Suomen massiivisin sillansiirto - seuraa livenä netistä

Kalasataman metroaseman itäpuolelle rakennetun betonisen siltakannen siirtäminen oikealle paikalleen keskeyttää metroliikenteen Kulosaaren ja Ruoholahden välillä 14. heinäkuuta alkaen.

Jussi Vehkasalo

Metroradan uusiminen ja uuden metrosillan siirto-operaation varsinaiset työt aloitetaan Kalasatamassa ensi lauantaina. Viikonlopun aikana puretaan metroliikenteen vaatimat kaapelit ja turvalaitteet sekä vanhat raiteet. Sen jälkeen louhitaan radan kohdalta kalliota noin kolmen metrin syvyydeltä ja rakennetaan sillan väliaikaiset tuet.

Varsinainen siirto tapahtuu ensi viikolla tiistaina iltapäivällä, kun uusi silta työnnetään kahdeksan tunkin avulla siirtoratoja pitkin paikoilleen. Tämän jälkeen sillan päälle nostetaan sepeli ja asennetaan uudet kiskot. Loppuviikolla kytketään tarvittavat kaapelit ja turvalaitteet sekä testataan, että kaikki varmasti toimii.

Siirtotyö katkaisee metroliikenteen yhdeksäksi päiväksi 14.–22.heinäkuuta. Kulosaaren ja Ruoholahden välillä.

Siirtomatka, 17 metriä, on poikkeuksellisen pitkä. Kalasataman silta on 130 metriä pitkä ja painaa ilman raiteita ja sepeliä noin 2600 tonnia.

Yleisöllä on mahdollisuus seurata työn etenemistä web-kameran välityksellä osoitteesta www.kalasatamankeskus.fi/rakentaminen.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Ensin rakennetaan huippukallis Kalasataman metroasema, joka tukeutuu upeaan ns. Englantilaiskallioon. Parin vuoden päästä louhitaan kallio pois juuriaan myöten ja siirretään tilalle betonikansi (!), jota pitkin metrojuna voi kulkea. Ei voi olla totta! Hölmöläistarinatkin ovat viisaampia kuin tämä, mutta totta se on. Kenet voimme asettaa vastuuseen yhteisten verorahojemme haaskamisesta, suunnitelmallisuuden puutteesta ja mahdollisesti maansiirtofirmojen lobbaamisesta, ehkä suuren luokan korruptiosta, lahjuksista ym. Mistä muusta tässä voi olla kysymys, kun vastikään rakennettu Kalasataman metroasema hajotetaan ja miljoonilla veroeuroilla rakennetaan tilalle täysin turha betonikansi? Nyt on turha yrittää sumuttaa eli guggenheimottaa tätä asiaa ja vaihtaa puheenaihetta. Tämän suuruusluokan möhläys ei voi mennä kaupunginvaltuustossa läpi ilman, että vastuuhenkilöiden kytkennät maansiirtofirmoihin tarkistetaan täikammalla.

WirtZantippa (ei varmistettu)

"Asema (Kalasataman metroasema) oli tarkoitus rakentaa vasta asuinalueen valmistuessa, mutta alueen kiinteistönomistajat pyysivät kaupungilta sen rakentamista jo aikaisemmin ja lupasivat maksaa kolmanneksen kustannuksista". (Wikipedia, Kalasataman metroasema).

Kyse ei siis ole korruptioista tai lahjuksista, vaan kaupunki ymmärsi todella viisaasti tehdä alueen toimijoiden kanssa yhteistyötä ja lopputulos oli kaikille lisäarvoa tuottava. Todellisuudessa verorahojahan säästettiin ja asema on ollut ilonamme jo 2007 vuodesta lähtien, kun alkuperäisten suunnitelmien mukaan sen rakentamista ehkä vasta aloiteltaisiin.

Sam (ei varmistettu)

Järjetöntä on rakentaa ensin huippukallis Kalasataman metroasema ja sen jälkeen hajottaa kallio, jonka päällä se lepää. Miksi hajottaa kallio myöhemmin ja siirtää asema b e t o n i k a n n e n päälle? Jos se ei ole verorahojen haaskausta niin mikä sitten? Vastuulliset syyniin!

WirtZantippa (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun

Lisää aiheesta