Piilota X Palauta

Kotoinen mustikka vai kaukainen goji?

Paikalliset Kommentoi

Niin sanottu superfood eli erityisen terveellinen ruoka nousi ravintotietoisten piirissä hitiksi muutama vuosi sitten. Kotimainen mustikka ei kuitenkaan ole huono vaihtoehto aasialaisperäisen goji-marjaan verrattuna.

Heidi Kärkkäinen selvitti 2011 valmistuneessa ravitsemusalan opinnäytetyössään kuivatun mustikan ja kuivatun gojimarjan ravintoarvoja.

Mustikassa energiamäärä on monikertainen verrattuna goji-marjaan. Myös hiilihydraattien määrä mustikassa on kaksinkertainen, ja rasvan määrä viisinkertainen gojiin verrattuna.

Mustikan kuitupitoisuus on goji-marjaan verrattuna lähes kolminkertainen. Proteiinia goji sisältää kuitenkin kolmikertaisesti mustikkaan verrattuna.

100 grammaa gojia sisältää 24 mg natriumia, kun mustikassa sitä on vain 2 mg.

Goji-marjassa on yli kaksinkertainen määrä rautaa mustikkaan verrattuna. Myös sinkkiä ja seleeniä siinä on enemmän kuin mustikassa.

Kuivatussa mustikassa on puolestaan 10 mg enemmän kalsiumia kuin goji-marjassa.

Vitamiineista gojissa on runsaasti A-vitamiinia. Mustikan C-vitamiinipitoisuus taas on huomattavasti goji-marjaa korkeampi.

B-vitamiineista B1-vitamiinia on enemmän mustikassa, mutta B2-vitamiinia goji-marjassa.

Superruoan suosio ei ole laantumassa.”
Goji-marjasta on tullut jo melkein ”mainstreamia”, kertoo Ruohonjuuri Oy:n markkinointi- ja ostopäällikkö Johanna Koskinen.

Ekomarketissa kannustetaan ihmisiä kuitenkin myös marjastamaan itse.

Mustikan lisäksi muista kotimaisista marjoista superruokiin lasketaan mustaherukka, tyrni, aronia, karpalo.

Mustikka-, mustaherukka-, karpalo- ja tyrnijauheet ovat Koskisen mukaan myös suosiossa. Marjajauheista on saatu erityisen ravintorikkaita jauhamalla myös ravinteikkain osa: siemenet.

– Kuivattujen marjojen ravintopitoisuus on tuoretta korkeampi, koska marja tiivistyy huomattavasti kuivattaessa. Tosin C-vitamiinipitoisuudessa tuore marja päihittää kuivatut, Koskinen kertoo.

Kumman, mustikan vai gojin, Koskinen sitten terveysnäkökulmasta valitsisi?

– Mustikalla ja gojilla on erilaiset terveysvaikutukset ja ravintoarvot, joten en lähtisi niitä vastakkain laittamaan.

Sitran mukaan tieteellistä tutkimustietoa mustikan terveysvaikutuksista löytyy eniten sen antioksidanttipitoisuuksista, vaikutuksista silmien sekä verisuoniterveyteen.

Superhedelmat.com -sivuston mukaan taas goji-marjoilla on todettu myönteisiä vaikutuksia muun muassa immuunijärjestelmän vahvistumisessa, unen laadun parantumisessa sekä verensokeri- ja rasva-arvojen tasapainottamisessa.

Eksoottisempienkaan superruokien myynnissä ei näy Koskisen mukaan notkahdusta kesällä, kun ne kisaavat suosiosta tuoreiden marjojen kanssa.

Ylipäätään superruoan suosio ei ole laantumaan päin.

– Myynti on kasvanut ihan koko ajan. Ei kuitenkaan niin räjähdysmäisesti kuin aiemmin pari vuotta, Koskinen kertoo.

Jos superruokaa vielä pari vuotta sitten shoppasivat elämäänsä eliksiiriä etsivät nuoret miehet, ovat sen pariin löytäneet jo noin vuosi sitten myös seniorit, etenkin naiset.

Käyttäjän Lotta Kvist kuva
Lotta Kvist

Kommentit

Osallistu keskusteluun

Keskustelut on toistaiseksi suljettu