Testaaja pettyi – Kutsuplus jätti yli kilometrin päähän

Lotta Kvist

Kirjaudun kutsuplus.fi -osoitteessa luomillani tunnuksilla sisään, syötän osoitteeni Munkkiniemessä ja määränpääni: Malmin Kauppatie 12. Määrittelen, että haluan lähteä 10 minuutin päästä.

Järjestelmä ehdottaa minulle 7,10 euron säästöhintaan ja 8,87 euron normaalihintaan autoa, jonka noutobussipysäkille minun tulee lähteä 9.22. Olen perillä 10.15.

Hintaero tulee siitä, että olen perillä joko kuusi tai kymmenen minuuttia ennen tai jälkeen määräajan.

Nettisivulta näen, miten taittaisin vastaavan matkan normaaleilla julkisilla. Niillä pääsisin Malmille jopa nopeammin, eikä minun tarvitsisi kävellä lopussa 1,6 kilometriä.

Valitsen kuitenkin normaalihintaisen matkan ja ostan sen 10 euroa sisältävästä Matkakukkarostani, jonne olen rahan pankkitililtäni ladannut. Tilauksen vahvistuksen jälkeen ruutu näyttää minulle matkakoodin ja ajoneuvon numeron.

Kutsuplus saapuu lähimmälle bussipysäkille täsmällisesti. Kuljettaja Tero Suomi kysyy minulta matkakoodia. Ihmettelen hänelle, miksen pääse perille asti.

– Olet menossa vähän hankalaan kohtaan. Jos olisit menossa vaikka Viikkiin, tämä olisi todella kätevä.

Kutsuplus liikennöi Kehä I:n eteläpuolella siten, että idässä raja kulkee Viikin kampusalueen itäpuolella.

HSL:n hankejohtaja Kari Rissanen kertoo, että tarkoitus on tarjota vaihtoehto henkilöautoille esimerkiksi Helsingin poikittaisliikenteeseen, jossa bussien vaihdoilta ei usein voi välttyä.

Rissanen ei osaa vielä arvioida, milloin Kutsuplus laajenee koko Helsinki–Espoo–Vantaa -akselille.

– Tämä riippuu pitkälti kuntien rahoitustilanteesta tulevina vuosina. Nykyinen ajoneuvomäärä ei riitä noin suurelle alueelle. Asiakkaat toivovat palvelualueen laajentamista jatkuvasti. Haluaisimme laajentaa sitä mahdollisimman pian, Rissanen kertoo.

Pieniä laajennuksia saatetaan tehdä syksyllä.

Saavumme Rapakivenkaari-nimiselle pysäkille aikataulussa. Rissasen mukaan juuri täsmällisyys on lisännyt vakioasiakkaiden määrää. Maksu palautuu Matkakukkaroon, mikäli auto ei ole saapunut pysäkille 15 minuutin sisällä ilmoitetusta ajasta, eikä matkustaja pääse kyytiin.

– En ikävä kyllä voi viedä sinua perille. Tässä on pakko pysyä alueella, Suomi pahoittelee.

Kutsuplussan kartta näyttää kävelyreitin määränpäähäni. Hyppään kuitenkin tien toiselta puolelta Malmille menevään 79-bussiin.

Kiitosta Kutsuplus saa selkeydestä, täsmällisyydestä ja hyvästä asiakaspalvelusta. Helsingin sisäinen reittini oli kuitenkin palvelun kannalta huono. Monilla muilla reiteillä palvelu varmaankin toimii hyvinkin kätevästi.

Kutsuplus

HSL:n palvelu, mainostaa itseään ”bussin ja taksin risteytykseksi”.

Toimii osoitteessa kutsuplus.fi.

Järjestelmä varmistaa tilaajalle istumapaikan ja tarvittaessa tilaa lastenrattaille.Matkan voi tilata tekstiviestitsekin. Tällöin tulee tietää bussipysäkin numero.Rekisteröityneitä käyttäjiä oli huhtikuussa 10 575. Matkoja tehtiin maaliskuussa 4 187, viime toukokuussa 980.

Matkamaksuja tuli maaliskuussa 21 400, viime toukokuussa noin 4 000 euroa.38,4 prosenttia 242:sta, jotka helmikuussa vastasivat gallupiin, kertoivat käyttäneensä palvelua työmatkaan.

Kommentit

Ja taksilla olisit ollut samaan hintaan ja nopeammin perillä määränpäähän asti, tarvitsematta vaihtaa kertaakaan, missään vaiheessa.

Mutta hyvä ja hyvin tehty juttu kuitenkin, joten kiitos toimittajalle.

Itse olen kyllä saanut sellaisen vaikutelman, että ainakin kantakaupungissa nämä Kutsuplus -autot näyttäisivät ajavan aika tyhjinä, ehkä joku yksi tai kaksi asiakasta korkeintaan kyydissään. Aiempi "Jouko" -liikenne ei sekään ilmeisesti kovin hyvin kannattanut.

Kuten kirjoittajan jutusta käy hyvin ilmi, kyseisen palvelun käyttö vaatinee ehkä vielä tänäkin päivänä hieman liikaa mahdollisilta, potentiaalisilta asiakkailta; rekisteröitymistä, kirjautumista ja kyydin maksua varten myös etukäteismaksua, ilmaantumista oikealle pysäkille ja lisäksi vielä epävarmuutta siitä, miten kyseisen "kokeilun" aluerajojen puitteissa he pääsevät haluttuun osoitteeseen.

Jutussakaan niin ei käynyt, vaan kirjoittajahan käytti bussia päästäkseen haluamaansa osoitteeseen.

hanna-stina

Mitä järkeä on tehdä testi, jossa yritetään mennä paikkaan, johon kutsuplus ei aja? Pettyykö testaaja seuraavaksi HSL:ään, kun ei pääsekään sillä 79 bussilla lauttasaareen? Vai onko vuorossa pettymys taksiin, jonka kyydissä ei pääsekään keskellä töölönlahtea. Mitä jos petyttäisiin henkilöautoon, kun ei saadakaan ajaa sillä seurasaaressa.

Raaka-Arska

Olis kiva tietää, paljonko tää kutsuplus maksaa veronmaksajille? Matkamaksuja 21400€esim. Maaliskuussa, ei riitä kuin "käsirahaksi", oma arvioni on yli 100000€ /Kuukausi. Olisi asiallisen tutkimuksen/kirjoittamisen paikka.

Nuukailija

Otsikointi mennyt taas hieman sensaatiohakuisuuteen. Vähän kun valittaisi miksi junalla ei pääse paikkakunnalle johon junaverkko ei ylety. Support tämmöistä. Kohta voidaan unohtaa turha perheen kauppakassiautot, ja automarketit kaukana keskustoista.

Ville 153

Helsingissä on hyvä julkinen liikenne, joka on kaikkien asukkaiden käytettävissä. Jos kaupungilla on ylimääräistä rahaa, sitä pitäisi käyttää yleisen joukkoliikenteen palvelutason parantamiseen eikä kehitellä tällaisia yksityiskäyttöön tarkoitettuja taksipalveluja, jotka kaupunkilaiset kuitenkin maksavat.

Rahat hukkaan

Tyypillistä suomalaista mediaa, väenvängällä tehdään negatiivinen artikkeli että pikkusieluinen toimittaja pääsee pätemään

Kursiivi

"
"Ja taksilla olisit ollut samaan hintaan ja nopeammin perillä"

Ööh, taksilla maksu on on 2-3 kertainen. Pieni "pyöristysvirhe".
"
"
Mitä järkeä on tehdä testi, jossa yritetään mennä paikkaan, johon kutsuplus ei aja? Pettyykö testaaja seuraavaksi HSL:ään, kun ei pääsekään sillä 79 bussilla lauttasaareen? Vai onko vuorossa pettymys taksiin, jonka kyydissä ei pääsekään keskellä töölönlahtea. Mitä jos petyttäisiin henkilöautoon, kun ei saadakaan ajaa sillä seurasaaressa.
"
"
Otsikointi mennyt taas hieman sensaatiohakuisuuteen. Vähän kun valittaisi miksi junalla ei pääse paikkakunnalle johon junaverkko ei ylety. Support tämmöistä. Kohta voidaan unohtaa turha perheen kauppakassiautot, ja automarketit kaukana keskustoista.
"
"
Tyypillistä suomalaista mediaa, väenvängällä tehdään negatiivinen artikkeli että pikkusieluinen toimittaja pääsee pätemään
"

A

Käytin kutsuplus-bussia viime viikolla ensimmäisen kerran. Ajomatka oli Herttoniemestä Punavuoreen. Tyttäreni tilasi matkan ja se maksettiin etukäteen. Bussi tuli pysäkille n. 10 minuutin kuluttua ja olin ainoa asiakas Kasarmitorille asti, josta kyytiin tuli toinen asiakas. Tämä asiakas kehui palvelua loistavaksi ja kertoi käyttävänsä sitä usein, jos sattuu olemaan mukana painavat kassit. Minusta tuo kyyti oli hyvä ja edullinen. Pääsin lähimmälle pysäkille, joka oli ihan kotini vieressä.
Suosittelen tätä palvelua kaikille ja varmasti käytän sitä itsekin. Kyydin hinta oli 5,99 euroa, koska en valinnut nopeampaa reittiä, se olisi maksanut 7.49 euroa - taksilla matka olisi maksanut n. 25 euroa.

veroja Helsingille vuodesta 70