Länsimetroon valmistui harvinainen asema – ainoana maailmassa meren alla

Koivusaaren asema alkaa olla valmis tositoimiin. Aseman vastaava mestari Reima Liikamaa SRV:ltä ja Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkinen seurasivat metrojunan testausta asemalla perjantaina. Seinän yläosaa koristaa valaan hetuloista inspiraation saanut taideteos.

Johanna Erjonsalo

Johanna Erjonsalo

Johanna Erjonsalo

Länsimetro Oy:n hallituksen pöytäkirjoja ei ole annettu julkisuuteen, vaikka kyseessä on kaupunkien omistama yhtiö. Kuvituskuva.

Johanna Erjonsalo

Johanna Erjonsalo

Johanna Erjonsalo

Johanna Erjonsalo

LÄNSIMETRO Koivusaaren asema sijaitsee ainoana maailmassa meren alla.

Länsimetron asemat alkavat vasta nyt olla valmiita metroliikenteelle. Joillain asemilla testaillaan vielä liukuportaita, toisilla asennellaan infotauluja.

– Emme olisi saaneet kaikkia asemia valmiiksi 15. elokuuta mennessä, myöntää Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen.

Alun perin metron piti aloittaa liikennöinti elokuun puolivälissä.

Vielä pahemmin jäljessä aikataulusta ollaan metroasemien ympäristön rakentamisessa.

Länsimetron Koivusaaren asema on monella tapaa erityinen. Tiettävästi maailman ainoalle meren alle rakennetulle metroasemalle vievät Suomen pisimmät liukuportaat. 76 metrin liukuportaat kuljettavat 30 metrin syvyyteen.

– Olemme muuttaneet osan paikallavalurakenteista elementtirakenteisiksi. Näin olemme saaneet kiinni tiukkaa rakentamisaikataulua, kertoo Koivusaaren aseman vastaava mestari Reima Liikamaa SRV:ltä.

Aseman sijainti merenpohjan alapuolella on tuonut omat haasteensa.

– Kalliohalkeamista on tihkunut merivettä asemalle. Halkeamia on jouduttu täyttämään injektoimalla, Liikamaa kertoo.

Aseman vesikaton muoto jäljittelee nurinkäännettyä venettä, ja aseman seiniä koristavat valtavat valaan hetulat. Aseman suunnitteli Helin & Co.

Aseman vesiaiheet tulevat jatkossa muistuttamaan siitä, että ennen metroa Koivusaari tunnettiin lähinnä pursiseuroistaan.

Koivusaaren ja Lauttasaaren välissä sijaitseva asema on jäämässä yhdeksi metron hiljaisimmista asemista. Ennusteiden mukaan päivittäinen käyttäjämäärä jää 4 000–5 000 matkustajaan ennen Koivusaaren kaavoittamista ja rakentamista.

Koivusaaren asema

SRV Rakennus Oy:n hanke, yli 80 aliurakoitsijaa.

Työmaalla työskennellyt yli 2 000 ihmistä 35 eri maasta. Suomalaisten jälkeen eniten työmiehiä on tullut Virosta, Bulgariasta, Puolasta, Kosovosta, Latviasta ja Venäjältä.

Rakentaminen alkoi 2013. Nyt viimeistellään huolto- ja pelastustunnelia sekä testataan Koneen Kiinassa valmistamia liukuportaita.

Urakka-alue on 265 metriä, asema 90 metriä pitkä.

Rakentamisaikana tapahtui kaksi vakavaa onnettomuutta. Yksi työntekijä jäi kurottajan, toinen seinäraudoitusverkon alle. Loukkaantuneet saivat luunmurtumia.

Written by:

Katja Riihola

Ota yhteyttä