sujuvampaa ja turvallisempaa.

– Ennen hanketta keskinopeudet ruuhka-aikoina olivat keskimäärin 35–50 kilometriä tunnissa. Ne tulevat olemaan 65–70 kilometriä tunnissa, kertoo projektipäällikkö Antti Koski Liikenneviraston tiedotteessa.

 

Keskinopeudet tulevat olemaan ruuhka-aikoina 65–70.”

 

Tieosuudella tapahtui aiemmin keskimäärin 12 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosittain. Näiden määrän Liikennevirasto arvioi vähenevän 30 prosentilla.

Kehätien remontin ykkösvaihe oli Liikenneviraston ja Vantaan kaupungin yhteishanke.

Kehä III:n kunnostusta on tarkoitus jatkaa myöhemmin toisessa vaiheessa. Silloin uudistetaan osuudet Vanhakartano–Vantaankoski, Vantaankoski–Lentoasemantie ja Lahdenväylä–Porvoonväylä.

Toiseen vaiheen rahoitus ei ole vielä varmistunut. Remontti voi alkaa aikaisintaan ensi vuonna.

Kehä III on yksi Suomen vilkkaimmista teistä. Se on osa E18-tietä, joka yhdistää Etelä-Suomen kaupungit, satamat ja lentoaseman. Tiellä kulkee arkisin jopa 70 000 ajoneuvoa.

Liikennemäärien arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä liki 50 prosenttia.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä