Yksi vuori, monta uskontoa

Bussi jyristelee pimeässä kuoppaista tietä vuoren rinnettä.

– Madam, haluatteko ostaa pipon, kysyy kyytiin noussut kauppamies.

Vuorilla on viileää, mutta pipo tuntuu päiväntasaajan pohjoispuolella liioittelulta.

Ikkunasta häämöttää valopylväistä koostuva nauha, joka kiemurtelee vuoren huipulle asti.

Adam’s Peak eli Sri Pada, Sri Lankan toiseksi korkein vuori odottaa.

Vuoresta tekee erikoisen paitsi pyramidimainen huippu, myös se, että se on pyhä buddhalaisille, hindulaisille, islamilaisille ja kristityille.

2 243 metrin korkeudelta löytyy jättimäinen kiveen painunut jalanjälki, joka kuuluu legendojen mukaan joko Buddhalle, Sivalle tai Aatamille.

Kukaan ei kuitenkaan kysele uskontoa kiivetessä, ja turistinkin taivallukseen suhtaudutaan myötätunnolla.

Perinteiden mukaan Sri Padalle noustaan yöllä, jotta huipulle ennätetään auringonnousuksi.

Monet paikalliset ovat liikkeellä koko perheen voimin, ja lastenlapset auttavat isovanhempiaan rappusia ylös.

Alkumatkasta lämmin ja kostea ilma käy voimille. Ylhäällä ilma viilenee, mutta myös askelmat jyrkkenevät. Jalat tärisevät, ja matka etenee hitaasti.

Ihmettelen, kuinka paikalliset teräsmummot noususta selviävät.

Kun hengähtää ja uskaltaa katsoa alas, näkee, kuinka kuu valaisee viidakkoa ja vuoria. Jossain alhaalla norsut ja leopardit lähtevät yöllisille retkilleen.

Neljän tunnin taivallus palkitaan, ja huippu on vihdoin valloitettu. Tuuli on hyinen. Se pipo olisi nyt tarpeen.

Vaeltajia varten on rakennettu yksinkertainen suoja, jonka lattialla ehtii nukkua pari tuntia ennen auringonnousua.

Aamuviideltä pyhiinvaeltajat ja turistit asettuvat aitiopaikoille odottamaan.

Ensin pieni valonkajo loistaa taivaanrannassa, sitten oranssinpunainen pallo kohoaa. Auringonnousu on sama kaikille.

Written by:

Arja-Riikka Nikkilä

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Ihminen luo itselleen jumalan, joten eiköhän ne kaikki jumalat palaudu niihin ensimmäisiin ihmisiin, jotka itselleen jumalan loivat. Ihmiset luovat myös uskonnot pönkittämään luomiaan jumaluuksia, joten hyvinkin ihminen voisi luoda kasvonsa lähimmäiseen ja hyväksyä hänen jumalansa ja uskontonsa.

asiaihminen (ei varmistettu)

Ei Jumala ole ihmisen luotavissa. Jumala on rakkaus,mutta ei itserakkaus.Ei seksi eikä mikään muukaan joka on tarkoitettu käytön kautta loppumaan.Jeesus sanoo Minä Olen Tie Totuus ja Elämä ei kukaan pääse Isän luokse kuin minun kautta.

etsivä löytää (ei varmistettu)

Etsivä löytää myös suomalaisten ikiaikaiset jumalat. Ukko ylijumala, metsän jumala tapio ja veden jumala ahti ovat pitäneet vanhan kansan ruodussa ja suotuisalla tuulella ollessansa ruokkineet ja huoltaneet uskovansa. Olympokselta ja roomalaisilta niitä jumalia on löytynyt vieläkin useampia, ja jos silmätään valtamerien eristyksissä olleille saarille ja Aasiaan, niin oikein kumuloituu jumalten kirjo.

Ensin on ihminen luonut itselleen sen jumalan, vaikkapa ukko ylijumalan jyrinöineen ja salamoineen, ja sen jälkeen uskonnon kaikenlaisine riitteineen jumalaansa lepyttelemään ja toiveitansa täyttämään.

En kirjoita tätä pahalla, vaan palautan mieliin, että ei yksi huonompi toista. Jos joku uskoo johonkin, niin miksi ei saisi uskoa? Ja jos rukouksilla ja uhreilla kuten aneilla, almuilla tai dollareilla uskoo pääsevänsä jonnekin niin mikäs siinä. Varmasti scientologiaan, zarathustralaisuuteen, helluntailaisuuteen, kabbalaisuuteen, lestadiolaisuuteen, buddhismiin uponneet ovat uskossaan autuaita - miksi siis soimata toista?

asiaihminen (ei varmistettu)

Asiaihminen kirjoitti: "Varmasti scientologiaan, zarathustralaisuuteen, helluntailaisuuteen, kabbalaisuuteen, lestadiolaisuuteen, buddhismiin uponneet ovat uskossaan autuaita - miksi siis soimata toista?"
Ihan vain kommenttina, että luettelemistasi ismeistä buddhalaisilla ei ole jumalaa. Buddhalaisuus perustuu nimenomaan siihen ettei ihmisen ulkopuolista jumalaa ole olemassa.

Buddha (ei varmistettu)

Totta töriset Buddha, vaikka miljoonat ihmiset kumartavatkin patsaitasi ja kuviasi ja rukoilevat sinulta helpotusta oloona. Eikä taida olla scientologeillakaan sen kummempaa jumalaa kuin maallinen mammona. Ja onhan Aasiassa muitakin elämänfilosofioiksi luokiteltuja "uskontoja". Niille on usein yhteistä se, että ihminen saavuttaa autuuden tekemällä hyviä tekoja.

Buddhalainen valaistuu, kun luopuu kaikesta,mikä tuottaa kärsimystä. Yhdistän sen suomalaiseen filosofiaan, jonka mukaan "huoleton on hevosettoman mieli". Ihminen on kutakuinkin onnellinen jos osaa luopua kaikesta, mistä koituu huolta ja harmia. Ja eipä sitä huolta ja harmia aiheudu muusta kuin omaisuudesta.

asiaihminen (ei varmistettu)

Juu, kyllä ihminen on senverran heikko esitys, että se tarvitsee kaiken mahdollisen avun, tuen ja turvan, mitä vaan voi kuvitella. Ja kaikkea ei ihmisen tarvitsekaan tietää.

Suomalainen on ... (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun