Piilota X Palauta

Myötätuulirockissa yleisökato – festarin jatko epävarma

Paikalliset 12 Kommentoi

Viime viikonloppuna järjestetty Myötätuulirock jäi taloudellisesti tappiolle. 16. kertaa Hakunilassa järjestetty festivaali kiinnosti avajaisperjantaina vain 2 000 kävijää. Päätöspäivänä festivaalikansaa oli paikalla 4 000.

Festivaalin alhaiseen kävijämäärään on todennäköisesti vaikuttanut suurimpien artistien, kuten Michael Monroen, Apocalyptican ja Kotiteollisuuden, jäänti pois vähäisen ennakkolipunmyynnin vuoksi. Myöskään avauspäivän rankkasade ei auttanut asiaa.

– Perumiset ja aikataulumuutokset aiheuttivat melkoisesti jumppaamista. Jälkikäteen on silti pakko sanoa, että artistikattauksen pienentäminen oli oikea ratkaisu, festivaalijärjestäjä Petri Bakker kertoo.

Myötätuulirockissa paikan päällä ollut helsinkiläinen Miikka Hujanen todisti omin silmin yleisökatoa.

– Paikalla ei missään tapauksessa ollut runsaasti väkeä. Myöskin jokaisella vastaantulijalla tuntui olevan jonkinlainen ilmaislippu. Vähän näytti siltä, että tämä olisi viimeinen kerta kun festari järjestetään, Hujanen pohtii.

– En ihan täysin ymmärrä, miksi festivaali ei vedä porukkaa. Äänentoistossa oli vähän häikkää, mutta muuten tapahtuma oli kyllä oikein hyvin hoidettu. Bajamaja-politiikka ja anniskelualue toimi hyvin ja bänditkin hoitivat hommansa kunnialla. Ehkä se on sijainti Hakunilassa.

Bakker myöntää festivaalin taloudellisten tappioiden vaikuttavan raskaasti. Mies ei pystykään varmasti sanomaan, järjestäänkö perinteistä rock-tapahtumaa enää uudestaan.

– Tämä on ollut ehkä raskain tapahtuma 16 vuoden ajalta, ja olen itse aika finaalissa. Nyt on pakko vähän nollata ja miettiä tulevaisuutta. Ehkä jatkossa voisin ottaa mukaan jonkin muun järjestäjän tai muuttaa tapahtuman paikkaa. Tässä vaiheessa kaikki on auki enkä uskalla sanoa mitään pysyvää.

Viime toukokuussa ensi kerran järjestetyn Rentofestin tulevaisuuteen Myötätuulirockin mahalasku tuskin Bakkerin mukaan vaikuttaa.

– Rentofestista jäi niin hyvät fiilikset, että voin melkein sadan prosentin varmuudella luvata, että se järjestetään. Mikään ei kuitenkaan ole koskaan täysin varmaa, mies huokaa.

12 kommenttia Kommentoi
Käyttäjän Toni Tervo kuva
Toni Tervo

Kommentit

9.8.2012 20:44

Hyvä että loppuu. Sotungin asukkaana en halua kuunella konsestia edes ilmaiseksi.

10.8.2012 00:54

Jo vuosia Hakunilan urheilupuiston vieressä asuvana voin sanoa, että myötätuulirockista ei ole ollut koskaan mitään haittaa. Hieman vaan pipoa löysemmälle, itsekkään en niin suuresti heavymusikiista välitä, mutta annetaan jokaisen nauttia siitä mistä pitää! Pari päivää vuodessa heavya kuunnellen ei maailmaani kaada.

10.8.2012 11:35

Eikö järjestäjät vaivautuneetkaan palauttamaan kaikkia löytötavaroita Kampin löytötavarapisteeseen? itseltäni jäi sinne valkoiset kengät joita kovasti kaipaan. Yritin pois lähtiessäni käydä vielä hakemassa niitä,sanoivat vain että saat ne takaisin löytötavarapisteestä.Toisin kävi. Myös huppari,meikkilaukku ja sateensuoja jäivät alueelle,mutta niillä ei ole samanlaista tunne arvoa,eikä niitä tietenkään myöskään ollut palautettu löytötavarapisteeseen.

10.8.2012 12:19

Itseltä jäi Myötätuulirock väliin, koska juuri ne bändit Apocalyptica etunenässä jäivät pois, joita olisimme tulleet kuuntelemaan!

Harmi sinänsä, jos festari loppuu kokonaan. Myötätuulirock on ollut kiva lähifestari, varsinkin Ankkarockin loputtua - kun ei huvita lähteä monen sadan kilometrin päähän "megafestareille" yöpymisineen jne.

10.8.2012 22:47

Toivottavasti tämä Bakker ei enää järjestä yhtään festaria ei hakunilassa tai missään muuallakaan.

Artisteilta kuulleena tämä rentofest ei myöskään ollut mikään menestys.

Kaverin omaa kuvittelua että saisi ´´yhteistyökumppanit´´ jälleen ensi vuonna mukaan.

´´Mikään ei kuitenkaan ole koskaan täysin varmaa, mies huokaa´´

11.8.2012 08:48

Meidän poikaa pilvijuhliin päästetäkkään ei.

11.8.2012 12:06

Mitä ihmettä joku tekee meikkilaukulla festareilla, ellei yövy siellä ? Ja oliko P.K:lla jotkut varakengät ja varavaatteet myös mukana ? Vai oliko hän niin sekaisin, että kengätkin putosivat jalasta ?

11.8.2012 12:33

Pilvenpoltolla on näköjään taivaallinen vaikutus.
Se saa ihmeitä aikaan.

Kyllä on sekaisin ollut,kun vaatteetkin päältä kadonneet.??

11.8.2012 20:18

Niin ja olikohan ne edes valkoiset...

11.8.2012 20:49

Kävin ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja on todella harmi, jos festivaali lopetetaan kokonaan. Erittäin hyvin järjestetty ja palvelut toimivat hyvin. En ymmärrä näitä viittauksia pilvijuhliin, sillä festivaalialueella oli yllättävänkin reipasta ja raitista väkeä. Enemmän humalaisia näkee lähipizzerian edessä.

Mitäs jos festivaali siirrettäisiin Korsoon? Ankkarockkia ei enää järjestetä ja Korso on parempien yhteyksien päässä.

12.8.2012 10:59

Olisiko aika muuttaa sisältöä jos Heavy ei saa tarpeeksi kuulijoita? Sijainti ei ole ongelma....alueelle on saatu eri tapahtumiin runsaasti yleisöä.
Olsiko esiintyjäkaartiin saatavissa enemmän varttuneempaa yleisiö kiinnostavia artisteja? Mielestäni heavyn kiinnostavuus on ko. festarissa nähnyt parhaat päivänsä...

12.8.2012 15:05

P.K. Kannattaako lähteä mihinkään festareille jos tuollaisen määrän tavaraa hukkaa? Kenties ensi kerralla selvin päin?

Osallistu keskusteluun

Tämän kentän sisältö pidetään yksityisenä eikä sitä näytetä julkisesti.
  • Kirjoita rakentavasti, asiallisesti ja keskustelua edistävästi.
  • Älä esitä sukupuoleen, ikään, syntyperään, kieleen, uskontoon, vammaisuuteen tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kohdistettuja asiattomuuksia.
  • Älä levitä huhuja tai valheita.
  • Käytä asiallista ja hyvää kieltä, älä kiroile.
  • Älä yllytä rikokseen tai väkivaltaan.
  • Älä laita viestiisi linkkejä laittomaan tai epäasialliseen materiaaliin.
  • Älä mainosta.
  • Älä käytä ylipitkiä lainauksia. Jos lainaat jotain toista kirjoittajaa tai sivustoa, mainitse lähde.