Poliisi Kehä I:n nopeusvalvonnasta: Kameroita kaksi – tolppia 35!

Onko nimi enne? Automaattivalvonta Kehä I:llä otettiin käyttöön maanantaina. Yksi tolpista sijaitsee Sakkolantien ja Kehä I:n risteyksessä.

Sanna Jompero

Nopeusvalvontakamerat Kehä I:llä otettiin käyttöön maanantaina. Kameratolpat ovat olleet jo paikallaan jo jonkin aikaa.

Kaisa Paastela

Myös muun muassa Pirkkolan liittymän jälkeen itään päin mentäessä nopeuksia valvomaan on asennettu muutamakin valvontatolppa.

Kaisa Paastela

Valtakunnallisen liikennevalvontakeskuksen johtajan, komisario Dennis Pastersteinin, puhelin piippaa maanantaina hieman kello yksi maanantaina iltapäivällä.

Viesti kertoo, että Kehä I:lle hetkeä aikaisemmin päälle kytketty nopeusvalvontakamera on räpsähtänyt ensimmäistä kertaa.

– Kamera räpsähti Tapiolan kohdalla, toteaa Pasterstein ja paljastaa, että tolppia vaihtavia valvontakameroita pyritään pitämään tolpissa kaksi eli yhtä suuntaansa.

Automaattinen kameravalvonta otettiin Kehä I:llä käyttöön vihdoin maanantaina.

Liikennevalvontakeskus on varautunut tänä vuonna käsittelemään 30 000 Kehä I:n valvontakameran tapausta.

– Siis tähän olemme varautuneet. Nyrkkisääntö yleisesti on, että puolet on huomautuksia ja toinen puoli rikesakkoja sekä sakkoja, Pasterstein arvioi.

Liikennevalvointakaskuksen koko vuoden tavoite on käsitellä 440 000 tapausta.

Poliisi listaa nopeusvalvonnan osalta Kehä I:n nopeuksien kuriin saattamisen "alkuvuoden tärkeimmäksi kohteeksi". 35 tolpasta 15 sijaitsee Espoon ja loput 20 Helsingin puolella.

– Kehä I:n liikenne tulee rauhoittumaan selkeästi. Suuret ylinopeudet poistuvat ja liikennevirta tasaantuu. Kolarit tulevat huomattavasti vähenemään, ennustaa Pasterstein.

Kehä I:llätapahtuu Suomen teistä suhteellisesti eniten onnettomuuksia vuosittain, 240. Kolareissa on mukana yli 500 ajoneuvoa. Ajoneuvoja tiellä liikkuu vuorokaudessa noin 100 000.

Poliisi piti kameroiden käyttöön ottamisesta tiedotustilaisuuden maanantaina hankkeessa mukana olleiden Teknologian tutkimuskeskuksen (VTT), liikenne- ja viestintäministeriön ja Uudenmaan ELY-keskuksen kanssa.

Valvontatolppien asennus Suomen vaarallisimmaksi tituleeratulla tiellä on osin vielä kesken.

Tarkoituksena on, että kaikki 35 tolppaa saataisiin asennettua paikalleen helmikuun aikana. Muutama tolppa asennetaan myöhemmin vielä Kivikon kohdalle työmaaremontin valmistuttua. Tolpat asennetaan koko matkalle välille Tapiola–Itäkeskus.

Kameroiden paikkoja tolppien välillä tullaan vaihtamaan, mutta jotain kameroiden todennäköisistä sijoituspaikoista kertoo Teknologian tutkimuskeskuksen (VTT) tekemä tutkimus Kehä I:llä ajettavista ylinopeuksista.

– Ylinopeuksia ajetaan vähiten Tapiolan ja Laajalahden välillä ja eniten Leppävaaran kohdalla sijaitsevassa Mestarintunnelissa, toteaa VTT:n erikoistutkija Anne Silla.

Yöaikaan ylinopeuksia ajavia on huomattavasti päiväaikaa enemmän.

Valvontapisteet asennuttaa Uudenmaan ELY-keskus. Niiden kokonaiskustannukset ovat noin 900 000 euroa.

Kameratolppien pelätään tuovan mukanaan liikennettä vaarantavan pumppaavan haitari-ilmiön. Näin sanotaan tapahtuneen Kehä III:lla, kun tolpat tulivat tielle vuonna 2011. Autoilijat vähentävät nopeuksia tolppien kohdalla ja kaasuttavat jälleen ohitettuaan ne.

Kehä I:llä vastaava ilmiö uskotaan olevan vähäisempää tolppien runsaslukuisuuden vuoksi, sillä jo pelkkien tolppien on havaittu laskevan nopeuksia.

– Yksi peruste kameratiheydelle on juuri se, että kameroita on paljon, jotta ei jarrutettaisi kameroiden kohdalla, toteaa liikenneturvallisuusvastaava Marko Kelkka Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Tiekäyttäjät: Kehä I:n ongelmia ruuhkaisuus, lyhyet ajovälit ja ylinopeudet

Teknologian tutkimuskeskus (VTT) selvitti tutkimuksella tienkäyttäjien käsityksiä ja mielipiteitä automaattisesta kameravalvonnasta.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää myös kameravalvonnan vaikutuksia ylinopeuksiin, liikenteen sujuvuuteen ja onnettomuuksiin.

Kehä I:n keskeisimmiksi ongelmiksi koettiin tien ruuhkaisuus, lyhyet ajovälit ja ylinopeudet.

Tutkimukseen vastanneista 72 prosenttia suhtautui myönteisesti valvontaan, 21 %:ia kielteisesti. 7 %:ia ei osannut sanoa kantaansa.

Onnettomuuksia Kehä I:llä tapahtuu lähes päivittäin.

Lähes puolet kolareista on peräänajoja.

Tutkimuksen rahoittivat Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, liikenne- ja viestintäministeriö, Liikenneturva ja Liikennevirasto.

Lähde: VTT

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä