Pakilantien suojatiet ovat turvattomia vielä pitkään

Eri puolilla Helsinkiä järjestettin koulunalkamisviikolla suojatiepäivystyksiä, jotta lasten kulku kouluun helpottuisi. Kuva Pohjois-Haagasta.

Jani Jakonen

Pakilantien turvattomuus puhuttaa taas Länsi-Pakilan asukkaita, kun viime viikolla 7-vuotias lapsi joutui suojatiellä auton töytäisemäksi.

Pakilantien parannukset viipyvät yhä kaupunkisuunnitteluvirastossa, sillä varsinaista suunnittelutyötä ei ole vielä aloitettu.

– On todella ikävää, että siellä on jälleen tapahtunut suojatieonnettomuus. Vähän samantyyppinen oli tammikuussa Pakilantien ja Kyläkunnantien liittymän kohdalla, kertoo liikennesuunnittelija Kari Tenkanen kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Tiistainen onnettomuus tapahtui hieman Kyläkunnantien liittymästä etelään, Pakilantie 59:n kohdalla.

– Numero 59:n kohdalla Pakilantiellä on kaksi ajokaistaa suuntaansa, joten leveänä väylänä se on hankala paikka lasten suojatien ylitykselle. Pakilantiellä on muutenkin suhteellisen vilkas liikenne.

Pakilantien liikenneturvallisuuden parantamistarve on ollut tiedossa jo pitkään, mutta kaupungin resurssien puutteen vuoksi suunnittelua on lykätty.

– Asia on kyllä edennyt kesän aikana siten, että liikennejärjestelmätoimisto on tehnyt liikennesimulointeja varsinaisen suunnittelutyön pohjaksi. Viime keväänä maastossa tehtiin liikennelaskentoja. En ole vielä päässyt aloittamaan varsinaista suunnittelutyötä, koska en ole saanut simulointeja liikennejärjestelmätoimistosta, Kari Tenkanen selvittää.

– Liikennesuunnitteluosaston aluesuunnittelutoimiston ensisijaisina tehtävinä on asemakaavamuutosten liikennesuunnittelu sekä asukkaiden ja yritysten liikennealoitteiden käsittely ja päätösten valmistelu. Sen jälkeen ylijäävällä ajalla tehdään kaikki muu liikennesuunnittelu.

Nyt tavoitteena on, että Länsi-Pakilan liikenteen ohjaussuunnitelmaluonnos syntyy syksyn aikana. Kaupunkisuunnittelulautakunta käsittelee suunnitelmaa ensi vuoden puolella.

Pakilantielle suunniteltavista liikenneratkaisuista on vielä mahdotonta kertoa mitään varmaa.

Tutkittavana on useita mahdollisuuksia, kuten liikennevalot, korotetut suojatiet ja liittymät sekä ajoratojen kavennus.

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä