Tesla-taksit tulivat jo maakuntaan – Huomaako matkustaja eroa?

Ruokatunnin aikana Tesla "tankkaa" itseensä 110 ajokilometriä vastaavan määrän virtaa.

Petri Lyy

Pekka Kiiski arvioi, että paluuta tavalliseen autoon ei enää ole.

Petri Lyy

Monet asiakkaat äkkäävät autossa jotain erikoista vasta nähdessään ison näytön.

Petri Lyy

Vaihteita on yksi eteen ja yksi taakse. Valitsin on oikeanpuolesessa viiksessä.

Petri Lyy

Etupellin alla on tilaa kuljettajan omille tavaroille.

Petri Lyy

Teslan latautumista voi seurata puhelimen näytöltä.

Petri Lyy

Kallis hankkia, halpa pitää ja vaivaton ajettava. Luontoystävällisyys on iso plussa.

Sähköautojen aatelia edustava Tesla on Suomessa vielä harvinainen, mutta kymmenkunta sellaista toimii taksina. Riihimäen ensimmäisen Tesla-taksin omistaa Pekka Kiiski.

– Vaivaton ajettava. Kaasupolkimella pystyy pelaamaan nopeuden niin, että jarrupoljinta ei tarvita kuin pysäytettäessä kokonaan, hän kuvailee tunnelmia ratin takaa.

– Kun nostaa jalan kaasulta, jarruvalot syttyvät, ja moottori alkaa jarruttaa ja ottaa liike-energiaa talteen.

Tesla on toiminut Hämeenlinnassa taksina 1,5 vuotta, ja lehtijuttu siitä sai Kiisken kiinnostumaan, varsikin kun kaikki uusi tekniikka on hänen mukaansa tuntunut aina houkuttelevalta.

– Se, että auto säästää myös luontoa, oli hyvä plussa, hän toteaa.

– Välillä olin jo sitä mieltä, että jää hankkimatta, mutta sitten kuulin valtion energiainvestointituesta. Ilmoittauduin hakijaksi, ja kesäkuussa tuli tieto 15 000 euron tuesta.

Kun auton osto oli tukipäätöksen takia ajankohtainen, Suomessa ei ollut myytävänä kuin yksi Tesla. Koska valinnanvaraa ei ollut, väriksi tuli musta, jota sisustuksen tumma nahkaverhoilu täydentää.

– Säästä ei juuri tarvitse keskustella. Kaikki eivät välttämättä huomaa autossa mitään erikoista, mutta kojetaulun keskellä oleva suuri näyttöruutu kiinnittää viimeistään huomiota.

Tyyppimerkintä on Model S 85D, jossa D-kirjain on lyhenne sanasta Dual. Se tarkoittaa, että autossa on kaksi moottoria ja neliveto.

Pahimmilla pakkasillakaan autossa ei ollut kylmä, mutta lämmitys söi virtaa. Kesäinen 400 kilometrin toimintasäde putosi 250 kilometriin.

– Olen laskenut, että tätä voi pitää taksina viisi vuotta. Mikä silloin on tällaisen jälleenmyyntiarvo, sitä ei tiedä vielä kukaan. Toisaalta rupean silloin olemaan eläkeiässä, ja voi olla, että pidän tämän itselläni.

Paluuta tavalliseen autoon ei Kiisken mielestä enää ole.

Model S 85D

Neliovinen hatchback. Massa 2 108 kg, pituus 4 978 mm, akseliväli 2 959 mm, leveys 1 963 mm, korkeus 1 435 mm.

Akun kapasiteetti 85 kilowattituntia.

Teho 428 hv, vääntö 600 Nm.

Kiihtyvyys 0-100 km/h 4,6 sekuntia.

Toimintamatka olosuhteista riippuen noin 440 kilometriä.

Autolla on oma SIM-kortti. Ohjelmistopäivitykset käyttävät mobiilidatayhteyttä. Auton tietoja voi selata älypuhelimella.

Valmistaja Tesla Motors, Yhdysvallat. Mallia tehty vuodesta 2012 alkaen.

Written by:

Petri Lyy

Ota yhteyttä