Laajasalontien muutos kaupunkibulevardiksi alkaa ensimmäisenä

Kaupungin suunnitelmissa Laajasalontie on tarkoitus muuttaa kaupunkibulevardiksi ja rakentaa Laajasalontien ja Reponsalmentin risteykseen uusi kauppakeskus.

Helsingin kaupunki

Kuva Hämeenlinnväylästä kaupunkibulevardina. Kuva on viitteellinen.

3D Render/Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto

SUUNNITTELU Laajasalon kaupunkibulevardin varteen sijoittuva kauppakeskus voisi avautua jo ensi vuoden lopulla.

Laajasaloon suunnitteilla oleva kaupunkibulevardi tulee olemaan Helsingin ensimmäisiä.

Bulevardi voisi olla kokonaisuudessaan käytössä 2020-luvun alkupuolella, mutta muutos alkaa jo nyt kauppakeskuksen ympäristön suunnittelulla Yliskylässä.

Laajasalontien moottoritiemäinen väylä muutetaan kaikkien liikkumismuotojen katualueeksi Koirasaarentien ja Yliskyläntien välillä.

Nyt vireillä oleva kaavamuutos on ensimmäinen toisiinsa liittyvistä Laajasalontietä koskevista kaavamuutoksista.

Laajasalontien varteen tulee asuinkerrostaloja. Pääosa uudisrakentamisesta sijoittuu suunnitteilla olevan kauppakeskuksen kortteliin.

Alueelle tulee yhteensä 3 000 uutta asukasta.

Kauppakeskuksella on jo voimassa oleva asemakaava.

– Kauppakeskuksesta on tarkoitus jättää lupahakemus keväällä, joten sen käyttöönotto voisi olla vuoden 2017 lopulla, toteaa arkkitehti Petteri Erling kaupunkisuunnitteluvirastosta.

Erlingin mukaan Laajasalontien bulevardisointi on hyvin merkittävä ja näkyvä muutos.

– Nykyisen nelikaistaisen moottorikadun toiminnot muuttuvat. Kadusta tulee kaikkien liikkujien katu eli autoilijoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille sopiva katu. Sinne suunnitellaan myös raitiotietä, Erling toteaa.

Pikaraitiotie tulee kulkemaan kantakaupungista Kruunusiltoja pitkin Yliskylään. Siltahanke liittyy Kruunuvuorenrannan rakentamiseen.

– On arvioitu, että raitiotie voisi olla valmis 2023–2025, Erling jatkaa.

Helsinki on ilmaissut halunsa muuttaa suurimmat sisääntuloväylänsä kehä I:n sisäpuolella, muun muassa Hämeenlinnanväylän, kaupunkibulevardeiksi.

Kaupunkibulevardit liittyvät valmisteilla olevaan yleiskaavaan, jossa korostuu raideliikenteen merkitys ja pyöräilybaanat. Helsingissä on vuoteen 2050 mennessä 250 000 asukasta nykyistä enemmän. Autoliikenteen ei kuitenkaan haluta kasvavan.

Kaupunkibulevardeilla tarkoitetaan katuja, joihin varsille on kaavoitettu tiiviisti ja kantakaupunkimaisesti asumista ja palveluita.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Mallinnus tulevaisuuden kaupunkibulevardista – Ei ruuhkiaKruunusillat etenivät valtuustossa – Nämä ovat Laajasalon ratikkalinjatLaajasalon sisääntuloväylä muutetaan kaupunkibulevardiksiKaupunkibulevardit askeleen lähempänä toteutumista – tänne tulee ensimmäinenEspoo pelkää ruuhkia – "Kaupunkibulevardit valtion ja seudun päätettäviksi"Kaupunkibulevardi haukkaisi ison palan KeskuspuistoaKaupunkibulevardeja lobataan puolisokkona – "Selvitykset puutteellisia"