Reilu kauppa lisää suosiotaan: kasvua vuodessa 12 prosenttia

Reilun kaupan tuotteiden kokonaismyynti kasvoi viime vuonna 12 prosenttia vuodesta 2010. Reilun kaupan tuotteita ostettiin maailmanlaajuisesti lähes viidellä miljardilla eurolla vuonna 2011.

– Suomi on kansainvälisesti verrattuna hienosti neljännellä sijalla, kun mitataan tuotteiden kulutusta asukasta kohden, sanoo Reilun kaupan edistämisyhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen.

Reilun kaupan tuotteista maksetaan viljelijälle vähintään takuuhinta, joka kattaa ympäristön ja ihmisten kannalta kestävän tuotannon kustannukset. Tuotteiden myynnistä saatavien tulojen lisäksi viljelijät ja työntekijät saivat viime vuonna 65 miljoonaa euroa Reilun kaupan lisää. Lisän käytöstä päätetään demokraattisesti osuuskunnissa ja tiloilla.

Viime vuonna kahvin myynti kasvoi 12 prosenttia, kaakaon 14 prosenttia, banaanien ja sokerin 9 prosenttia, teen 8 prosenttia ja kukkien 11 prosenttia. Reilun kaupan tuotteita on tällä hetkellä myynnissä yli 120 maassa.

Written by:

Toimitus

Ota yhteyttä