Piilota X Palauta

Koiravanhus Turre saavutti kunnioitettavan 19 vuoden iän

Viihde 15 Kommentoi

Turre-koira on tehnyt lähes käsittämättömän tempun: koiravanhus täytti kesäkuun 10. päivä hulppeat 19 vuotta, mikä on Kennelliiton mukaan äärimmäisen harvinaista koiralle. Bichon bolognese -rotuinen Turre asustaa emäntänsä Marika Mäen ja isäntänsä Valtteri Pietiläisen luona Keravan Jaakkolassa.

– Turren vauhti on jo hidastunut, mutta käymme edelleen joka ilta parinkymmenen minuutin lenkillä. Koira syö ja juo ja pissaa ja kakkaa normaalisti, eikä sillä ole ollut sairauksia tai kipuja, Marika Mäki kuvailee.

Syntymäpäivänsä kunniaksi Turre sai uutta suosikkiruokaansa jauhelihakeittoa. Sitä Turre söisi emäntänsä mukaan vaikka kuinka paljon.

Turre syntyi vuonna 1993 Keravalla ja hankittiin Marika Mäen perheeseen neljän kuukauden ikäisenä. Turrella on toinen koti Marika Mäen äidin Sinikka Mäen luona. Turre-nimi keksittiin lastenkirjasta, jossa seikkailee samanniminen laivakoira.

Suomen vanhimmista koirista ei ole pidetty tilastoa, mutta Turren ikään yltää vain ani harva koira. Kaikkien aikojen vanhimmaksi koiraksi on väitetty australialaista Bluey-nimistä australiankarjakoiraa, joka eli 29-vuotiaaksi.

Yhden ikävuoden koiralla sanotaan vastaavan seitsemää vuotta ihmisellä, joten tällä laskutavalla Turre olisi ihmisiässä peräti 133-vuotias. Toista ääripäätä edustaa Mäen ja Pietiläisen Niilo-poika, joka syntyi keväällä.

– Tulokkaaseen Turre suhtautuu hellällä mielenkiinnolla, käy haistelemassa, ihmettelee itkua ja yrittää tunkea leikkimatolle. Turre pääsee välillä viettämään rauhallisia öitä toiseen kotiinsa, Marika Mäki kertoo.

15 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Oskari Lehto kuva
Oskari Lehto

Kommentit

27.6.2012 21:21

turrelle ja turren emännälle paljon onnea :D

27.6.2012 21:38

Leppoisia vanhuuden päiviä ikäpresidentille Turrelle!

27.6.2012 23:06

Hau hau terkkuja ja onnitteluja sulle vuosistasi..
Hau hau elämä on mukavaa, kun on kavereita ja ystäviä...
Toivottaa sulle mukavia päiviä..
Toveri hau hau Voitto 6v

28.6.2012 11:21

Rapsuja ja onnea Turrelle, terveyttä myös!

28.6.2012 12:24

Onnea herrasmies Turrelle! Ja sitähän on sanottu, että koiran ikä pitäisi laskea niin että koiran elämän kaksi ensimmäistä vuotta vastaa kahtatoista vuotta kumpainenkin, jotta se olisi oikeassa suhteessa ihmisen ikään. Eli tällöin Turre on vieläkin vanhempi ihmisen ikään laskettuna! Jos niin haluaa laskea. Tiedä häntä :)

28.6.2012 13:06

Oliko se jotenkin niin,että 1 koiranvuosi vastaa 7,se mää ihmisen vuotta.
Elikkä Turre olisi silloin 7 x 19 = 133 vuotias.
Rapsutuksia päivänsankarille.

28.6.2012 14:34

ONNEA TURRELLE

Voi kuinka minä liikutuin
sun ikäuutiset kun luin.

Turre-herraa onnittelen
anteeksi kun sinuttelen
olettaen kuitenkin
että niinkuin muidenkin
aristokraattien
arvovalta kestää sen
toisen huonon käytöksen.

Onnea myös ihmispikkuiselle ja koko perheelle!!

28.6.2012 14:44

Hyvää Syntymäpäivää Turrelle!

28.6.2012 15:48

Turre meille temput keksii, aarteet kivat -luutkin etsii. Sua tervehdimme halulla
leiki Turre pihalla!

28.6.2012 16:39

Täällä kissat Vili ja Valto, rakastame koiria ja oikein suuret synttärionnittelut turrelle toivottaapi koko meidän perhe.

28.6.2012 16:41

Kauhea moka pääsi käymään, kun toi tassu niin paksu, tietenkin iloa ja onnea Turrelle. Nauti vielä pitkään elämästä.

29.6.2012 01:39

Yksi koiran ÄLYLLINEN ikävuosi vastaa seitsemää ihmisen ÄLYLLISTÄ ikävuotta, eli tässä sanonnassa ei ole mitään tekemistä ELINVUOSIN kanssa. Toimitus voisi tehdä taustatieto tutkimuksen paremmin. Ja kyseinen koira ei ole ainut tuon ikäinen koira suomessa, niitä on ollut vanhempiakin. Tiedot olisi hyvä tarkastaa ennen kirjoittamista. Ystävälläni oli paimenkoira joka eli 18,5 vuotiaaksi.

29.6.2012 12:13

Olet ilon pilaaja ja pilkuttaja! Ei kukaan ole väittänyt Turrea Suomen vanhimmaksi koiraksi ja mitä sitten vaikka niin olisikin...

Tarkenna meille, mitä ÄLYLLINEN vuosi tarkoittaa??

Toisiin suhtauminenkin vaatii älyllisyyttä ...

29.6.2012 12:36

Täällä on parikin oikein "ammatikseen" toisten ilon pilaajia ja pahanmielen aiheuttajia.
Niuhottavat kaikesta, kun mikään ei saisi olla hauskaa ja iloista, koska itse ovat, kuin myrkyn nielleet ja heidän kanssaan jos uskaltaa olla eri mieltä tulee sellainen ryöppy kirosanojan kera, että ihmistä oikein hirvittää.
Siitä viis Turre koiran syntymäpäivä ilmoitus oli hauska ja iloinen asia.
Vielä kerran oikein sydänlämpöiset onnittelut Turrelle ja perheelleen.

29.6.2012 12:57

Onhan jokaisella foorumilla oltava joku kaikkitietävä omasta mielestään älyllinen älykääpiö,pilkun,n****a.

Turrelle rapsutuksia.T:Murre

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu