Piilota X Palauta

Kaahaava ajokulttuuri on jo maantapa

Kolumnit 11 Kommentoi

(PÄÄKIRJOITUS) Liikenneturva tuoreen kyselyn mukaan ylinopeuksien aiheuttamat riskit tunnustetaan ja kaahaus halutaan kuriin valvonnalla. Siitä huolimatta huomattavan monen mielestä oma ylinopeus ei ole paheksuttavaa. Tällainen kaksinaisnaamaisuus on kummallista ja se näkyy maanteillä päivittäin. Kyselykin vahvistaa, että kaahaamista voi pitää maantapana.

Ajaminen suurilla väylillä, kuten kehäteillä, on kuin tietokonepelin pelaamista oikeilla autoilla. Pelin henki on, että koko ajan painetaan nasta laudassa kuin raivon vallassa. Ohi on päästävä.

Jos joku yrittää ajaa nopeusrajoituksen mukaan, hänen perässään roikutaan niin kauan, että kuljettajan hermo pettää ja vauhtia on pakko lisätä. Tai että roikkuja pääsee ohittamaan. Taajamissa hurjastelijoiden armoille joutuvat myös jalankulkijat ja pyöräilijät.

Tutkijalautakuntien mukaan noin joka toisessa kuolemaan johtaneessa moottoriajoneuvo-onnettomuudessa oli taustalla ylinopeus tai liian suuri tilannenopeus. Viime vuonna poliisin tietoon tuli yhteensä 6 408 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta. Niissä menehtyi 292 ihmistä. Loukkaantuneita tilastoitiin 7 931.

Ihmisten ajotapoja on vaikea muuttaa, mutta valistustyötä on jatkettava.

11 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Armi Suojanen kuva
Armi Suojanen

Kommentit

18.7.2012 10:27

Muuatta ylinopeudella manalaan ajaneen pojan pohjoissavolaista isää haastateltiin aikoinaan televiisiossa. Poikansa haudannut isä loihe lausumaan, että hän ymmärtää nuorten miesten vauhdin hurmaa silloin, kun on alla isin auto (kalleinta lajia ollut Mercedes Benz) jolla pääsee lujaa. Että semmoisia perintöjä seuraavalle sukupolvelle.

18.7.2012 11:37

Suuri vaara ovat myös ammattiautoilijat, jotka käyttäytyvät edesvastuuttomasti. Lauantaina takapuskurissamme kiinni roikkui iso kuorma-auto. Vilautin jarruvaloja merkiksi siitä, että etäisyys on liian pieni. Mikä oli reaktio. Takana oleva lähti ohittamaan sulkuviivan kohdalla vaikka vastaan tuli auto. Jonkun matkan päässä oli ohituskaista, mutta siellä vauhti oli pieni, joten kyseessä oli pelkkä mielenosoitus. Itse ajoin henkilöautoletkan mukana kuorma-autosta ohi, mutta se ei miellyttänyt, vaan hetken kuluttua sama kuski oli taas takapuskurissa kiinni ja soitti torvea. Seuraavassa risteyksessä vasemmalle kääntyessämme hän vielä uhitteli tulemalla samalle kääntyvien kaistalle, vaikka ajoi suoraan.

18.7.2012 13:44

Kaahaaminen on selvästi vaarallisempi ja yleisempi ilmiö Suomessa kuin rattijuoppous joka on saatu kitkettyä aika hyvin. Toki osa kaahaajistakin ajaa juopuneena tai huumeiden vaikutuksen alaisina mutta valtaosa kaahaa selvin päin. Itse kaahaamine erittää adrenaliinia joka aiheuttaa huumaavan tunteen, ja siitä on vaikea päästä eroon. Ennenkuin rysähtää.

18.7.2012 16:01

Rattijuoppousko kitketty tästä maasta? Missä maailmassa sinä oikein elät??? Rattijuoppoja liikkuu koko ajan liikenteessä ihan liikaa.
Mutta minkäs teet kun valvonta on vähäistä kun kaikki raha menee peltipoliiseihin (jotka eivät rattijuoppoja puhalluta).

19.7.2012 12:58

Milloin olet viimeksi nähnyt tai tavannut rattijuopon? Minä viimeksi yli 15 vuotta sitten. Kaahaajia näkee joka päivä. Asun kaupungissa ja liikun päivittäin. Median raflaavat uutiset rattijuopoista ja joidenkin poliisijohtajien ja raittuusliikkeen ihmisten lausunnot saavat ihmiset luulemaan että heitä on mahdottoman paljon ja että se on valtava ongelma. Koko Suomessa yhtä aikaa liikkeellä olevista autoista ajaa keskimäärin vain 0,15 prosenttia joku jolla on laittoman paljon alkoholia veressä. Ja rattijuopot ovat keskittyneet maaseudulle ja liikkuvat pääosin öiseen aikaan kun maalla ei pääse juhlista rai ravintoloista kotiin muulla kuin autolla.

19.7.2012 13:34

Ei kannattaisi provon provosoitua vaan selittää tuo myönteinen mielipide rattijuoppojen tappamien lasten vanhemmille. Itsekin tunnen miehen, joka menetti rattijuopolle vaimonsa ja pienen vauvalapsensa, siis koko perheensä. Tunnen myös useita läheisiä ja kaukaisia, joiden kortit ovat olleet kuivamassa. Ja myös niitä, jotka eivät ole jääneet kiinni. Valitettavasti.

Se, että rattijuoppoja jää tyysten satunnaisissa valtakunnallisissa ratsioissa kiinni sadoittain ja alueellisissa ja paikallisissa ratsioissa kiinni kymmenittäin todistaa jo sen, että pienessä sievässä ja rankassa kännissä ajaminen on maan tapa.

Monet myös kaahaavat kännissä. Esimerkiksi teini-ikäiset ilman ajolupaa rohkaistuvat ryypättyään rattiin. Vievät usein manalaan kavereitaan. Semmoista on elämä täällä lintukodossamme.

19.7.2012 15:01

Mä en tunne ketään joka olisi jäänyt rattijuopon uhriksi niin että olisi saanut saanut pysyviä vammoja tai kuollut. Yhden työkaverin lapsi tosin kuoli kun jäi alle selvin päin kaahanneen kolmekymppisen miehen ajaman auton alle.

Kaksi kaveriani ajoivat lähes 30 vuotta sitten teini-ikäisinä auton ojaan kun olivat kaverin mökillä ryyppäämässä. He selvisivät säikäydyksellä ja pintanaarmuilla ja lupasivat ettei koskaan enää.

Nuorisoon tehoaisi nollatoleranssi liikennesääntöjen rikkomisen suhteen, ja se että vanhemmat eivät luovuttaisi autojensa avaimia lapsilleen satunnaisia huviajeluaja varten.

19.7.2012 16:22

Tunsin- tai tiesin - minäkin nuoren miehen, joka ihan selvin päin ja harkiten ajoi kovalla vauhdilla kallioleikkaukseen. Turha tästä kuitenkaan kilpalaulantaa tehdä, selvinkö päin kaahaten vai kännissä harkiten on fiksumpaa.

Sen vain sanon, etteivät rattijuopot ole aina yöeläjiä. Lapinlahdella toukokuun alussa kahden lapsen päälle ajanut nainen oli liikkeellä päiväaikaan. Kumpikin lapsi loukkaantui vakavasti ja toinen heistä kuoli sairaalassa. Viikissä tammikuussa 11-vuotiaan kuoliaaksi ajanut oli liikkeellä töiden jälkeen alkuillasta.

Totta kyllä, liikennekuolemia lisää suuret ajonopeudet tai liian suuret tilannenopeudet, joita molempia voi mielestäni nimittää kaahaamiseksi Suomen kapeilla ja mutkaisilla teillä, talvikeleillä ja kaamosaikana. Silti rattijuoppojen tekoset koetaan niin ylen turhiksi, kun niitä ei voi selittää liukkaalla kelillä eikä huonolla näkyvyydellä eikä millään muulla kuin kuskien korvien välissä ammottavalla mustalla aukolla.

Yksi traagisimmista tapauksista mielestäni oli Keski-Suomessa. Talvella päiväsaikaan isä seisoi kahden lapsen kanssa lumipenkalla antamassa tietä lähestyvälle autolle. Rattijuoppo viisti lumipenkkaa sen verran, että molemmat lapset kuolivat. Ainoa auto maantiellä! Selvä kuski olisi lisännyt etäisyyttä penkkaan, jossa perhe seisoi.

18.7.2012 19:12

Kaahaus ja ylinopeus on kaksi eri asiaa.

Kaahaus: Holtitonta ajamista, nopeudesta riippumatta.

25.7.2012 22:02

Koivuhaassa lauma mopopoikia kaahailevat mopoilla niin, että kohta joku ajaa kolarin.

26.7.2012 01:24

Kaikki liikennneturvallisuuden suurtietäjät siellä kotien ja työpaikkojen tietokoneiden ääressä ja lehden toimituksessa: kertokaa kaikille muille keskustelupalstan seuraajille se länsimainen valtio, jossa ajetaan paremmin nopeusrajoituksia noudattaen kuin Suomessa.
Rajallisen kokemukseni perusteella en itse ole vielä löytänyt yhtä nyörästi nopeusrajoituksia kumartavaa kansaa kuin suomalaiset.
Suomessa ajetaan pääliikennevirrassa oikeastaan käsittämättömän tarkasti nopeusrajoituksia seuraten.
Mutta sehän ei ole autoilijoille kiitoksen antamisen arvoinen asia?

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu