Piilota X Palauta

Uusi palvelukonsepti tarkoittaa huononnusta

Kolumnit 1 Kommentoi

Jaksan aina vaan ihmetellä, miten suomen kieltä käytetään ihmisten hämäämiseen. Otetaanpa esimerkiksi sanapari uusi palvelukonsepti. Se kuulostaa hyvältä, jopa parannukselta entiseen, mutta totuus onkin ihan muuta. Sen sain huomata Finnairin lennolla Manchesteriin kesäkuun alussa.

Varasin lennon toukokuun alussa Finnairilta. Lentoyhtiön valintaan vaikuttivat muun muassa kohtuullinen hinta, Plus-pisteiden kertyminen ja hintaan sisältyvä aamusumppi sämpylöineen. Taisi olla päivää ennen lentoa, kun Finnairilta tuli tekstiviesti, että he kokeilevat lokakuun loppuun asti ”uutta palvelukonseptia” Manchesterin-lennoilla. Se tarkoittaa, että turistiluokan lennoilla ei enää tarjota välipalaa, vaan sitä haluavan pitää se itse maksaa aivan kuin halpalentoyhtiöillä.

Hhhhmmmm, ”palvelua” tässä huononnuksessa on se, että matkustaja voi ihan itse valita, mitä hän lentonsa aika syö tai juo. Finnairin verkkosivulla olevan tiedotteen mukaan tarjolla on ranskanperunaa ja pizzaa sekä muun muassa amerikkalaisen kahvilaketjun laihaa kahvia. Jep, jep ja tästä uudistuksesta tavismatkustajan pitäisi sitten ilakoida.

Bisnesmatkustajille sekä Aasiaan jatkaville tai sieltä saapuville matkustajille välipala tietenkin kuuluu hintaan. Eli työnsä puolesta muutoinkin erikoisen hyvässä asemassa olevia, varakkaita ja Finnairin lempiasiakkaita (aasialaismatkustajia) ”palvelun” uudistus ei koske.

Syksyllä kai saamme kuulla, että matkustajien palaute uudesta palvelukonseptista on ollut niin kovin myönteistä ja Finnair lopettaa lipun hintaan kuuluvan tarjoilun kaikilta muiltakin turistiluokan lennoilta.

Rehellisempää olisi kertoa suoraan, että joudumme nipistämään lentoemäntien palkkojen, huoltotöiden ja niin edelleen lisäksi myös tarjoilusta lennoilla. Palvelun huononnuksen verhoilu sanahelinään aiheuttaa vain vastenmielisyyttä koko yhtiötä kohtaan.

1 kommentti Kommentoi
Käyttäjän Armi Suojanen kuva
Armi Suojanen

Kommentit

14.6.2012 23:59

En jaksa kuin ihmetellä, kuinka kauan erilaisten "palvelujen" "tarjoajat" ja "päättäjä" jaksavat vääntää sanat aivan muiksi kuin mitä ne todellisuudessa tarkoittavat: "uusi palvelukonsepti" on uuden kielenkäytön ytimessä.

Kuka enää uskoo, kun meille valehdellaan joka tuutista päin naamaa ja huononnetaan toimintoja "kehittämisen" ja muun "innovatiivisen" nimissä? Ketä tällainen retoriikka palvelee, kun "asiakkaat" eivät siihen usko?

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu