Riiko Sakkisen turbokapitalismi iskee ajan hermoon

Riiko Sakkinen ja ajatuksia herättävät mäkkäripaketit.

Tanja Kuisma

Riiko Sakkinen kyseenalaistaa ihmisoikeuksien ensiarvoisuuden eläinten oikeuksiin nähden.

Tanja Kuisma

- Esittelemällä teoksiani Damaskoksessa halusin osoittaa tukeni monikulttuuriselle ja maalliselle Syyrialle, Riiko Sakkinen toteaa.

Virpi Kallio

Riiko Sakkisen poliittinen poptaide ei jätä kylmäksi. Helsinkiläissyntyinen, mutta jo vuosia Espanjassa pienessä maalaiskylässä perheensä kanssa asuva Sakkinen saa tyylillään katsojan silmät auki.

Tai ainakin antaa ajattelemisen aihetta.

Näyttely Turbokapitalismin kehitysselvitys paljastaa isänmaallisuudenkin olevan kauppatavaraa monikansallisille yhtiöille. Hyväntahtoisen markkinoinnin takaa löytyy silkka rahanahneus.

Sakkinen asuu vaimonsa ja kahden pienen lapsensa kanssa pienessä espanjalaisessa kylässä.

– Asuin 2003 kesällä Brysselissä, kun New Yorkissa ollut tyttöystäväni soitti, että hän haluaa kunnostaa isovanhempiensa vanhan talon Espanjassa ja lapsia, kiinnostaako vai ei?

Riiko Sakkinen ei vaihtaisi enää maalaiskylää kaupunkiin.

– Tykkään elää tällaista elämää, mies hymyilee.

Riiko Sakkinen kertoo kiinnostuneensa taiteesta lapsesta lähtien eri tavalla kuin muut. Keräilijä ottaa yhä esimerkiksi kävelyillään lasten kanssa talteen tien varren karkkipapereita ja käytettyjä sipsipusseja tulevia oivalluksia varten.

 

Uutiset ja maailman tapahtumat innoittavat.”

Uutiset ja maailman tapahtumat innoittavat, ja hän seuraakin niitä poikkeuksellisen aktiivisesti internetin eri areenoilla, uutissivustoilla ja keskustelupalstoilla. Se on avannut hänen oman ajattelunsa kyseenalaistamaan lähestulkoon kaiken sen mielikuvan, mitä meille tiedotusvälineiden kautta maailman tapahtumista luodaan.

 

Erityisesti sodista, joista Syyrian tilanne on Sakkiselle nyt kaikkein kuumin.

Sakkinen haluaa vaikuttaa sisällöllä. Taiteen keinoilla voi hänen mukaansa ilmaista mielipiteitään vapaammin kuin millään muulla tavalla. Sakkinen viittaa tällä vaikkapa lehdistön sidottuihin käsiin kertoa asioista rajatusti ja jopa vääristellen.

Miehen näyttelyt ovat puhutelleetkin ympäri maailman esimerkiksi Pariisissa, Lontoossa, Berliinissä, Madridissa, Pekingissä ja Monterrayssä Meksikossa.

Pukkilaan Galleria Koivulinnaan Riiko Sakkinen toi teoksensa, kun näyttelyn kuraattori Sari Jagielski soitti.

– Uskon, että tämän näkee enemmän ihmisiä kuin jossain suurkaupungissa, missä on paljon gallerioita. Olin käynyt täällä, kun Jani Leinonen piti muutama vuosi sitten näyttelyn. Siitä muistin paikan, Sakkinen sanoo.

 

Miten joku voi olla pankin fani?”

 

Taiteilija sanoo haluavansa pyyhkiä naivistisen ajattelun.

– Talous ja kapitalismi määrittelevät meidän yhteiskuntaamme, jos haluamme nähdä siitä sen todellisen kuvan. Esimerkiksi Facebookissa on pankeilla paljon faneja. Miten joku voi olla pankin fani? Kenen identiteetin rakentamista voi jonkun pankin fanittaminen tukea. Että tykkää Lady Gagasta ja Sampo Pankista, Sakkinen veistelee.

Sama tyyli on teoksissa oli sitten kyse Louis Vuittonin laukku-uskonnosta Japanissa, Mäkkäripaketeista iskulausein tai Nestlén muka-isänmaallisista muromainoksista.

Riiko Sakkinen lähtee Espanjan-kodistaan mielellään maailmalle pystyttämään näyttelyä ja puhumaan työstään.

– Taiteen keinoin voi katsoa asioita tarkemmin, toisin. Mutten neuvo miten. Paras palaute on ehkä ollut henkilöltä, joka sanoi, ettei voi enää mennä markettiin ostoksille kuten ennen. Pakotan katsomaan asioita niin, että viattomuus tavanomaisista arkiostoksista katoaa, Sakkinen väläyttää.

Riiko Sakkisen näyttely on avoinna 31.8. saakka Galleria Koivulinnassa (Koivulinnantie 2, Pukkila) ke–su klo 11-17.

Written by:

Tanja Kuisma

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Sikäli harvinaisen hyvä artikkeli että se yhdistää taiteen ja poliittisen kommentin samaan tekstiin. Yleensä kun jutuissa tyydytään vain toteamaan että "taiteilija haluaa herättää töillään keskustelua aiheesta X", ilman että jutussa kerrotaan yhtään enempää sitten itse tästä X:stä.

Patrik (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun