Testaaja pettyi – Kutsuplus jätti yli kilometrin päähän

Lotta Kvist

Kirjaudun kutsuplus.fi -osoitteessa luomillani tunnuksilla sisään, syötän osoitteeni Munkkiniemessä ja määränpääni: Malmin Kauppatie 12. Määrittelen, että haluan lähteä 10 minuutin päästä.

Järjestelmä ehdottaa minulle 7,10 euron säästöhintaan ja 8,87 euron normaalihintaan autoa, jonka noutobussipysäkille minun tulee lähteä 9.22. Olen perillä 10.15.

Hintaero tulee siitä, että olen perillä joko kuusi tai kymmenen minuuttia ennen tai jälkeen määräajan.

Nettisivulta näen, miten taittaisin vastaavan matkan normaaleilla julkisilla. Niillä pääsisin Malmille jopa nopeammin, eikä minun tarvitsisi kävellä lopussa 1,6 kilometriä.

Valitsen kuitenkin normaalihintaisen matkan ja ostan sen 10 euroa sisältävästä Matkakukkarostani, jonne olen rahan pankkitililtäni ladannut. Tilauksen vahvistuksen jälkeen ruutu näyttää minulle matkakoodin ja ajoneuvon numeron.

Kutsuplus saapuu lähimmälle bussipysäkille täsmällisesti. Kuljettaja Tero Suomi kysyy minulta matkakoodia. Ihmettelen hänelle, miksen pääse perille asti.

– Olet menossa vähän hankalaan kohtaan. Jos olisit menossa vaikka Viikkiin, tämä olisi todella kätevä.

Kutsuplus liikennöi Kehä I:n eteläpuolella siten, että idässä raja kulkee Viikin kampusalueen itäpuolella.

HSL:n hankejohtaja Kari Rissanen kertoo, että tarkoitus on tarjota vaihtoehto henkilöautoille esimerkiksi Helsingin poikittaisliikenteeseen, jossa bussien vaihdoilta ei usein voi välttyä.

Rissanen ei osaa vielä arvioida, milloin Kutsuplus laajenee koko Helsinki–Espoo–Vantaa -akselille.

– Tämä riippuu pitkälti kuntien rahoitustilanteesta tulevina vuosina. Nykyinen ajoneuvomäärä ei riitä noin suurelle alueelle. Asiakkaat toivovat palvelualueen laajentamista jatkuvasti. Haluaisimme laajentaa sitä mahdollisimman pian, Rissanen kertoo.

Pieniä laajennuksia saatetaan tehdä syksyllä.

Saavumme Rapakivenkaari-nimiselle pysäkille aikataulussa. Rissasen mukaan juuri täsmällisyys on lisännyt vakioasiakkaiden määrää. Maksu palautuu Matkakukkaroon, mikäli auto ei ole saapunut pysäkille 15 minuutin sisällä ilmoitetusta ajasta, eikä matkustaja pääse kyytiin.

– En ikävä kyllä voi viedä sinua perille. Tässä on pakko pysyä alueella, Suomi pahoittelee.

Kutsuplussan kartta näyttää kävelyreitin määränpäähäni. Hyppään kuitenkin tien toiselta puolelta Malmille menevään 79-bussiin.

Kiitosta Kutsuplus saa selkeydestä, täsmällisyydestä ja hyvästä asiakaspalvelusta. Helsingin sisäinen reittini oli kuitenkin palvelun kannalta huono. Monilla muilla reiteillä palvelu varmaankin toimii hyvinkin kätevästi.

Kutsuplus

HSL:n palvelu, mainostaa itseään ”bussin ja taksin risteytykseksi”.

Toimii osoitteessa kutsuplus.fi.

Järjestelmä varmistaa tilaajalle istumapaikan ja tarvittaessa tilaa lastenrattaille.Matkan voi tilata tekstiviestitsekin. Tällöin tulee tietää bussipysäkin numero.Rekisteröityneitä käyttäjiä oli huhtikuussa 10 575. Matkoja tehtiin maaliskuussa 4 187, viime toukokuussa 980.

Matkamaksuja tuli maaliskuussa 21 400, viime toukokuussa noin 4 000 euroa.38,4 prosenttia 242:sta, jotka helmikuussa vastasivat gallupiin, kertoivat käyttäneensä palvelua työmatkaan.

Written by:

Lotta Kvist

Ota yhteyttä