Muistojen Silja Europa palasi Itämerelle

Silja Europa palasi Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen ainakin kevään ajaksi. Muistorikkaalta laivalta johdettiin Estonian pelastustöitä 1994. Helikopterit nostivat uhreja merestä syyskuisena myrsky-yönä.

Tiina Vahtera

Seppo Borg (vas.) ja Jari Lehtonen kohtasivat sattumoisin Silja Europalla. Bergille Europa on muistojen laiva, hän kuljetti turisteja bussilla Turusta Tukholmaan 18 vuotta.

Tiina Vahtera

Silja Europan ravintolat on uusittu. Keulasta avautuu upea näkymä merelle.

Tiina Vahtera

Muistojen laiva.

Tiina Vahtera

Vanhat logot ovat tallella yhä.

Tiina Vahtera

Tämä sisäänkäynti on tuttu monille autoilijoille.

Tiina Vahtera

Tiina Vahtera

Silja Europan korsteenissa on nyt Tallinkin logo.

Tiina Vahtera

Europa... Estonia... Silja Europa... Järkyttävä hätäviesti syksyltä 1994 on ikuisesti painunut tuon ajan eläneen mieleen.

Estonian pelastustöitä johtanut alus Silja Europa palasi maanantaina takaisin Itämerelle oltuaan puolitoista vuotta Australiassa asuntolaivana.

Turkulainen Seppo Borg istuu muistoissaan ikkunan ääressä Silja Europan uudella "neitsytristeilyllä".

Juttukaverina hänellä on helsinkiläinen Jari Lehtonen. Miehet ovat joskus tavanneet jossain, mutta eivät muista missä. Europalla se ei ollut, vaikka Borg on kulkenut laivalla työkseen silloin, kun se seilasi Turusta Tukholmaan. 

Helsingin ja Tukholman välillä Europa oli silloin, kun Estonian hätäviesti tuli. Europan silloinen kapteeni Esa Mäkelä johti pelastustöitä.

– ­ Tämä on hieno laiva, Borg ylistää. Estonia-matkalla hän ei ollut. Mies matkusti säännöllisesti Turusta Ruotsiin.

– ­ Vaimoni oli laivalla hyttiemäntänä ja itse ajoin turisteja Tukholmaan. Europa on minulle todella muistojen laiva. Henkilökunta tunsi tietysti minut myös.

Henkilökunta on vaihtunut virolaiseen, mutta se ei Borgia haittaa.

– He ovat todella ystävällisiä ja yrittävät palvella kaikin tavoin. Toivon todella, että reitti säilyy ja kaikki menee hyvin. Yrittämisen puutteesta ei voi moittia.

Osittain uudistetussa Silja Europassa on vanhan ajan patinaa, vaikka laiva ei kovin vanha olekaan. Se on rakennettu Saksassa 1993 eli oli Estonia-vuonna vielä melko uusi.

Australian Perthin liepeillä Barrow Islandissa laiva palveli öljy- ja kaasutyöläisten asuntolaivana. Silti vanhat reittikartat ovat pysyneet seinillä ja ”digitaaliset” näytöt ennallaan.

Suurimmat muutokset on tehty kaupoissa, ravintoloissa ja baareissa kansilla 7 ja 8.

Silja Europa voi olla omistajalleen Tallink Siljalle ongelma, sillä Itämeren suurimmalle laivalle ei oikein ole luontevaa reittiä. Alus vetää  3 123 matkustajaa. Helsingin–Tallinnan välillä on tunnetusti riittämiin laivoja.

Silja Europa lähtee Länsiterminaalista päivittäin kello 9 ja saapuu Tallinnaan kello 13. Takaisin Helsinkiin laiva lähtee 18.30 ja saapuu kello 23.

 – Silja Europa korvaa Baltic Queenia maalis-huhtikuussa sen telakoinnin ajan.   Silja Europan aikataulut on vahvistettu toukokuun loppuun asti, mutta yhtiöllä on monenlaisia suunnitelmia aluksen suhteen, risteilypäällikkö Ari Joki kertoo.

Oikaisu: Seppo Borgin nimi oli alkuperäisessä tekstissä kirjoitettu väärin Seppo Berg. Haastatellun sukunimi on Borg.

Silja Europa

Rakennettu Saksassa 1993.

Liikennöi Helsinki–Tukholma -väliä 1993–1995.

Turku–Tukholma -välillä 1995–2013.

Helsinki–Tallinna -liikenteessä 2013–2014.

Australiassa asuntolaivana 2014–2015.

Palasi Itämerelle 13.3. 2016.

Written by:

Tiina Vahtera

Ota yhteyttä