Yrittäjä pettyi Kluuvin kävijämääriin

- Mitään kävijämääriä koskevia odotuksia ei ole annettu yrittäjille tai ulos julkisuuteen, sanoo Kluuvin kehityksestä vastaava Lotta Lehtonen eikä vahvista, että vuokrahyvityksistä käytäisiin neuvotteluja.

Else Kyhälä

Kluuvin kauppakeskuksessa käydään neuvotteluja mahdollisista vuokrahyvityksistä.

Yhteistoimintaneuvottelut alkukesästä käynyt Eat & Joy –maatilatori hakee hyvityksiä kauppakeskusyhtiöltä pieneksi jääneiden kävijämäärien vuoksi.

– Kävijämäärät ovat jääneet kauas kauppakeskuksen yrittäjille kertomista odotuksista ja lupauksista, sanoo Kluuvin Eat & Joy –maatilatorin perustaja ja osakas Eeropekka Rislakki.

Kluuvin kauppakeskuksen kehityksestä vastaava, CBRE Global Investorsin Lotta Lehtonen ei vahvista tietoa neuvotteluista. Jos tällaisia keskusteluja käytäisiin, niin neuvottelut olisivat Lehtosen mukaan kahdenkeskisiä.

– Mutta mitään kävijämääriä koskevia odotuksia ei ole annettu yrittäjille tai ulos julkisuuteen. On tietenkin totta, että kauppakeskusten pari–kolme ensimmäistä vuotta ovat haastavia. Lisäksi taloudellinen tilanne ei myöskään ole ollut otollisin, Lehtonen sanoo.

Maatilatori joutui kesän alussa sopeuttamaan omia toimintojaan todellisten kävijämäärien mukaiseksi. Sopeuttamistoimet tarkoittivat myös, että 29 työntekijästä seitsemän joutui jättämään työt. Tämän lisäksi Eat & Joy –myymälän konsepti muuttui.

Alun perin myymälä toimi Rislakin mukaan kauppahalli-idealla, joka perustui useampaan palvelutiskiin. Irtisanomisten myötä tästä on luovuttu. Myös tuotevalikoima tulee uudistumaan.

– Vanhat tuotenimikkeet säilyvät, mutta lisäksi meille tulee tuontina luomu- ja reilun kaupan hedelmiä sekä vihanneksia, Rislakki kertoo.

Myöhemmin syksyllä Eat & Joyn naapuriin avataan uusi ruokakauppa, Alepa. Liikkeet ovat suorassa yhteydessä toisiinsa pienen tunnelin välityksellä, mutta Rislakki ei usko kauppojen joutuvan taistelemaan samoista asiakkaista.

– Kyllä meillä on käsitys, että kuluttajat ymmärtävät, että banaanilla ja banaanilla on eroja ihan samalla tavalla kuin autoissakin on eroja.

– Molemmin puolin uskomme, että kaupat tukevat toisiaan. Kaikki kauppakeskuksen yrittäjät ovat toivottamassa Alepaa tervetulleeksi, koska se tuo lisää kävijöitä.

Alepa ei ole halunnut vielä paljastaa, milloin se avaa ovensa syksyllä.

Lehtosen mukaan avoimista uusista kauppapaikoista on tullut runsaasti uteluita ja uusia kävijöitä houkutellaan syksyllä kauppakeskuksen markkinointikampanjalla.

Kluuvin kauppakeskus

Kluuvin uudistunut kauppakeskus avasi ovensa asiakkaille lokakuussa 2011.

Kauppakeskukseen on avannut myymälänsä niin suomalaiset kuin kansainvälisetkin brändit.

Kauppakeskuksen remontti ei ole vielä täysin valmis, ja uudet liikkeet avaavat oviaan remontin edetessä.

Written by:

Ossi Kurki-Suonio

Ota yhteyttä