Minipormestareilla demokratiaa

(PÄÄKIRJOITUS) Espoossa keskustellaan johtavien poliitikkojen aseman vahvistamisesta niin, että heille maksettaisiin kunnon kuukausipalkka. Perusteena on poliittisen ohjauksen vahvistaminen suhteessa virkamiesvaltaan. Palkka antaisi poliitikoille aikaa ja mahdollisuuksia päätösten valmisteluun.

Vastaavaa keskustelua on käyty naapurikaupungeissakin. Vantaalla, jossa ylin virkajohto on vaihtunut tiheään, oli hilkulla, ettei viime vuonna olisi siirrytty pormestarimalliin, eli ykkösjohtajaksi olisi valittu poliitikko virkamiehen sijaan.

 

Tämä on niiden demokratiaa, joilla on siihen aikaa.”

 

Helsingissä, joka on kooltaan aivan omaa luokkaansa, ei pormestarimalliin siirtymisestä ole käyty yhtä vakavaa pohdintaa. Helsingissä ylin virkajohto valitaan perinteisesti johtavista poliitikoista.

Poliitikot ovat aina valittaneet, että heiltä kuluu aikaa suhteettoman paljon ilman asianmukaista korvausta. ”Tämä on niiden demokratiaa, joilla on siihen aikaa”, on usein kuultu tilannekuvaus kunnallispolitiikasta.

Valtakunnallisesti on valmisteilla useita kuntien toimintaan vaikuttavia uudistuksia. Ennen niiden valmistumista tuskin kannattaa tehdä suuria muutoksia johtojärjestelmiin, mutta Espoon minipormestarimalli ei ei olisi suurempien muutosten esteenä.

 

Written by:

Risto Hietanen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Helsingin virkakoneisto on jo nyt liian suuri ja byrokraattinen ( liian monta johtajatasoa ) sekä politisoitunut.
Jos poliitikoille aletaan maksaa palkkaa , se on otettava nykyisistä henkilömenoista eli virkamiesten lukumäärää on vähintäin samalla "nuppiluvulla" vähennettävä.

olavi Nieminen (ei varmistettu)

"Helsingissä ylin virkajohto valitaan perinteisesti johtavista poliitikoista."
Olisi rehellisempää ja kuntalaisten kannalta parempi, että Helsingissä toimisi kunnallisvaaleittain vaihtuva hallitus. - Helsingin ylimmistä virkamiehistä osan pätevyys perustuu enemmän tai kokonaan puolueansioihin.
Helsingin väkiluku on n. 600 000, joten näin runsasväkisessä yksikössä tarvittaisiin kokopäiväisiä poliitikkoja (vrt. eduskunta).

liian iso yksik... (ei varmistettu)

Koska Merra (kok), Hertell (vihr) ja Sistonen (sdp) eivät muutoin (millä ansioillaan? millä kyvyillään?) pääse johtajatasolle, niin tässäpä oiva malli nostattaa heidät minipormestereiksi. Anna mun kaikki kestää!

Missä ovat todelliset kyvyt? Vihreiden Nina Knaapilan Hertell jo sai sivuun tietoisella pelillä, jonka lopputulos oli sovittu. Kokoomusryhmästä uudet ja nuoret kyvyt lopettavat alkuunsa, koska vanhat pelaavat omaa likaista peliään - ei ymmärretä tätä aikaa ja kaikkien osallistamista. Demareilla ei nuorempia/uudempi olekaan, koska tilaa ei anneta.

Nyt on viimeinen paikka saada palkkiovirka, olkoon sitten vaikka minipormestarin paikka ennen eläköitymistä. Demokratian kanssa tässä ei ole mitään tekemistä!

Vanhaa kassakaappisopimusta yritetään vääntää voimaan kaikin keinoin, kaikki muut ryhmät näiden kolmen rinnalla jäävät nuolemaan näppejään. Ja se on oikein niille sinisilmäisille ja kolmen suurimman ryhmän muille valtuutetuille, joista vain harva tietää mistä oikeasti sovittu ;) Sopimuksesta pitäisi jo riittää, että Jukka Mäkelä on kaupunginjohtaja, mies paikallaan. Ja pelin saisi viheltäänyt jo poikki!

Kaarina K. (ei varmistettu)

Paras malli tietysti on se, että valitaan pormestari kansalaisten toimesta kunnallisvaalien yhteydessä ja valtuusto voisi sitten valita hänen lisäkseen 3-5 apulaispormetaria poliittisten voimasuhteiuden mukaan. Suomihan on viimeisen pimeyden pesä: eli kaikkialla muualla maailmassa on käytössä jo jonkilainen pormestarimalli- Suomessakin sekä Tampereella, että Pirkkalassa ja hyvin on mennyt. Ja jos kustannuksia halutaan säästää ja päästä todelliseen poliittiseen vastuuseen ja poliittisen vallan käyttöön on silloin irtauduttava niin virkavallasta ( ylimmistä virkamiehistä ) ja nykyisen kaltaisesta virkavastuusta, joka on merkinnyt sitä, että kunnan-/kaupunginjohtajia on melkein mahdoton erottaa, tosin näinkin on käynyt, kun poliittinen paine on kasvanut tarpeeksi suureksi.

Sitä paitsi Espoossa pormestarimallissa palkkakustannukset olisivat minun mielestäni paljon nykyistä systeemiä edellisemmat:

Nyt kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä tienaa liki 18 000 e/kk ja toimialajohtajatkin vähintään 9000 e/kk. Siis J. Mäkelä tienaa yli 2000 euroa enemmän kuin Suomen pääministeri J. Katainen ja "pienipakkaisinkin" Espoon toimialajohtaja saa saman minkä Suomen valtioneuvoston jäsenet eli ministerit.

Yksi hullu yksityiskohta on sekin, että Espoon kaupunginjohtaja tienaa reilusti enemmän kuin Ranskan presidentti. Mutta tokihan Ranskan tai Suomen johtaminen on vähempiarvoista kuin Espoon kj:na toimiminen : ) .

Muuten kun Mäkelän palkasta kaupunginhallituksessa päätettiin, olin ainoa joka pisti hanttiin, koska minusta oli ja on järkyttävää, että JM:n palkka lähti siitä mihin M. Kokkonen ( oltakoon hänestä mitä mieltä tahansa ) pääsi. Eli edeltäjä oli tehnyt hommaa 16 vuotta ja untuvikko sai heti saman liksan. Minusta se on väärin. Minä esitin, että palkaksi tulisi taulukon alin osio eli niin kuin jokaiselle joka aloittaa aivan uudessa tehtävässä. Mutta tässä ollaan ja maksetaan, maksetaan ja maksetaan.

Pormestarimallissa voisimme lähteä siitä, että poliittisesti valittu pormestari saisi 10 000 kuussa ja apulaispormestarit 5000 - 7500 kuukaudessa. Tämä tietysti tarkoittaisi sitä, että nykyinen kaupunginvirkajohto on siirretty muihin tehtäviin tai eläkkeelle. Em. tavalla toimittiin Tampereella ja hyvin on mennyt. On aika vaikea tilanne sekin, että on päällekkäistä hallintoa jossa toiset kantavat todellisen eli poliittisen vastuun ja toiset lymyilevät virkavastuun takana kaksi kolme kertaa suuremmalla palkalla.

On totta, että tämä Espoossa keskusteltu " köyhänmiehen pormestarimalli " on nykyistä parempi mutta aivan oikea ja selkeä pormestarimalli olisi paras.

Seppo Huhta
Ps:n valtuustoryhmän puheenjohtaja

Valtuuston neuvottelutoimikunnan Pj. ( valtuustoryhmien puheenjohtajien puheenjohtaja )

Valtuutettu (ei varmistettu)

Emme tarvitse uuden poliittisen rälssin synnyttämistä Espooseen sen paremmin kuin muihinkaan kuntiin. Poliittiset virkamiehet riittävät jo.

Kuntien on oltava sen suuruisia, että niitä pystytään johtamaan luottamusmiespohjalta. Espoo niinkuin muutkin suuret kunnat ovat jo liian suuria sivutoimisesti johdettavaksi - asioita alkaa olla liikaa oman toimen ohella hoidettavaksi. Ratkaisu onkin pääkaupunkiseudun kuntien pilkkominen pienemmiksi - esim 50 000 - 100 000 asukkaan suuruisiksi. Olemassaolevien keskusten ympärille perustettavat kunnat ovat luontevia hallittaviksi ja niihin voi muodostua oma identiteettinsä. Seudullisia kysymyksiä varten voidaan perustaa oma seutukuntansa, jolla on oma valtuustonsa ja hallintonsa.

Hannu Vepsäläinen (ei varmistettu)

valtion yhtiöt myynyt omaisuutta ulkomailla kykenemättä edes osoittamaan omistus oikeutta patentteihin usa valtioissa.koska espoon kihlakunnan syyttäjän virasto on tietoinen jotta konsernilla ollut velkoja rästissä useat vuodet.joka on sijoitus rikollisuutta myydä pesästä omaisuutta ilman velkoja suostumusta tai valtakirjaa.
keskusrikos poliisilaitoskin tietoinen laajasta talous rikoksesta.

toope (ei varmistettu)

Seppo Huhta odottaa kieli pitkällä, että saisi tästä töitä kun ei taida muita duunikeikkoja taida olla ja vaalikulutkin pitäisi maksaa? Näin käy, että uutta poliittista rälssiä kannattavat ne henkilöt, jotka aikovat paikoista itse hyötyvänsä, arvelevat olevansa valtuustoryhmässään vahvoilla valintoja tehtäessä.

Voi virkamiesparkoja kun poliittiset pomot "ottavat vastuuta". Kukaan kunnallispoliitikko ei ota mitään vastuuta eikä koskaan jätä tehtäväänsä vapaaehtoisesti. Jos sellaista suoraselkäisyyttä olisi, olisi luottamus demokratiaan ihan toisella tasolla kuin nyt.

Mulle kans -periaatteella on lyhyet jäljet. Espoossa tietyt henkilöt ovat olleen niin kauan "vallan kahvassa", että luulevat olevansa korvaamattomia ja käyttäytyvät aurinkokuninkaan lailla. Ja nyt siis koittavat paaluttaa itselleen minipormestaripaikat. Totuus esiin!

Jukka_H (ei varmistettu)

"Vantaalla, jossa ylin virkajohto on vaihtunut tiheään, oli hilkulla, ettei viime vuonna olisi siirrytty pormestarimalliin, eli ykkösjohtajaksi olisi valittu poliitikko virkamiehen sijaan."
Vantaalla poliittinen eliitti valitsi poliitikon eli Jukka Peltomäen ylimmäksi virkamieheksi eli kaupunginjohtajaksi. - Tuskinpa häntä olisi valittu vaaleissa Vantaan pormestariksi!

pormestarinvaal... (ei varmistettu)

Kysymys ei ole Martti Merrasta, koska hänenstä tulee Espoon uusi liikuntajohtaja. Hänen seuraaja kaupunginhallituksen puheenjohtajana ensi syksynä on Ari Konttas, jota asia koskee. Näillä kailkilla kolmella kaupunginhallituksen puheenjohtajistoon kuuluvilla ei ole vakinaista työtä joten nyt haetaan kunnan palkkalistoille keittiön kautta. Sille ei enää voida mitään sillä näin on sovittu, vaikka mitään päätöksiä asiassa ei ole vielä tehty. Ne tehdään sitten tavan mukaan jälkeenpäin. Seppo Huhta jää kyllä tästä porukasta ulos soittelemaan lehdellä.

Espoon meininki... (ei varmistettu)

Seppo Huhta on ihan kuukausipalkkaisessa vakinaisessa työsuhteessa PerusSuomalainen - lehden eduskuntatoimittajana. Tälläiset "jukka h:t ", voi ressukkaa kun haukkasit taas tyhjää. Sitä paitsi esittämäni perusteet todelliselle pormestarimallille ovat tulen kestävät. Jos "jukka h " tai joku muu kykenee vasta-argumentoimaan niin antaa tulla. Ja kenenkähän asialla sitä ollaan korkeiden virkamiesten vain äärioikeiston, vai molempien ? !

Seppo Huhta
PS:n valtuustoryhmän Pj.
Valtuuston neuvottelutoimikunnan Pj.

Ps. Ihmettelen todellakin, että asiallista keskustelua ei ole, mutta voi sitä intoa toisten mollaamiseen.

Valtuutettu (ei varmistettu)

Kaupunginhallituksen puheenjohtajiston paikathan jaetaan kolmelle suurelle, eli kokoomuksen minipormestaripaika on jo varma, mutta ketkäpä saavat 2 varapuheenjohtajan paikkaa akselilta SDP -Vihr-PS. Ei liene lainkaan mahdoton ajatus, että kokopäiväisenä minipormestarina onkin siis Soinin vetämien äänien johdosta vaikkapa edellä parjattu Huhta tai vaikkapa Kurt Byman! Siitä sitä saadaankin väriä ja vipinää kaupungintalolle.

SDP:stä paikkaa tietysti kyttää voikkamaikka Sistonen, joka on mieltýnyt prameaan elämään SDP:n arvojen mukaisesti, eli urheiluautolla pörräämiseen, Brasilian matkoihin ja kaupungin varoilla kaiken maailman kissanristiäiset kiertämiseen ulkomailla. (Toki paikka voisi olla kiva eläkepuuha myös aktiiviselle entiselle kaupungininsinöörillekin, joka voisikin sitten päiväpalkalla moittia Loukoa).

Vihreiden hyväkkäistä paikkaa toki kyttää Hertell joka Sistosen aisaparina reissaa ahkerasti kaupungin piikkiin mm. Shanghaissa muutaman kerran vaalikaudessa (aijajai niitä hiilipäästöjä!!!!). Vihreät vaan ovat menettäneet Hertellin kasaakaappisopimusten yms johdosta kaiken uskottavuuteensa, eli ainoa todellinen Vihreä Espoossa on Merva Mikkola.

Sitten näille minipormestareille pitää vielä keksiä muodollista puuhaa, eli käytännössä lisätään ulkomaanmatkoja ja kaupungin edustamista kotimaassa. Ja turha luulla, että pormestarit itse mitään oikeaa työtä tekevät, eli heille palkataan pian avustajakuntaa. Ja jonkinlaiset edustus /"työtilatkin" pitää saada, mutta sellaisesta paikasta, että kateellinen pienipalkkainen virkamiehistö ei näe, kuinka pormestarit tulevat ja menevät ja laiskottelevat monen tonnin kuukausipalkalla ja tällainen paikkahan on esim se pytinki siinä Kannussillanmäen päällä, eli sinne muutaman miljoonan remppa ja pormestarien vastaanottotilat.

Vai olisikohan sittemkin parempi jos valittaisiin kaupunginhallituksen puheenjohtajiksi sellaiset henkilöt, jotka kykenevät ko tehtävistä suoritumaan nykymallin mukaisesti, ylempi akateeminen loppututkinto voisi olla hyvä pätevyysvaatimus osoittamaan, että ihmisellä on jonkinlainen asioiden sisäistämistaso.

Mauno (ei varmistettu)

Noinhan se juuri on. Ei pidä kuitenkaan nuolaista ennen kuin tipahtaa. Poliitikkojenkaan. Muuten on hyvä että Huhtakin on saanut töitä.

Riemullakin rajansa (ei varmistettu)

Kiitos vaan Mauno tarjouksesta, mutta taidan kieltäytyä jo tässä vaiheessa. Minusta pienelle poliitikko-virkamiesryhmälle keskittyisi vain entistä enemmän valtaa ja kaupungille kustannuksia. Miettikää nyt millainen toimenkuva näille herroille tulisi. Tekisivät politiikkaa päivät pitkät.

ihän mikään puheenjohtajuus tai vielä vähemmän varapuheenjohtajuus edellytä vuosipalkkion lisäksi vielä kuukausipalkkaa. Kokouksiakin on vain parikymmentä vuodessa ja suurin osa asioista päätetään ilman keskustelua. Kh:n puheenjohtajat ovat ainoat, joiden vuosiansiot luottamustehtävistä ovat viime vuosina ylittäneet 30.000 euron rajan, kun kaikki muut ovat jääneet alle 20.000 euroa.

Tuo Martti Tieahon esiin kaivaminen kuulosti kuitenkin mielenkiintoiselta ja ehkä kannatettavalta ehdotukselta.

Kurt Byman (ei varmistettu)

Minipormestareilla oligarkiaa- pitäisi tämän keskusteluketjun otsikon kuulua.

Hyvä että Kurt Byman toit esille jotakin nykyisistä poliitikkojen palkkiomääristä, siis pöyristyttävän paljon jos KH:n varapuheenjohtajisto kuittaa yli 30 t€ vuodessa. Ehdotankin, että Länsiväylä tekee jutun aiheesta "Espoon poliittikkojen kokouspalkkiot", jossa selvitetään paljonko palkkiota on nykyisin maksettu/vuosi/keskeisimät poliitkot + mitä muita poliittisluontoisia yhtiöiden säätiöiden yms "nukkehallitus" palkkiota ja kuinka paljon näistä kertyy heille tuloja.

Kirsti (ei varmistettu)

OLi kuinka vain , niin tätä on sellainen keskustelu, että kukaan ei voi esiintyä nimimerkin takana eli rohkeasti omalla nimellä mieliteet esiin. Rehti suomalainen nainen / kautta mies puhuu / kirjoitta omalla nimellä !

Ymärrän toki, jos kysmys on vaikkapa työpikkakiusaamisesta niin nimeään ei halua kertoa mutta jos ja kun on kysymys kunnallaisesta demokratiasta niin en keksi yhtäkään syytä miksi ei esiintyisi omana itsenään.

Seppo Huhta

Ps- ryhmän Pj
Valtuuston neuvottelutoimikunnan pJ.

Valtuutettu (ei varmistettu)

Moni poliitikko on varsin läheisissä taloudellisissa väleissä yhtiömaailman kanssa. - Mutta tätä ei rehellisesti kerrota, koska konsulttipalkkiot ovat liikesalaisuuksia.
Eli tyypillinen ura: Aluksi ammattipoliitikkona, jotta voi rakentaa suhdeverkoston poliitikkomaailmaan ja ylipäätään julkisen vallan päätöksentekijöihin. Sitten konsulttina rakentaa suhteita bisnesmaailman ja poliitikkomaailman välille. Moni jatkaa konsulttivaiheen jälkeen vielä ammattipoliitikkona.

Mutta usea asioista perillä oleva ei voi kertoa tästä puolesta omalla nimellänsä, koska työpaikka ja varsinkin työura on vaarassa julkishallinnon puolella tai yhtiömaailmassa.

julkinen arvost... (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun