Piilota X Palauta

Älämölöä kilometrirahoista

Kolumnit 26 Kommentoi

Älämölö verottomien kilometrikorvausten leikkauksista on juuri sitä, mitä poliittinen päätöksenteko kaipaa. Tarvitaan itkua ja hammastenkiristystä muusta kuin suurista päätöksistä.

Verottomia kilometrirahoja maksetaan 730 000 henkilölle, joista alle 40 000 ajaa työajoa enemmän kuin 15 000 kilometriä vuodessa. Leikkaus rokottaisi kunnolla paljon ajavia, joita on vain viisi (5) prosenttia koko joukosta.

Kilometrirahat ovat oivallinen lisäverotuksen kohde, sillä se kohdistuu harvoihin mutta tuottaa yllättävän paljon eli 70 miljoonaa euroa uusia verotuloja. Lisävero kuitenkin puhuttaa koko kansaa.

On hullunkurista, että lisäverot kohdennetaan työnteosta syntyvien kulujen korvauksiin. Kilometrirahat perustuvat valtion omiin laskelmiin työajojen todellisista kustannuksista. Kyse ei ole palkasta vaan siitä, että joku käyttää omaa autoaan työajoihin.

Älämölön katveessa hallitus valmistelee pitkän aikavälin rakenteellisia uudistuksia ja lyhyen aikavälin elvytystoimia. Suomalaisten ikääntyminen, työurien pituus ja valtion velkaantuminen eivät ole kääntyneet parempaan suuntaan kesän kuluessa. Sen sijaan taloustilanne on heikentynyt ja kuntauudistus on yhä enemmän solmussa.

Hallitus yrittää tehdä edes jotain, kun matalat korot avittavat toistaiseksi vain asuntokauppaa eikä esimerkiksi autokauppaa. Halpa raha olisi tehokas keino talouden vauhdittamiseksi, jos kuluttajien ei tarvitsisi päivittäin jännittää Kreikan, Espanjan ja Italian tukipyyntöjä.

Kulutus, teollisuustuotanto ja uudet työpaikat eivät lähde nousuun ennen kuin europoliitikot esittävät uskottavat keinot ylivelkaantuneiden maiden panemiseksi kuriin.

Kilometrirahojen leikkaus on esimerkki politiikan perusongelmasta.Leikkaus koskettaa kipeimmin valtiovarainministeri Jutta Urpilaista ja sosiaalidemokraatista puoluetta tukeneita työntekijäryhmiä. Siksi hallituksen elokuun budjettiriihestä on tultava ulos jokin karvas päätös, joka rokottaa kokoomuksen peruskannattajia.

26 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän A-P. Pietilä kuva
A-P. Pietilä

Kommentit

8.8.2012 12:35

Kirjoittaja ei vaikuta tajuavan sitä, että nykyisellään kilometrikorvaukset ylittävät auton käytöstä ja omistamisesta aiheutuvat kiinteät ja käyttökustannukset. Valtio siis tällä hetkellä tukee auton omistamista ja käyttöä yli todellisten kustannuksen.

Jatkossakin valtio korvaa käyttökustannukset, eli 18 snt/ km ajoi kuinka paljon vaan. Sen sijaan kiinteän kustannuksen tukeminen 25 snt/km lopetetaan kun auto on kuoletettu (oletus auton hinta n. 29 000 ja käyttöikä 8 vuotta).

Tavallaan siis tehdään vain tarkistus auton kiinteiden kustannusten tukemisen tasoon 27 snt -> 25 snt/km ja kokonaismäärään.

9.8.2012 00:44

nimimerkki A.R. ei näköjään omista autoa kun ei tiedä mitä kaikkia kustannuksia sellaisen omistamisesta ja sillä pakon edessä työmatkoja ajaessa syntyy. taidat olla vihreä ratikkamatkustaja ja nauttia järjestön tai valtion tai kunnan palkkaa. kilometrikorvausten leikkaus on todellista myrkkyä kokoomuksen kannattajille ja itse vastustan sitä jyrkästi.

9.8.2012 12:00

Meinaat siis, ettei 18 snt/km riitä kattamaan auton käyttökustannuksia? 15000 ajetun kilometrin kohdalla massia kertyy juokseviin kuluihin 2700 euroa.

Ihmiset ovat vain tottuneet ylikorvaukseen ja ajattelevat sen olevan osa palkasta. Mikäs siinä, mutta kun tästä palkan osasta ei makseta veroa.

Turussa ei valitettavasti pikaratikkaa vielä ole...

10.8.2012 14:46

Älämölöä on syytä syntyäkkin siitä palkanlisästä, minkä autonomistajat saavat. Miksi sitä on ylipäätään koskaan alettu korvata? Jos tyyppi istuu omassa kodissaan tekemässä etätyötä ja käy "asiakaskäynneillä" 1-2 x kuussa, miksi kaikki ajot korvataan?

Tämä on ollut vain tapa kiertää verotusta ja antaa hyvänmiehen lisää muutamille. Jos tarvitsee kaiken päivää ajaa ympyrää työnsä puolesta, menee ensin työpaikalle ihan omalla kärryllään ja vaihtaa siellä firman puolesta hankittuun ja tankattuun menopeliin. Näin se on tasa-arvoista. Koko vähennysoikeuden voi poistaa. Pitkä penni säästyy ja autoilijat voivat vähentää turhaa ajoa, kun maksavat itse kulut.

12.8.2012 00:49

Jos työntekijällä on esim. muutama tuhat kilometriä työajoja vuoden aikana, niin tulee kalliiksi firman ostaa auto näitä työajoja varten. Lisäksi firman auton arvo laskee joka vuosi, vaikka sitä käytettäisiin vähän. Vaikka autoa käytettäisiin vähän, niin ilmasto kuluttaa sitä (lopputuloksena esim. ruoste). Ajokilometrimäärästä riippumatta autolle pitää tehdä joka vuosi vuosihuolto ja katsastus - paitsi ihan uusille autoille.

13.8.2012 20:31

Yksi auto, tusina käyttäjää. Mikä siinä kalliiksi tulee? Työmatkat sovitaan sitten niin, että on firman auto alla, jos tarve vaatii. Jos firmalla ei ole varaa yhtä autoa ostaa, ei varmaan sitten työajoakaan vaadita. Tarpeen tullen bussit, junat, raitsikat, metrot, lentokoneet kulkee. Käyttää sitten niitä firman piikkiin.

13.8.2012 22:54

Miksi niitä rangaistaan jotka tekevät tuottavaa työtä? Vieläpä niin että joku ministerinainen itkee suureen ääneen valtion "menettävän" tuloja siitä että kaikkea työntekoa ei raippaveroteta kannattamattomaksi.

Minuahan se ei haittaa, siirsin firmani Viroon pois vasemmistolaisen verotuksen kynsistä ja noin 440€/kk verotusarvolla verottomasta työsuhdeautosta (sis. firman bensakortin) ajaa Suomessa niin paljon kuin huvittaa, täysin laillisesti, kiitos EU:n. Suomen politiikassa näyttää aina olevan sama virsi, yhä vain enemmän ja enemmän veroja kaikille joilla on maksukykyä, vaikka veroaste on jo ennestään suorastaan järjetön.

Moraalitonta? Maksakaa ensin itse parisataatuhatta veroja vuodessa ennenkuin tulette sanomaan että yhteiskunta hyötyy minusta liian vähän.

14.8.2012 08:25

Oman taloutensa sivustakatsoja: palkkaa itseäsi viisaampi verosuunnittelija ;)

14.8.2012 08:35

Iltalehti 1.11.2011: "Perussuomalaisten kansanedustaja Kike Elomaan ansiotulot olivat viime vuonna 1699 euroa. Pääomatuloja hänelle kertyi 340 euroa ja palautusta 360 euroa."

Kysyttäessä Elomaa sanoi elonsa sujuneen kilometrikorvauksilla. Kiken verosuunnittelija lienee löytynyt aviovuoteesta ;)

14.8.2012 08:50

Kilometrikorvauksilla tai päivärahoilla t.m.s. palkan nostamiseen suostuvien olisi hyvä muistaa, että ne eivät kerrytä eläkettä. Samoin työnantaja ei maksa niiden osalta sosiaaliturva- eikä eläkemaksuja samaten kuin ne ovat verottomia saajalleen. Joten yhteiskunnan rahoitustaakka kaatuu muiden päälle ja niiden saajakin huomaa erehdyksensä viimeistään eläkkeellä. Olisi siis toivottavaa, että työntekijät ymmärtäisivät ottaa palkan palkkana ja korvaukset vain täysimääräisinä korvauksina oikeasti aiheutuneista kuluista.

P.s. Mikään ei estä työnantajia korvaamasta kilometrejäkään paremmin kuin nyt puheena olevilla hinnoilla. Yli menevä osuus vain olisi verollista tuloa.

14.8.2012 09:15

Eikö vielä voisi keksiä katellisuus veron kun on noin tiukkaa keskustellua ihan tavallista työmiestä kohtaan joka vaan yrittää saada elantoonsa.En ole kuullut että joku olisi rikastunut km korvauksilla meinaa on se vaan kallista ajaa vekselivetoisella autolla.Tämä myyryläisen ehdotus on mahdoton hinnaltaan ja lopettaa moiset työt heti ja taas lisää jengiä kortistoon muiden jatkeeksi,kulukorvaus ja palkka täysin eri asioita.

14.8.2012 10:27

Yrittäjä lopetti kommenttinsa: "...,kulukorvaus ja palkka täysin eri asioita."

Olen täysin samaa mieltä. Palkkaa ei pidä maksaa kulukorvauksina.

Mikään työ ei ole oikeasti kilometrikorvauksista kiinni. Jos työntuloksille on markkinat niin työ tulee tehdyksi vaikka tekijä saisikin koko palkkansa kokonaan palkkana eikä siinä keinoteltaisi yhteiskunnallisilla velvollisuuksilla.

14.8.2012 10:35

Juuri näin, Myyryläinen. Olen samaa mieltä.

14.8.2012 10:35

P.s:ni ei ollut ehdotus vaan vain viittaus siihen, että kilometrikorvauksille ei olla asettamassa mitään ylärajaa. Ollaan vain hieman pienentämässä niiden verotonta osaa paremmin vastaamaan todellisia kuluja. Lisätuloja valtiolle ja kunnillehan syntyy vasta jos nyt edes osa nyt verovapaana maksetuista korvauksista siirtyy palkkana, verollisina korvauksina t.m.s. verotettavan tulon puolelle. Varsinaisia säästäjiä ovat työnantajat jos työntekijät eivät onnistu kompensaimaan nyt pimeästi kilometrikorvauksena saatuja tuloja.

14.8.2012 10:41

Ja sama uudelleen: samaa mieltä olen. Pitkien elinvuosieni aikana olen kyllä tullut tietämään, että etenkin aloittelevat yritykset maksavat työntekijöille mieluummin kilometrikorvauksia kuin palkkaa. Siihen suostuessaan tavallinen duunari mitätöi eläkettään, mutta voi se sattua nilkkaan ennen eläkeikääkin. Kun se on nimenomaan tavallinen duunari, joka joutuu työttömäksi ja harmillisen usein työkyvyttömäksi, jolloin niitä ansiotulokertymiä tutkitaan.

14.8.2012 15:06

Asiaihminen viittaa (kilometri-)korvauksina otetun palkan vaikutuksiin eläkettä laajemmin. Hän on oikeassa. Alentavaa vaikutusta on kaikkeen missä ansoiden määrää käytetään arviointiperusteena: eläke, sairauspäiväraha, ansiosidonnainen työttömyyskorvaus j.n.e. Toiseen suuntaan voi tulla vaikutusta joissakin maksuissa kuten päivähoitomaksut ja tuissa kuten asumistuki. Ilman tarkempia laskelmia väittäisin, että lopputulema on valtaosalle sellainen, että palkka kannattaa ottaa palkkana.

15.8.2012 06:05

Paikallislehtien roskakeisari ylittää itsensä, taas kerran, älämölöllä!

15.8.2012 07:22

Aatos, sä et vaan pärjää.

15.8.2012 19:04

Ketkä näitä kilometrirahoja oikein saavat? Eivät kai ainakaan ne, jotka voisivat käyttää junia ja busseja? Kilometriorvaukset pitäisi maksaa vain niille, joiden ei ole mitenkään mahdollista käyttää virka- yms matkoihin julkisia liikennevälineitä. Onko pakko aina mennä omalla autolla. Menkää vaikka fillarilla jos ette pidä rahvaan seassa istumisesta.

16.8.2012 10:02

Kuten jo monessa muussa foorumissakin on todettu: työnantaja saa maksaa kilometrikorvausta aivan vapaasti, mutta verottomasti vain tuon 43/18 snt kilometri.

17.8.2012 09:49

Myyryläinen ja asiaihminen pihalla kuin lumiukkot.Kulukorvaus ei ole palkkaa,laskespas mitä auto arvoalennuksineen maksaa niin huomatte että voitolle ei km korvauksilla jää.Kuin elää metron maailmassa niin ei ole minkäänlaista käsitystä oikeista menoista,ilmeisesti km korvaukset pitäisi lopettaa kokonaan ja ne alatkin mitä niitä tarvii.Kuka nyt oikeasti haluaisi vaan km korvauksia palkkaksi kun kaikki muut edut kun lomakorvaukset ja niin edelleen jäisi saamatta kyllä km korvausta otetaan vaan vastaan oikeista määristä ja lopput palkkana.Kyllä työmies ja nainen tietää oikeutensa kunnon palkkoihin Suomen massa eikä moiseen vehkeilyyn suostu mitä luulosairaat uskovat.

23.12.2013 12:45

En malta olla vieläkin kommentoimatta vaikka aikoinaan miltei 1 1/2 v sitten tämä Yrittäjän kommentti onkin valitettavasti mennyt ohi silmieni.

Yrittäjä on oikeassa: kulukorvaus ei ole palkkaa. Sen tarkoitus on korvata auton omistajalle sen käytöstä työajoon aiheutuneet kustannukset. Auton arvon aleneminen ei ole sellainen kulu, ainakaan kokonaisuudessaan.

Autot menettävät arvoaan aina vanhetessaan ihan vuosimallin vanhentuessa. Se tapahtuu aina, riippumatta auton mahdollisesta käytöstä työajoon. Toki myös ajetut kilometrit vaikuttavat mutta vähemmän. Siitä voi hyvinkin saada korvausta mutta koko auton arvon alenema ei ole auton työkäytöstä aiheutunutta.

Hyvinkin monet ajattelevat lyhytnäköisesti vain verojen välttämistä. Eikä työnantajilla ole mitään erityistä syytä valistaa työntekijöitään. Päinvastoin heille on etua mitä enemmän työntekijät suostuvat ottamaan palkkaa korvausten muodossa.

27.12.2013 12:02

Eikö arvon aleneminen kuulu mielestäsi työnantajan korvattavaksi edes siinä tapauksessa, että perheessä pitää olla kaksi autoa pelkästään sen tähden, että perheenpää joutuu ajamaan työnantajan ajoja omalla autolla? Olisihan se työnantajankin kannalta hyvä, kun saisi siirrettyä kaikki työkalukustannukset työntekijälleen. Minkäköhänlainen poru nousisi siitä, jos kilometrikorvauksista itkevät valtion virastorotat joutuisivat hankkimaan itse esim. tietokoneensa ja ohjelmistonsa...

27.12.2013 15:37

Otin kantaa normaalitilanteeseen jossa auto on hankittu jo muutenkin eikä vain työajoja varten.

Jos auto on todellakin hankittu vain ja ainoastaan työajoja varten eikä sitä käytetä muuhun niin silloin pistäisin työnantajan maksamaan työssä tarvittavat työkalut.

Toisaalta omien tietokoneiden ja älypuhelinten hankkiminen työpaikalle on kuuminta hottista tietotekniikassa. Sille on trendikäs englanninkielinen lyhennekin BYOD eli "bring your own device". Tosin organisaatioiden tietoturvasta vastaavat eivät ole innostuneita eikä työkalujen yhteentoimivuudestakaan huolehtivat juurikaan iloitse.

27.12.2013 01:18

Tempaseppa pari työkalupakkia ja parit kassilliset työkamppeita kantoon ja sit julkisilla kulkeen
ja vaihda tymaata pari-kolme kertaa päivässä. Kyllä se kilometrikorvaus ja verovähennys on silloin asiaa.

27.12.2013 10:37

Kuka vastustaa oman auton käytön korvaamista? Kannattaa ottaa huomioon, että todellisten kulujen korvaaminen on eri asia kuin palkan maksaminen kulukorvauksen nimellä. Eron huomaa viimeistään eläkkeelle jäädessään mutta silloin on myöhäistä rypistellä.

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.