Äijämäisesti murahtava Victory Vegas High Ball saa arkihuolet hukkumaan putkiston jylinään

High Ballia on saatavana vain mattamustana. Väri sopii siihen kuin nenä päähän. Pyörän sivuprofiili on hieno. Pinnavanteet, valkosivurenkaat, Ape Hanger-stonga, lyhyt etulokari…

.

Moottorina pyörässä on sama 1737-kuutioinen V2-moottori kuin muissakin Victoryn malleissa.

.

Victoryn ensiesiintyminen Suomessa tapahtui vuoden 2010 keväällä, kun Hammer- ja Vegas-mallien lanseerausta juhlistettiin Vantaan Bike Worldissa.

Jo tuolloin huomion kiinnitti pyörien hieno viimeistely ja tehtaalla valmiiksi “tuunattu” ulkonäkö. Eivätkä nimitykset Freedom Twin tai vaikkapa Vegas 8-Ball jätä ketään kylmäksi.

Äijämeininkiä Amerikan malliin on tarjolla. Ja mikäs tarjotessa, kun mallisto tuosta parin vuoden takaisesta on vain laajentunut toinen toistaan makeammalla mallilla.

Tämän kevään odotettu uutuus Victory High Ball on jälleen hieno osoitus ennakkoluulottomuudesta ja kokeilunhalusta, sekä ennen kaikkea tyylikkäästä kokonaisuudesta.

High Ballia on saatavana vain mattamustana. Väri sopii siihen kuin nenä päähän. Pyörän sivuprofiili on hieno. Pinnavanteet, valkosivurenkaat, Ape Hanger-stonga, lyhyt etulokari… Nam. 1 731-kuutioinen Freedom Twin -moottori kruunaa kokonaisuuden.

 

High Ballia on saatavana vain mattamustana. Syyn ymmärtää, kun pyörän näkee.”

Koeajopyörään on asennettu Victory Performance-putket, mattamustat tietenkin.

 

Niiden äänimaailma alleviivaa koko High Ballin luonteen ja asenteen.

Pyörän starttaaminen ja ison V-twinin herääminen on sen verran äijämäinen murahdus, että kuskin pokka ei pidä millään, vaan leveä hymy nousee väistämättä huulille. Jesss!

Tyhjäkäynnillä jyskyttävä High Ball suorastaan kerjää päästä tositoimiin. Enkä aio sitä pidätellä.

Ykkönen pesään ja kytkintä ylös. Ensimmäisestä kiihdytyksestä alkaen arkihuolet hukkuvat putkiston jylinään.

Moottoritielle kaartaessani käännän kahvaa reilummin ja 97 hv:n twinin tarjoama 153 Nm:n vääntö pääsee oikeuksiinsa.

Satasen nopeudessa saundit ovat enemmän kuin kohdallaan, metallinen pajavasara hakkaa satulan alla ja maisema vaihtuu! Diggaan tästä pyörästä! Olen jo nyt sitä mieltä, vaikka takana on vasta muutamia kilometrejä.

Polkaisen laatikosta kuudennen, ylivaihteen silmään ja kiihkeärytminen pajavasarasaundi muuttuu laakista matalataajuiseksi takomiseksi.

Olin hieman skeptinen Ape Hanger-stongan aiheuttamasta ajo-asennosta, mutta isona ja pitkäkätisenä kuskina ei asennossa ole valittamista. Kädet ovat lähes suorassa. Stongan kaltevuutta voi kyllä säätää , jos kuskina on lyhytraajaisempi yksilö.

 

Tyhjä-käynnillä jyskyttävä High Ball suorastaan kerjää päästä tositoimiin.”

Moottorina pyörässä on sama 1737-kuutioinen V2-moottori kuin muissakin Victoryn malleissa. Kustannustehokas ratkaisu – ja ainakin High Balliin pata sopii täydellisesti. Hevosvoimia on piirun alle sata, mutta tukeva vääntö tekee ajamisesta vaivatonta.

 

Mutkateillä käydessäni huomasin kanttailuvaran olevan rajallinen, mutta eipä kyseessä mikään sporttipyörä olekaan.

Laitteen kuivapainon ollessa tasan 300 kiloa ja koeajajan sata, alkaa nelimäntäisellä ja 300-millisellä, mutta yksilevyisellä etujarrulla olla hiukan liikaa duunia pyörän pysäyttämisessä. Takajarruna on niinikään yksilevyinen ja 300-millinen jarrulaikka.

Jarrut eivät suoranaisesti ole huonot, vaan pikemminkin hieman pehmeät. Muuten pyörä kyllä taittuu mutkiin asiallisesti, vaikka se kaupunkikruiseri luonteeltaan enemmän onkin.

Koeajopyörä on muuten vakiovarusteinen, mutta äänimaailmasta vastaa ehdoton must-lisävaruste, eli Victory Performance-putkisto. Nämä ihan sikasiistin äänimaailman antavat putket ovat noin tonnin sijoitus, mutta ovat joka euron väärti.

Victory High Ball maksaa veroineen 19 990 euroa.

Fiilikseen, ominaisuuksiin, moottoriin, viimeistelyyn, saundeihin ja kokonaisuuteen verrattuna hinta ei kuulosta ollenkaan pahalta.

Miinuksena voi mainita pyörän jarrujen olevan keskitasoa, mutta customeista harvemmin löytyy kisapyörien jarruja.

 

Olin hieman skeptinen Ape Hanger-stongan aiheuttamasta ajo-asennosta. Turhaan.”

Kokonaisuutena Victory on onnistunut tekemään todella hienon bobberin ja lyö custom-pyörien markkinoille kovan kortin pöytään.

 

Älkää hyvät motoristit tyrmätkö korkeaa stongaa tai ajo-asentoa kuvien tai kaverin juttujen perusteella. Käykää kokeilemassa, niin tein minäkin ja yllätyin. Positiivisesti.

Automafia / Janne Suomalainen

Kuukauden koeajot tuottaa Automafia. Lue lisää ajankohtaisia autouutisia osoitteesta www.automafia.net

Victory Vegas High Ball

Moottori: 2-sylinterinen V-Twin

Iskutilavuus: 1 737 cc

Teho: 71.3 kW (97 hv) / 5 500 rpm

Vääntö: 153 Nm / 2 750 rpm

Vaihteisto: 6-vaihteinen

Jäähdytys: ilma/öljy

Polttoainetankki: 17 l

Toisioveto: vetohihna

Kuivapaino: 300 kg

Istuinkorkeus: 635 mm

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä