Junien myöhästymiset kasvaneet 170 prosenttia – HSL joutui myöntämään kehäradan ongelmat

Etenkin kehäradan junat ovat takkuilleet pahasti.

Armi Suojanen

Kehäradan tulon myötä kaupunkirataa käyttävien lähijunien myöhästymiset ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Heinäkuun kolmella ensimmäisellä viikolla myöhästyneitä junavuoroja on ollut 2,7-kertainen määrä kesäkuun määrään verrattuna.

Kesäkuussa kaupunkiratojen junat eli A-, I-, K-, M-, N- ja P-junat olivat ajoissa 96,5 prosentin varmuudella. Heinäkuussa luku on pudonnut 89,8 prosenttiin. Pudotus ei kuulosta paljolta, mutta koska kaupunkiradalla kulkee kuukausittain yli 15 000 junavuoroa, käytännössä ero on valtava.

Uudella rataverkolla aiempiin täsmällisyyslukuihin pääseminen tulee olemaan haastavaa.”

Helsingin seudun liikenteen sopimuspäällikkö Kimmo Sinisalon mukaan HSL on keskustellut ongelmista.

– Emme tietenkään ole tuohon tyytyväisiä. Toimintaa pitää kehittää, Sinisalo sanoo.

Heinäkuun 19. päivään mennessä lähijunia on myöhästynyt tai peruttu lähes 900, kun koko kesäkuun aikana myöhästymisiä ja perumisia tuli 542. Tasaisella vauhdilla myöhästymisiä ja perumisia tulisi heinäkuussa 1 460.

Liikenneviraston projektipäällikkö Aki Mankin mukaan koko lähijunaliikenteen täsmällisyys oli kesäkuussa 95,4 prosenttia ja heinäkuussa se on ollut 90,4 prosenttia.

– Liikenneviraston käyttämä kuukausittainen täsmällisyystavoite koko lähiliikenteelle on 97,5 prosenttia. Tämä on erittäin kova tavoite. Esimerkiksi tänä vuonna täsmällisyys on vaihdellut kuukausittain 91,4 ja 95,4 prosentin välillä.

Mankin mukaan yksittäiset turvalaite- tai sähköviat voivat aiheuttaa todella suuria myöhästymispiikkejä koko lähijunaliikenteessä. Esimerkiksi 17. heinäkuuta tapahtuneen turvalaitehäiriön seurauksena päivän aikana myöhästyi satakunta junaa.

Viat ovat sotkeneet lähiliikennettä heinäkuussa pahasti. Sinisalon mukaan viat ovat olleet toisiinsa liittymättömiä, joten HSL on ollut epäonnekas.

– En muista, että aikaisemmin olisi ollut tämmöistä putkea, hän sanoo.

Varsinkin kehäradan vuorot ovat yskineet pahasti. I- ja P-junat ovat olleet ajallaan vain 86,6 prosentin varmuudella. Myöhästyneitä tai peruttuja vuoroja oli yli 450 yhteensä noin 3 400 junavuorosta.

– Kehärata on aiempaa haastavampi, sillä se kytkee muut radat yhteen. Uudella rataverkolla aiempiin täsmällisyyslukuihin pääseminen tulee olemaan haastavaa, Sinisalo sanoo.

Esimerkiksi entisen M-junan vuorot Helsingin ja Vantaankosken välillä ovat olleet todella varmasti ajoissa, sillä rata on muusta junaliikenteestä erillinen.

Tilastoissa on huomioitu ne junat, jotka ovat olleet myöhässä kolme minuuttia tai enemmän.

Written by:

Don Lehtinen

Ota yhteyttä