”Autoilijat maksakoon itse parkkipaikkansa”

Osmo Soininvaaran mukaan Helsingin uusilla merenranta-alueilla pysäköintipaikkojen rakentaminen on tolkuttoman kallista. Ihmisillä pitäisi olla mahdollisuus ostaa asunto erikseen ja autopaikka erikseen, hän sanoo.

Jani Jakonen

Pysäköintipaikkojen rakentamisen kalleus on kuuma puheenaihe kuntavaalien alla. Vihreiden kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara ehdottaa blogissaan, että asunto-osakeyhtiöitä ei velvoitettaisi rakentamaan pysäköintipaikkoja Helsingin uusilla asuinalueilla, vaan parkkipaikat annettaisiin markkinoiden hoidettavaksi.

Soininvaaran ehdottamassa mallissa alueellinen pysäköintilaitosyhtiö rakentaisi parkkipaikat omalla kustannuksellaan ja sitten joko myisi tai vuokraisi autopaikkoja suoraan asukkaille.

Taloyhtiöiden ei tarvitsisi olla osakkaana pysäköintiyhtiössä, jolloin taloyhtiön autottomien asukkaiden ei tarvitsisi maksaa parkkipaikkojen rakentamiskustannuksia asuntojen hinnoissa.

– Markkinat hoitavat pysäköintiä muuallakin, joten se ei ole mitenkään poikkeuksellista. Helsingin keskustassa on nytkin yksityisiä pysäköintiyhtiöitä ja Töölöön rakennetaan pian maanalainen pysäköintilaitos, jolla on yksityinen investoija, Soininvaara perustelee.

 

Asia pitää ensin tutkia.”

Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen puheenjohtaja Risto Rautava ei suoralta kädeltä siirtäisi taloyhtiöiden velvoitetta asukaspysäköinnin järjestämisestä yksityisille pysäköintiyhtiöille.

 

– Soininvaaran ajatus vaikuttaa hyvältä ja kauniilta, mutta tältä istumalta en lähde ajatusta allekirjoittamaan, Rautava sanoo.

– Asiaa pitää ensin tutkia. Asumisen ja siihen liittyvän maankäytön toteutusohjelmassa päätettiin, että tehdään vuoden 2013 loppuun mennessä kokonaisvaltainen selvitys ja konkreettiset mallit siitä, miten kustannuksia voidaan kohdentaa paremmin autopaikkojen käyttäjille.

Rautava itse kannattaa kustannusten nykyistä parempaa kohdentamista autopaikkojen käyttäjille.

Hän kuitenkin huomauttaa, että kaikki asukkaat vastaavat monista muistakin taloyhtiön rakennuskustannuksista yhteisesti, vaikka eivät kaikkia taloyhtiön tiloja käyttäisikään.Osmo Soininvaara ei ole huolestunut siitä, että asukaspysäköintimaksut nousisivat tolkuttoman korkeiksi ja ajaisivat pienituloiset ahdinkoon.

– Näkisin, että autopaikat mieluummin vuokrattaisiin kuin myytäisiin, jolloin pysäköintipaikkojen investointikustannukset sisältyisivät vähittäin vuokraan. Sopiva vuokra autopaikasta voisi olla esimerkiksi 200 euroa kuussa.

– Nythän ne pienituloiset, joilla ei ole autoa, joutuvat maksamaan naapurin pysäköintipaikasta. Kantakaupungissa yli puolet kotitalouksista on autottomia, eli autoileva vähemmistö maksattaa autopaikkojen rakentamisen autottomalla enemmistöllä, Soininvaara jatkaa.

Risto Rautava ei pysty nyt arvioimaan, nousisiko pysäköinnin hinta asukkaille liian korkeaksi.

– Tämä asia kuuluu selvitettäviin asioihin, Rautava toteaa.

600 miljoonaa

Osmo Soininvaara väittää blogissaan, että pelkästään Jätkäsaaressa, Kalasatamassa ja Kruunuvuorenrannassa asukaspysäköinnin rakentaminen maksaa yhteensä vähintään 600 miljoonaa euroa.

Laskelma perustuu alueen asuintalojen rakennusoikeuden määrään, pysäköintipaikkanormiin ja pysäköintipaikkojen lukumäärään, joita esimerkiksi Jätkäsaaren asukkaille on kaavoitettu noin 4500.

Yhden pysäköintipaikan keskihintana on 30 000 euroa, mutta Jätkäsaaressa hinta on Soininvaaran mukaan vielä tätäkin korkeampi.

Autopaikat ovat kalliita, koska ne rakennetaan pääosin maanalle.

Written by:

Jani Jakonen

Ota yhteyttä

Kommentit

Kommentit

Eikö olisi oikeudenmukaista myös että autoilijoiden veroeuroista ei kustannettaisi joukkoliikenteen tukemista. Näin ei köyhän autoilijan tarvitsisi tukea cityhipin halpaa matkustamista.

Autoilija3434 (ei varmistettu)

On sitten Soininvaara aloittanut vaalikampanjansa...

Vaalit on jo ov... (ei varmistettu)

No onpas Osmo Soininvaara ryhtynyt vanhoilla päivillään ja itse vauraaksi päästyään ihan oikein kapitalistisiaksi. Haluaa villin vapaan markkinatalouden jylläämään eli riistämään parkkipaikkoja tarvitsevia tavallisia ihmisiä.

Olli (ei varmistettu)

Koska pyöräilijät alkavat maksamaan pyöräteiden rakentamisesta ja ylläpidosta. Kulkuneuvo kuin kulkuneuvo - maksakaan omat kulunne.

Vain jalankulku... (ei varmistettu)

Minä säilytän polkupyörää parvekkeella ja olen ihan itse maksanut asunnostani myös parvekkeen osuuden.

työmatkapyöräilijä (ei varmistettu)

Maksetaan koko ajan kunnallisveroa josta ne kevyenliikenteen väylät kustanetaan.
Kunnat ja kaupungit vastaavat oman alueensa katuverkosta ja sen kunnosta. Niiden ylläpito ja investoinnit rahoitetaan kunnallisverolla.
Autoilusta välillisesti perittävistä veroista ja maksuista ei käytetä euroakaan kevyenliikenteen väylien rakentamiseen ja ylläpitoon.
Mikset muuten vaadi jalankulkijoita maksamaan omia väyliään.

Tieliikennelaki (ei varmistettu)

Kyllä se pitäisi olla kaikilla kuluttajilla tiedossa. Se maksaa joka kuluttaa. Kyllä se kulkeminen myös bussilla tai sähköjunalla/ratikalla kuluttaa luontoa. Ainoastaan apostolinkyyti ja pyöräily normaalilla tiellä pitäisi olla maksuttomia. Myös rakennetut pyörätiet tuhosivat luontoa ja asfalttipäällyste vielä enemmän.
Autoilulla kerätään Suomessa 8 Mrd. ja vain alle miljardi käytetään kunnossapitoon. Mihin se 7 mrd. katoaa ?
Meillä täällä Helsingin periferiassa on jo liikaa pyöräteitä. Ihmiset vain eivät käytä niitä ( ainakaan talvella).

Olavi Nieminen (ei varmistettu)

Autoilijat ovat potentiaalinen veroituksen kohde jo nyt. Autojen ostohintta on sisällytetty vero. Samoin on bensiinin hintaan ja lisäksi on käyttövero vuosittainen.

Yksityistämällä pysäköintipaikat ,nostetaan autolijoiden kuluja entisestään. Mahdollisuudet vapaa pysököintiin kapenevat.Markkinat ottavat vallan ja rahastavat,jolloin yhä harvemmalla on taloudelliset mahdollisuudet auton käyttöön. tämä rajoittaa perheen liikkumista ja päivittäistarpeiden hoitamista.Lisäksi yritystasolla tämä lisää huomattavasti kustannuksia ,liikkuvan henkilöstön osalta,kuten huolto ,myynti jne...Vastaavasti ,se joka tuo yritykselle kustannuksia ,siirtyy kuluttajahintoihin.

Petri Alkio
http://www.kuntavaalit.2012.kotisivukone.com/

Petri Alkio (ei varmistettu)

Juuri näin. Lapsiperheet maksavat leikkipaikat, ulkoilijat virkistysalueet, pyöräilijät pyörätiet ja joukkoliikenteen käyttäjät maksavat koko joukkoliikenteen.

Soininvaara edustaa edistyksellistä vihreää ajattelua..

uusi helsinkiläinen (ei varmistettu)

Miksi Ode haluaisi antaa parkki-bisneksen joillekin yksityisille firmoille? Meidän taloyhtiössä autopaikat vuokrataan suoraan taloyhtiöltä. Näin taloyhtiö saa kaiken hyödyn eikä välikäsi nosta turhaan hintoja. Kuinka tärkeä asia tämä muuten on? Paljonko parkkipaikan osuus on asunnon hinnasta? Onko tämäkin vain vihreiden yleinen teema lietsoa vihaa auotonomistajia kohtaan?

Terveisiä Kruun... (ei varmistettu)

Jos parkki-business annettaisiin yksityisille firmoille autopaikkojen hinnat nousisivat pilviin ja joidenkin pienituloisten pitäisi luopua koko autosta. Silloin Esimerkiksi työttömän pitäisi käydä työkkärissä ilmoittamassa ettei voi enää ottaa vastaan omaa autoa vaativia työpaikkoja. Tämä hintojen nousu olisi kohtuutonta myös matalaa palkkaa saavia kohtaan kuten: lähihoitajat ja kodinhoitajat jotka tekevät kotikäyntejä ja kuljettavat mm. siivoustarvikkeita mukanaan. Eläkeläiset eivät pääsisi enää katsomaaan lastenlapsiaan jne.Luulevatko vihreät että kaikki autot on hankittu ainoastaan huvikäyttöä varten ja siksi autoilijoita pitäsi olla jatkuvasti rankaisemassa erilaisilla lisämaksuilla ja rajoituksilla. Yrittäkää te vihreätkin jo vihdoinkin keksiä jotain uutta.

Autoton ajattelija (ei varmistettu)

Komppaan montaa aiempaa kirjoittajaa siinä, ettei kaikkea voi kohdistaa suoraan käyttäjille. Lisäksi tuollainen päätös vaikuttaa suoraan asuntojen menekkiin, kun autoileva ostaja miettii, missä hänen on kätevintä ja edullisinta asua ja säilyttää autoaan.Yhtäkkiä nuo asunnot eivät kelpaakaan autoilijoille ja parkkitalot jäävät tyhjilleen. Ei vaikuta kovin järkevältä tästäkään näkökulmasta.

Autoilun oltava... (ei varmistettu)

Jos parkkipaikkoja ei ole, sillä on tosiaan muitakin vaikutuksia kuin asuntojen hinta/rakennuskustannukset. Se nimittäin hidastaa asuntojen menekkiä. Auton omistava ihminen / perhe ei enää voikaan ostaa sitä asuntoa, jos ei ole parkkipaikkaa saatavilla.

Ja hei, eikö voitas lopettaa tämä autofasismi? Auto nyt vaan sattuu olemaan TÄTÄ PÄIVÄÄ. Se että Helsinki on luotu ja rakennettu maantieteellisesti aivan idioottimaiseen paikkaan, ja se että rakennuspolitiikka on kaavoituksen ja gryndereiden tuhoama, siitä ei voi autoilijoita syyttää.

fakta (ei varmistettu)

Osallistu keskusteluun

Lisää aiheesta