Helsingin metrolaitureille jää kymmeniä metrejä hukkatilaa

Helsingin metroasemat mitoitettiin aikanaan pidemmille junille kuin länsimetroon tulevat junat ovat. Länsimetron aloittaessa junissa tulee olemaan vain neljä vaunua.

Jussi Vehkasalo

Länsimetron aloittaessa muutaman vuoden kuluttua joudutaan myös Helsingin metroasemilla tekemään lukuisia muutoksia.

Jatkossa metroliikenne on tarkoitus hoitaa neljän vaunun mittaisilla metrojunilla, koska Espoon puolen laiturit on mitoitettu lyhyemmille junille.

Helsingin metroasemien laiturit on mitoitettu pitemmille kuuden vaunun metrojunille, joten Helsingin laitureille tulee jäämään hukkatilaa.

Nähtäväksi jää, mitä ylijääville alueille tehdään.”
– Todennäköisesti laitureille jäävät ylimääräiset alueet ainakin aidataan, jotta ihmiset eivät pääse niille, HKL:n metroliikennejohtaja Tapio Hölttä kertoo.

Ylijääville laiturialueille on ehditty ideoida muutakin käyttöä. Laiturilla voisi olla vaikka kioski.

– Kioski ei kuitenkaan vaikuta hyvältä idealta. Nähtäväksi jää, mitä ylijääville alueille tehdään.

Mihin kohtaan ylipitkää laituria lyhyet junat on tarkoitus pysäyttää?

– Jos vain metrolaiturin toisessa päässä on liukuportaat, niin junat pysähtyvät tietysti siihen päähän, Hölttä jatkaa.

Jos laiturin molemmissa päissä on liukuportaat, niin neljän vaunun mittainen juna pysähtyy laiturin keskivaiheille.

– Koska asemien liukuportaat eivät ole aivan laiturien päässä, asettuvat liukuportaat melko hyvin nelivaunuisen metrojunan etu- ja takapään kohdalle.

Myös kulku metrolaitureilta hisseille säilyy.

Helsingin ja Espoon metrolaitureille on tulossa niin sanotut laituriovet. Ovien koekäyttö jatkuu Vuosaaren asemalla kevääseen asti.

– Ovet tulevat niihin kohtiin missä junat asemilla pysähtyvät. Laituriovikokeilussa ei ole tullut nyt vastaan mitään, joka estäisi niiden käyttöönoton.

Laituriovikokeilun alku tosin viivästyi Vuosaaressa pahan kerran, ongelmaksi muodostui metrojunan ja ovien väliin jäävä rako.

Lopullinen päätös laituriovien suhteen tehdään ensi keväänä.

Länsimetroon tulee erilaiset, korkeammat laituriovet.

Lyhyemmät junat merkitsevät toisaalta myös lyhyempiä vuorovälejä.

– Tarkoitus on aloittaa kahden ja puolen minuutin vuorovälillä. Myöhemmässä vaiheessa on tarkoitus siirtyä kahden minuutin vuoroväliin.

Automaattimetron suhteen ollaan tehty sellainen kompromissi, että länsimetron aloittaessa metrojunissa olisi kuljettajat.

– Kuljettajista olisi kuitenkin tarkoitus päästä eroon vuoden kuluessa, Hölttä sanoo.

Espoon Matinkylään kulkevan länsimetron on arvioitu olevan valmis aikaisintaan 2015 lopussa.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä