Piilota X Palauta

Kehä III:n remontti valmistui Vantaalla

Paikalliset 25 Kommentoi

Kolme vuotta kestänyt ja 60 miljoonaa euroa maksanut Kehä III:n remontin ykkösvaihe on ohi Vantaalla.

Työt on saatu päätökseen myös Raappavuorentien ja Vantaankosken välisessä lisäurakassa Länsi-Vantaalla.

Jäljellä on enää vähäisiä viimeistelytöitä.

Merkittävimmät työt osuudella olivat kehätien oikaisu Kehäradan risteämiskohdassa ja Myllymäen eritasoliittymän rakentaminen. Sanomatietä rakennettiin Myllymäen liittymästä eteenpäin.

Urakan yhteydessä valmistui myös kehätien ylittävä Kehäradan silta.

Kehä III:a parannettiin vuosina 2009–2012 kahdessa osassa.

Vantaankosken ja Pakkalan välinen urakka valmistui viime vuoden lopulla. Siinä uusittiin Hämeenlinnanväylän liittymän järjestelyt. Taso- ja liikennevaloristeykset korvattiin eritasoliittymillä.

Liikenne on nyt tiellä sujuvampaa ja turvallisempaa.

– Ennen hanketta keskinopeudet ruuhka-aikoina olivat keskimäärin 35–50 kilometriä tunnissa. Ne tulevat olemaan 65–70 kilometriä tunnissa, kertoo projektipäällikkö Antti Koski Liikenneviraston tiedotteessa.

 

Keskinopeudet tulevat olemaan ruuhka-aikoina 65–70.”

 

Tieosuudella tapahtui aiemmin keskimäärin 12 henkilövahinkoon johtanutta onnettomuutta vuosittain. Näiden määrän Liikennevirasto arvioi vähenevän 30 prosentilla.

Kehätien remontin ykkösvaihe oli Liikenneviraston ja Vantaan kaupungin yhteishanke.

Kehä III:n kunnostusta on tarkoitus jatkaa myöhemmin toisessa vaiheessa. Silloin uudistetaan osuudet Vanhakartano–Vantaankoski, Vantaankoski–Lentoasemantie ja Lahdenväylä–Porvoonväylä.

Toiseen vaiheen rahoitus ei ole vielä varmistunut. Remontti voi alkaa aikaisintaan ensi vuonna.

Kehä III on yksi Suomen vilkkaimmista teistä. Se on osa E18-tietä, joka yhdistää Etelä-Suomen kaupungit, satamat ja lentoaseman. Tiellä kulkee arkisin jopa 70 000 ajoneuvoa.

Liikennemäärien arvioidaan kasvavan vuoteen 2030 mennessä liki 50 prosenttia.

25 kommenttia Kommentoi
toimitus

Kommentit

13.6.2012 23:19

Ajoin Korsosta Myyrmäkeen ja takaisin ei ruuhka-aikaan, lähes koko matka Kehä 3:sta ja Tuusulantietä. Tykkään ajaa kovaa, mutta auton matkamittari näytti lahjomattomasti: keskinopeus 34,7 km/ h sillä reissulla.
Nuo 60 miljoonaa olisi investoitu tuhat kertaa paremmin hankkimalla hoitavia käsiä terveyskeskukseen, päivähoitoon ja kouluun.
Noissa paikoissa sentään rakennetaan tuottavia investointeja - veronmaksajia. 60 miljoonalla olisi saatu 150 opettajaa tai lastentarhanopettajaa 10 vuodeksi. Ja nämä kaikki olisivat maksaneet vielä veroa palkastaan.
Samaa ei voi sanoa asvaltista.

14.6.2012 21:19

Joo, joo...lapset, sairaat ja vanhukset. Vanha viidakon sananlakus: kun vastusta jotain muista aina ottaa esille lapset, sairaat ja vanhukset pitää hoitaa ensin, niin se riittää kaiken muun vastustamiseen.

15.6.2012 20:06

Olethan Vaula tietoinen,että Vantaa "lainasi"valtiolle ao.kohteen rahat ja lupautui myös "hoitamaan"korotkin.Jos et tiedä niin kysy T.Mäkiseltä.Asuu kuulemma siellä Korsossa.Mitä muuten tarkoitat "tykkään ajaa kovaa"kommentillasi??

14.6.2012 08:36

Justiinsa joo, ihan jetsulleen Noreena. Ei hulppeat liittymät tai uusi asfalttipinta Kehällä tuota Vantaalle yhtään mitään. Nyt on kuopattomampaa ja helpompaa päästä täältä pois tai ohi. Järkkymättömille autoilijoille tietysti hieno hetki jonottaa mieluummin uudella, kuin vanhalla asfalttipinnalla...

Pelottaa ajatella tulevaa syksyä perheen pienimmän kannalta. Luokkakoko suurenee, opettaja (jälleen) vaihtuu ja sekaan on integroitu monenlaista ongelmalasta. Kuuleeko mökässä mitään? Lässähtääkö oppimisen into?

Toinen pelon kohde on sairastavat ja vuoden vuodessa vanhenevat isovanhemmat. Löytyykö apua ajoissa? Jaksaako ruuhkiin ylipäätään mennä esim lääkärille jonottamaan? Jatkuuko eläkeikäisten mollaaminen ja palveluiden alasajo? Voiko härskimpää tilannetta omaishoitajilla olla?

Kehän kunnostus oli täysin yhdentekevää. Miksi se piti iskeä samaan läjään Marja-Vantaan radan rakentamisen kanssa? Nyt sitten revitään rahat velanmaksuun kuntalaisten selkänahasta! Huonoa kunnanhoitoa.

14.6.2012 13:49

Kyllä ammattiautoilijana voin sanoa, että tää oli todella tervetullut urakka. Kehä3 vetää erittäin hienosti ja ja töistä pääsee reilusti aikasemmin ja hermot ei kiristy samalla tavalla, kuin ennen. Ainahan kaikilla on valittamista, että sinne ja tänne pitäis laittaa rahaa, mutta minä olen omahyväinen tällä kertaa, ja tämä parannus helpottaa mun elämää!

14.6.2012 14:01

Aivan. Ammatti- ja "ammatti" -autoilijat varmaan kiittävät. Valtaosa Vantaalaisista ei kuitenkaan ole ammattiautoilijoita.

Itsekäs, itsekkäämpi, itsekkäin - näinhän se menee.

14.6.2012 16:14

No eikös se ole selvää, että jos töissä on helpompaa, niin se helpottaa elämää. Mitä hyötyä olis esim. jos oot jossain firmassa, missä asioidaan tietokoneen kanssa ja olis uuusimmat ja tehokkaimmat koneet, mutta nettiyhteys olis ISDN:llä toimiva. Sama asia tässä, jos 5-6 kertaa päivässä suhaa kehä3:sta ees taas, niin kyllä nyt on kiva ajella

14.6.2012 18:00

Tämä on tyypillistä vihreitten touhua tämä Vaulan autoilu.
Tykkää ajaa kovaa autolla myyrmäkeen,ei kelpaa junakyyti.

14.6.2012 23:07

Ei hyvänen aika! Täytyy pienen ihmisen elämässä olla _todella_ pahasti jotain pielessä, kun jaksaa tähän(kin) uutiseen tulla kommentoimaan siitä, mihin rahat olisivat pitäneet pistää. Kävele nyt jo peilin eteen ja ota se metrinen * pois p... JA LOPETA TUO RUIKUTUS SEKÄ KASVA IKÄISESI TASOLLE !

Ammattiautoilijan kommentti on hyvä ja sen ymmärtää täysin. Jos mies ansaitsee elantonsa autoilijana, on luonnollisesti ymmärrettävää että hän arvostaa hyväkuntoisia ja sujuvia tieosuuksia.

14.6.2012 23:58

Niin miksi tulit palstalle valittelemaan?
Jos ei kiinnosta niin ei mikään pakko raahautua tänne!
Anna keskustelurauha niille joita kiinnostaa, ei kaikki voi mennä yhden pillin mukaan!!

15.6.2012 10:53

Keskustelu ei ole synonyymi valittamisen kanssa. Asioista saa ja pitää keskustella. Ymmärtäisin, jos Kehä III olisi ollut mukulakivistä 1800-luvulla kasattu. Se, täriseekö enemmän vai vähemmän kultivoituneen takapuolen alla, on täysin yhdentekevää.
Kunta on yhtäkuin ihmiset ja palvelut. Kunta ei ole yksi jyrällä silitetty baana.

15.6.2012 11:18

Jos tätä maata edes yritetään ylläpitää on tiestö ja radat(kin) pidettävä kunnossa. Niin se vaan on ja tulee olemaan.
Pitkällä tähtäimellä on tietääkseni lyöty lukkoon suunnitelma että Turusta Vaalimaalle rakennetaan moottoritietasoinen väylä eli tietyöt kehäkolmosella tullevat jatkumaan tulevaisuudessakin.

15.6.2012 14:39

Ruuhka maksut vantaalle ja nopeesti ei teitä voi loputtomasti rakentaa.

15.6.2012 15:54

On investointeja ja kustannuksia. Kustannuksia pyritään välttämään ja investoinneilla tavoitellaan tuottoa. Mikä kohta tässä oli vaikea ymmärtää?

15.6.2012 17:53

Ei vaikeeta lainkaan. Sitä vaan en tajua, että mitä Kehä III:en sijoitettu jättikustannus tuottaa (investointina) Vantaalaiselle veronmaksajalle?

15.6.2012 18:34

Miksi sen pitäisi tuottaa Vantaalaisille veronmaksajille, remontinhan maksaa valtio. Tosiasiassa Vantaallekin tulee tuottoa mm. yritysten tehokkuuden parantuessa ja täten verotettavien voittojen kautta.

17.6.2012 00:12

Nimimerkille tiedoksi, että remontin maksoivat vantaalaiset veronmaksajat. Ei valtio, vaiika tie on valtion tie.. Näin käytännössä.
Juttu meni tarkkaan ottaen niin, että Vantaa lainasi ilmaiseksi valtiolle rahat, siis ilman korkoa, remonttiin eli Vantaa otti lainaa kovalla korolla ja antoi ne rahat ilman korkoa valtiolle. Korot jää siten vantaalaisten maksettavaksi. Ja mitenkähän on valtion takaisinmaksun kanssa, luuletko valtion maksavan vantaalaisten ilmaislainan takaisin.

Tällainen toiminta ei todellakaan ole vähentänyt vantaalaisten raskasta velkataakkaa.

15.6.2012 18:40

Milloin rakennetaan pohjoisliittymä Kehäradalle? Silloin ei tarvitsisi kulkea henkilöautolla Korsosta Myyrmäkeen. Ja muutenkin pääsisi junalla Hyvinkään tai Lahden suunnasta lentoasemalle ja Länsi - Vantaalle.
Näin varsin moni voisi käyttää mukavaa ja vaivatonta junakyytiä. Ja muitten osalta tieruuhkat (esim. Kehä III) helpottuisivat.

15.6.2012 18:43

Ja uusia yrityksiä, työpaikkoja, työllisyyttä . . . . .
Perusinfran investoinnit ovat vaikutuksiltaan laaja-alaisia.

15.6.2012 18:53

Seuraava tieyhteys mikä tarvitaan, lähtee KehäII:n itäpäästä - kulkee Martinlaakson vierestä - Lentokentän pohjoispuolitse - ja liittyy Keravan kohdalla Lahdenväylään. Nelikaistaisena ja loivilla kaarteilla, suunnittelunopeus min. 80kmh, mielummin 100kmh.

16.6.2012 19:26

Nimimerkki Kettusen ehdotuksessa on kaksi ongelmaa: Espoo ja Tuusula. Eivät ne halua maksaa uusista kehäteistä senttiäkään.

16.6.2012 22:39

Espoon osuus olisi varsin pieni, mutta Espoolle tärkeä. kuten eräs Espoolainen tuttavani muotoili, sitten Espoosta pääsisi muuallekkin, kuin vain Turkuun.

Vantaan osuus on keskeinen ja Vantaan kannalta tärkeä. Kaikkea lännestä Lahden suuntaan ja päinvastoin kulkevaa kumipyöräliikennettä ei voi iäti ajattaa Tikkurilan halki ja Kuusikon mäen yli.

Tuusulan osuus on mittavin, vaan ilman tällaista tieyhteyttä sen lentokentän pohjoispuolista aluetta koskevat suunnitelmat eivät käytännössä "lähde nopeasti lentoon". Näin ollen Tuusulalla on itseasiassa suurin intressi ryhtyä ajamaan tällaista hanketta.

Eikä pidä unohtaa, että tässä on kyse myös Keravan, valtion ja Uudenmaan kannalta merkittävästä tieyhteydestä.

16.6.2012 22:41

Seuraava tieremontti jättiliittymineen ja sileine asfaltteineen vaikka kuusikaistaisena voi johtaa Vantaan rajalta Utsjoki-Kevoon. Tervemenoa kaikki juntit, jotka ette osaa/halua/tajua käyttää julkista liikennettä, vaan ajatte kaiket päivät turhaa ympyrää Kehä III -tiellä.
Moikkelis moi!

17.6.2012 08:14

Juuri sinunlaistesi takia pyrin jättämään julkiselle kulkemisen mahdollisimman minimiin.
Ja mikäs on ajellessa ilmastoidulla henkilöautolla mielimusiikin soidessa (ei tartte kuunnella pösilöiden kännykkäpuheluita tahi teinien älämölöä) hyvistä musiikkilaitteista.

17.6.2012 20:00

Lahjomaton virkamies:
Käytin pelkästään julkisia kulkuneuvoja 25 vuotta. Olen tehnyt etätöitä yli 20 vuotta, vain yksi kaksi kertaa viikossa liikenteessä työn takia. Olen kulkenut Korsosta Myyrmäkeen ja takaisin julkisilla niin monet kerrat 15 vuoden ajan, tiedän että viikonloppuisin siihen menee minimissään 3,5 tuntia.
Autoilu tuli minulle v. 2005 vapaaehtoistyön takia, kun olin joukkueenjohtajana Tikkurilan Palloseurassa ja joukkueen lasten piti päästä peleihin ja harkkoihin, jonne julkiset eivät vie - niidenkin lasten, joiden perheissä ei ole autoa.
Ja totta tosiaan, silloin kun ajan, tykkään ajaa kovaa.
Mutta ajan alle 10.000 km vuodessa.
Ja jos tie on huono, ajan mielelläni hiljempää.
Suorastaan tykkään mutkaisista hiekkateistä.
Sellaisia vain ei oikein missään enää ole.

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu