Älä hoputa taksia

Sain taas raadollisen muistutuksen siitä, että taksin kyydissä istuminen on asiakkaalle etuoikeus, josta hänen pitää nauttia nöyränä ja tyytyväisenä.

Tiistainen Matinkylän possahdus aiheutti minulle niin sanotun lentävän lähdön Tapiolasta kohti Isoa Omenaa.

Kauniin kesäpäivän kunniaksi olin vaihtanut työmatkavälineeni nelipyöräisestä kaksipyöräiseen.

Aikaa ei kuitenkaan ollut lähteä maisemia ihaillen polkemaan Matinkylään – tai tiirailla bussiaikatauluja. Siispä suunnistin lähimmälle taksitolpalle, jossa liuta takseja kuskeineen malttamattomina (?) odottivat kyytiä.

Istahdin jonon ykkösauton etupenkille, tervehdin...

...Ja sanoin:” Isoon Omenaan, ja mahdollisimman nopeasti, kiitos!”

Viereiseltä penkiltä kuului pahaenteinen tuhahdus. Muutaman sekunnin hiljaisuuden jälkeen ratinkääntöön ryhtynyt kuljettaja tuumi: ” Juu, sanoin viimeksi yhdelle asiakkaalle, joka kanssa käski kiirehtiä, että maksaako hän minulle muutaman kuukauden palkan, jos menetän korttini ylinopeuden takia”.

Tajusin tehneeni varsinaisen kardinaalimunauksen: eihän taksikuskeja saa neuvoa, saati hoputtaa!

Yritin paikata tilannetta toteamalla: ” Jos voisin kuitenkin pyytää, että menisimme sinne Isoon Omenaan nopeusrajoitukset huomioiden mahdollisimman nopeasti!”

Tähän toiveeseen vähemmän säteilevä kuljettaja vastasi valittelemalla Tapiolan työmaita, jotka sotkevat liikennettä, ja sitä ”kun kaikki ryntää tänne kauppoihin kuitenkin autoillaan.”

Marmatukseen on aihetta. Tapiolan rakennustyöt haittaavat liikennettä. Mutta tuskin se on sen poloisen asiakkaan vika, joka erehtyy taksin kyytiä keskellä päivää tarvitsemaan.

Loppumatka menikin sitten hiljaisissa merkeissä. Minä keskityin päivittämään itselleni kännykästä viimeisiä tietoja Matinkylän tapahtumista.

Ja taksinkuljettaja viemään minut hillityn arvokkaasti perille.

Tosin, myönnetään, että jouduin pari kertaa vielä vaivaamaan kuljettajaa u-käännöksillä ja oikean paikan etsimisellä, ennen kuin hän pääsi eroon minusta. Ja minä hänestä.

Onneksi paluukyydin Matinkylästä Tapiolaan tarjosi asiallisen mukava, puhelias taksimies.

Mutta häntä en erehtynytkään hoputtamaan.

Written by:

Seppo Korkman

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Sinä koit itsesi väärinymmärretyksi, kun taksinkuljettaja lukuisien vastaavien kehoitusten kokemuksella tulkitsi sen tavanomaisella tavalla ja varmisti, että ymmärrät hänen tilanteensa. Ja päinvastoin. Kuljettajan kertomus olisi toisenlainen.

Kommunikointi vaikeaa on.

Nähty on (ei varmistettu)

Taksialasta annetaan nekatiivinen kuva maassa kun maassa. Miksi näin ? Olin juuri toista viikkoa Prahassa jossa kaikki opaskirjat varoittivat huijaavista taksesta. Tosin reissullani en käyttänyt taksipalveluita, koska Pran julkinen liikenne oli tosi toimiva. Yleensä pyrin reissuillani siihen, että selvitän julkisen liikenteen mahdollisuudet kaupunkilomillani. Mutta se että painettussa tekstissä varoitetaan juuri taksipalveluista, eikä esim. taskuvarkaista, niin jotenkin hälytyskellot soiva. Kaiken kaikkiaan Praha oli loistava kaupunki lomalaisille, kaikkine historiallisine nähtävyyksineen.

kaupunkilomailia (ei varmistettu)

Älytön kommentti asiakkaalta,eihän taksi juuri maleksi turhaan liikenteessä kyllä niillä vauhtia tuntuu riittävän.

yrittäjä (ei varmistettu)

Asiakas voisi olla vaan hiljaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Eikö se taksi aja sitten aina mahdollisimman nopeasti perille?

Valokuviako oli kiire saada vai mikä oli?

sewf3222f (ei varmistettu)

Kyllä nyt harmittaa sinua reppanaa, joka jouduit kärsimään tuskallisesta taksikyydistä. Jaksoit ihan nähdä vaivaa kirjoittaaksesi noin pitkän esseen! Jos noin pienestä otat herneen nenään niin mahtaa sinulla ja läheisilläsi olla hyvin raskasta.

Yli 20 vuotta t... (ei varmistettu)

Harva edes tietää taksiyrittäjän homman vaikeudet, luulevat kaiken olevan niin yksinkertaista, että taksi lähtee tolpasta niin rahaa tulee.
Pienyrittäjänä maassamme ei todellakaan ole kadehdittavaa.
Muistan aikoinaan naapurimme taksiyrittäjän sanovan, että jokainen isäntä panttaa hopeansakin, kun verot ja muut maksut tulee maksuun. Pitänee vieläkin paikkansa.

eläkkeellä olev... (ei varmistettu)

Kylläpähän ne taksiyrittäjien vaikeudet ovat ~ 99 % itseaiheutettuja. Mikäli veroja maksetaan vain silloin kun mätkylaput pamahtaa maksuun, eli 2 kertaa vuodessa, ja siinävälin yrityksen ja omat rahat sekoittuvat jokseenkin täysin niin ei ole suurensuuri ihme että joillakin vaikeuksia piisaa, edelleen.

Raha-asioden retuperäisellä hoitamisella sekä suuruuden hulluudella saa minkä tahansa yrityksen polvilleen. Jotkut taksarit tosin tuntuvat vieläkin "osaavan" tämän keskiverto pienyrittäjää paremmin...

voi voi (ei varmistettu)

Minusta jokainen asiakas saisi katsoa puseronsa sisään ja miettiä millä asenteella ihmisiin suhtautuu.
Taksityön tekijä tekee erittäin raskasta työtä vaikka se, mitä kuluttaja näkee, on tolpalla seisovat autot tai kovassa kiireessä olevat kaahaavat taksit. Taksin kuljettajia on varmasti monen kirjavia, mutta niin on kaikessa asiakaspalvelussa!

Taksikuljettajalta voisi saada myös avaavan kuvauksen siitä millaisia "sikoja", "ylimielisiä mainostoimiston egonarsisteja" tai "puolisonsa pettajiä" ja "muuta yhteiskunnan 'muka' hinostoa" joutuu itse kohtaamaan. Mutta asiakas on aina arvokas ja hänelle annetaan palvelu joka kerta. Se on ammattimaisuutta.

Taksiammattilainen tuntee liikenteen heikot kohdat ja työn hidasteet ja tuntee usein nahoissaan takapenkin letkautukset milloin ajotyylistä, milloin ajoreitistä.
Tosiasiahan on, että Tapiola on yhtä jättiläisperunapeltoa nyt ja kuljettajat haluavat luonnollisesti nopsaan perille, jotta voivat ottaa uuden asiakkaan kyytiin.

Väsynyt turhan ... (ei varmistettu)

"Taksityön tekijä tekee erittäin raskasta työtä"
Epäilemättä. Näkyy varsin hyvin liiankin monen taksikuskin vyötärönmitassa kun joillakin kuskeilla on jopa suoranaisia vaikeuksia mahtua elintasovatsoineen ratin ja penkinväliin...

Schmock (ei varmistettu)

Taksikuskin vyötärönmitalla ja taksityön epäsäännöllisyydellä on todellakin yhteytensä! Epäsäännöllinen työaika, ylipitkät työvuorot, säännöllinen epäsäännölisyys, huono unirytmi ja ainainen väsymys tekevät liikunnan harrastamisen vaikeaksi tai jopa mahdottomaksi. Pelkästään sivusta seuraaminen tekee uupuneeksi, saati, että sitä tekee vuosikaudet. Mikä sinä olet kommentoimaan taksikuskin vyötärönmittaa, tule sinä näyttämään kuinka iso oma takamuksesi on ja kuinka mainiosti liikuntaharrastuksesi onistuvat näyttöpääte/siisti sisätyö säännöllisillä työajoilla ja VUOSILOMILLA. Haloo, HÄPEÄ KIRJOITUSTASI kun et tajua alasta yhtään mitään. Toivottavasti omat pakaralihaksesi vinkuvat kireänä työsi helppouden salliman vapaa-ajan treenaamisen tuloksena.

Valittajat on e... (ei varmistettu)

Höpö höpö. Liikunnan harrastaminen on tasan omasta viitseliäisyydestä kiinni, ei muusta. Tunnen useita taksikuskeja, ja poikkeuksetta nämä viettävät vapaa-aikansa mielummin kuningas alkoholin turruttavassa seurassa kuin lenkkipolulla. Vyötärönmitat on näistä jokaisella myös enemmän tai vähemmän pulskat.

Schmock (ei varmistettu)

Valitettavan useasti taksia tarvinneena olen oppinut myös kantapään kautta hiljaisen nöyrän asiakkaan roolin. Harvalle jörölle kannattaa kommentoida mistään mitään. Osa tulee silmille pelkästä pilkusta lauseen väärässä kohdassa.

Onhan se, "yrittäjät" teidän työhuoneenne. Työnä vaan on viedä asiakas pyytämäänsä paikkaan ja mahdollisimman nopeasti tarkoittaa sitä, että ei jää joka suojatien reunaan odottamaan josko sieltä joku ens viikolla tulis.
Jos ette kommunikoimaan pysty, niin siirtykää asiakkaiden kuljettamisesta tavarakuljetuspuolelle. Pahvilaatikot eivät pyri kommunikoimaan.

Tuskin kukaan odottaa mitään päivänsädettä ratin taakse, mutta kevyt rupattelu voisi olla teillekin rentouttavaa. Tästä ei tarvitse herneitä vetää nenäänsä niiden taksikuskien (tahi -yrittäjien), jotka ovat ilahtuneita siitä, että asiakkaita riittää ja niinollen myös heillä palkkaa.

Rengit ovat rennompia, yrittäjät narskuttavat takahampaita niin että takapenkillekin kuuluu. Asiakaspalvelutyö, kannattaa miettiä sitä ennen uran valintaa.

Myy (ei varmistettu)

Mikäs ihmeen kiire savolaistoimittajalle tuli syöksyä Matinkylään, rikostutkijaako tämä leikki tällä kertaa?
Kaiketi fillarillakin pääse nopsaan Tapiolasta Matinkylään ellei savolaispoika satu eksymään matkalla.

Länsiväylän toimittajathan on aina noin valovuoden jäljessä muista uutisvälineistä, joten miksi nyt oli niin hoppu? Oliko panostaja savolaistoimittajan sukulainen tai kaveri??

tussari (ei varmistettu)

"Asiakaspalvelutyö, kannattaa miettiä sitä ennen uran valintaa " Varmaan itsekin tiedät, että se ah niin hieno ja palkitseva asiakaspalvelutyö on monelle vain välttämätön paha ennen sitä oikeaa uraa tai matkalla siihen...:/

eräs (ei varmistettu)

Täytyy ensi kerraalla yrittää K kauppan tai alkon jonossa tai bussimatkalla sanoa että julmettu kiire,että kaasu pohjaan tai muu jono pois ja kassa voisi rahastaa enemmän kuin äkkiä koska mulla on kiire .Toimisiko?Jos ei niin mikä on sitten taksi olisi jotenkin erilainen palvelija,lain puitteissa senkin pitäisi kait toimia.Käytän itse taksia päivittäin ja mitään valitettavaa ei ole Espoon taksin suhteen,erittäin hyvää palvelua kun vertaa taksipalvelua niissä maissa minne menen.

yrittäjä (ei varmistettu)

Moni asiakas ei kai tiedä, että taksikuljettajan ei kuulu avata keskustelua. Ei silti pidä loukkaantua, jos kuski ei joka asiakkaan kanssa jaksa samaa "on säitä pidellyt"-räppiä.
Ei pidä ottaa sitä henkilökohtaisesti. Nimittäin 99 sadasta käy keskustelun näin: Asiakas: "onpa ihana/kamala sää tänään!" Kuski:"Niin on".
Asiakas sateisella säällä:" Kesäloma on pilalla kun sataa koko ajan" Taksi-isäntä ajattelee:"Olisit kiitollinen kun sulla on loma!" mutta vastaa:"On se joo ikävää!"
Jos taas kuski sattuu ihastelemaan kaunista säätä, vastaa asiakas:" Joo mutta sääenustuksessa luvattiin, että nyt ne pian loppuu".

Mieti itse: TÄMÄ RÄPPI JOKA ASIAKKAAN KANSSA JOKA TYÖVUOROSSA KOKO AJAN NONSTOPPINA! Haloo, kunnioita kuljettajaa ja keskity siihen miksi otit kyydin. Päästäksesi perille vai saadaksesi sosiaalista palvelua, kriisiapua, saattohoitoa, perhehuoliapua vai burnout-vertaistukea! Tätä kaikkea nimittäin taksiautoilijan ammatti on sivuroolina. Siitä vain ei saa eri liksaa, paitsi aviomieheni-taksiyrittäjä, joka saa tippiä ja kiitosta sydämellisyydestään, huolehtiessaan vanhukset kunnialla kotiovelle asti kauppakassien kanssa, puhelee ja huomioi. Tämä siltikin, vaikka on taksiyrittäjä eikä renki. Pitää kädestä kiinni burnoutissa olevia, kuuntelee syöpäsairaita, masentuneita, julkkiksia ja yritysjohtajia heidän sydämensä purkauksia.

Olisi hienoa lukea uutisia onnistuneista kokemuksista, mutta aina joku valittaa ja etsii syyllistä! Ja mikä sen helpompaa kuin yleistää
Liikuttavaa , että "rengit on rennompia".

Voisin sanoa, että takapenkillä istuja ei tiedä puliakaan siitä elämän kirjosta, jota ammattiautoilija saa nähdä ja kuulla ollessaan ammatinharjoittaja taksissa. Media kertoo pintaa, taksissa puhutaan pinnan alla.

Kiitoskukkasia ... (ei varmistettu)

Hieno kommentti, jota voisi jatkaa vielä pitkään, mutta kyllä taksi isäntä tai kuski yleensä hommansa osaa hoitaa hienosti. Hatun nosto jokaiselle asiakaspalvelijalle!
Kyllä kuitenkin suurin osa taksia paljon käyttävät osaavat arvostaa tätä ammatikuntaa.

eläkkeellä olev... (ei varmistettu)

Kannattaa miettiä mitä on asiakaspalvelutyö ennen uravalintaa.Niinpä tosiaan kannattaisi , sääliksi käy esim.marketin kassaa kun suomalainen asiakas panee parastaan.Kiinnitä huomiota seuraavan kerran kaupassa käydessä miten itse toimit ja miten muut asiakkaat toimivat kassalla.
Asiakkaan olisi hyvä miettiä käyttäytymistään ja oppia arvostamaan asiakaspalvelutehtävissä työskenteleviä.

romanov (ei varmistettu)

"Mahdollisimman nopeasti" on siis liikaa taksikuskeille? Ei kukaan pyytänyt tahi käskenyt vetää talla laudassa päin punaisia, vaan mahdollisimman nopeasti. Tyypillistä yrittää siirtää ongelma kaupan kassoille. Oliko se ainoa asiakaspalvelutyössä oleva ryhmä, jonka koette olevan teitä alempana?

Oliskohan nyt niin, että valtaosa taksikuskeista ovat tilanteen pakosta joutuneet kuskeiksi. Paskaduuni jää sitten pysyvästi päälle, ja eläkeiän häämöttäessä alkaa jo riittää? Onkohan teillä huono itsetunto? Kyllä niitä kiitoksia jaellaan joka kuskille, mutta kukkapuskia ei sentää kertaluontoisesta työstä kuljetusmaksun lisäksi. Eihän niille kaupan kassoillekkaan...

Jos tympii puhua säästä, niin voihan sitä vaikka itse kommentoida jotain radiosta kuuluvaa. Tai sitten istua jurottaa tuppisuuna suomalaiskansalliseen tapaan sekä etu-, että takapenkillä. Kyse ei ole mistään elämää suuremmasta, vaan ihan vaan yhdestä kyydistä kohteesta A pisteeseen B.

Myy (ei varmistettu)

Hyvää päivänjatkoa vaan kaikille. Enpä enää jaksa tätä hedelmätöntä keskustelua. Kiitokset kuitenkin "eläkkeellä olevalle yrittäjälle" ja "Romanoville". Jotkut mittaavat ihmisen arvoa tittelillä tai työtehtävillä. Onneksi osa vielä kohtaa ihmisen ulkoisten raamien ja rekvisiitojen sijaan.

Kiitoskukkasia ... (ei varmistettu)

Päinvastoin hyvä Myy,arvostan suuresti kaupan kassahenkilökuntaa.On suurenmoista että he suoriutuvat työstään oli asiakkaana minkälainen kiireinen mänttipulla tahansa.Esimerkin tarkoitus oli herättää huomiota miten asiakkaat käyttäytyvät kaupan kassoilla, ei arvostella ammattikuntaa.Mistä sinun tieto on peräisin että valtaosa taksikuljettajista tekee pakosta paskaduunia.Mikä seikka tekee siitä paskaduunin.Sekö että joutuu toisinaan paskoja kuljettaa.Mitä jos, siitä huolimatta, valtaosa onkin valinnut taksikuljettajan ammatin ihan siitä syystä että he pitäävät siitä.
Oletko muuten huomannut että yksityisautoilijoista suurin osa painaa talla laudassa lähestyessä suojatietä eikä vahingossakaan pysähdy,siinä jalankulkija vaan kiltisti saa odottaa että voi ylittää kadun kun kiireisemmät ovat ensin menneet, kun on niin kiire,kiire .

romanov (ei varmistettu)

Mitäs jos kaikki urputtajat kertoisivat nyt vaihteeksi oman ammattinsa niin voisimme yhdessä sitten arvioda millaisia urpoja sillä alalla on töissä!

Kiitokselle oli... (ei varmistettu)

Minusta toimittaja voisi kirjoittaa kolumnin Pietilän ala-arvoisista kirjoituksista tässä lehdessä, jos elämässä ei ole oikeita ongelmia. NIIDEN lukeminen aiheuttaa kansanterveydellisiä ongelmia verenpaineen kohoamisen myötä.

Kerberos (ei varmistettu)

Alan ongelma ei varmasti ole se, että yksittäinen kuljettaja loukkaantuu siitä, että asiakas toivoo pääsevänsä ripeästi perille.

Taksiliikenteen säännöstely tulisi purkaa nopeasti, sille ei ole mitään perusteita. Voisi odottaa, että kokoomusjohtoinen hallitus tarttuisi tähänkin asiaan. Markkinatalous sopii taksiliikenteeseen erittäin hyvin.

Muuten, jos satutte taksikopille: valitkaa paras auto ja pyytäkää alennusta, jos tilanne sen sallii. Tiedän, että se toimii. Muuten taksi ottaa aina maksimihinnan, ajoi sitten Skodalla tai E-Mersulla...

Reissumies

Huonoille taksiyrityksille ja taksikuskeille riittäisi kuitenkin enemmän tai vähemmän satunnaisia taksinkäyttäjiä, jotka eivät tiedä, ketkä olisivat hyviä taksinkuljettajia.

asioihin pereht... (ei varmistettu)

Naapurin taksijärjestelämä kuullosta takseille aika hyvältä on jopa lyhyt kyyti maksannut 4000euroa.Kanattan ehdottomasti Ruotsin taksijärjestelmää kuullostaa niin hyvältä että minunkin kannattaisi ryhtyä alalle.

yrittäjä (ei varmistettu)

Olisko yrittäjältä mennyt eurot ja kruunut sekaisin? 4000 kruunua on kutakuinkin 400 euroa, mikä sekin on älytön summa pienestä taksimatkasta.

Mä (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun