Robottibussien koekäyttö liikenteessä jatkuu – "Uusi reitti huomattavasti vaativampi"

Kuskittomien bussien kokeilu jatkuu Espoossa.

Sanna Jompero / Arkisto

ROBOTTIBUSSIT Ilman kuljettajaa liikkuvat bussit siirtyvät seuraavaksi Helsingistä Espooseen.

Helsingin Hernesaarenrannassa viimeisen kuukauden ajan koekäytössä olleet kuskittomat bussit ovat siirtymässä koekäyttöön Espooseen, jossa niitä tällä viikolla vielä ohjelmoidaan.

– Busseilla ajetaan ensin manuaalisesti reittiä ja nauhoitetaan sitä. Sen jälkeen taas ajellaan ja hienosäädetään. Samaan aikaan tarkkaillaan alueen liikennettä ja tuodaan askel kerrallaan turvallisuuden takaavia lisävaroitus tai ohjauskylttejä, toteaa Metropolian projektipäällikkö Harri Santamala.

Hernesaaressa bussit liikennöivät ensimmäistä kertaa julkisen liikenteen mukana. Ensimmäisestä koekuukaudesta jäi hyvät kokemukset.

– Muutamassa viikossa liikenne alkoi sujua hyvin. Jos olimme muun liikenteen kanssa samaan aikaan suoralla, sitä ei koettu ongelmallisena, Santamala sanoo ja viittaa bussin matkavauhtiin.

Yhdeksänpaikkaiset pikkubussit kulkevat muuta liikennettä hitaammin, vain 11 kilometriä tunnissa.

Ensi viikon maanantaina kaksi robottibussia siirtyy kuukaudeksi koekäyttöön Espoon Otaniemeen. Ilmaiseen kyytiin voi nousta kuka tahansa. Espoossa bussin reitti on jo huomattavasti Hernesaaren reittiä vaativampi. Kun Hernesaarenrannassa auto kulki puolen kilometrin suoran päästä päähän, Espoossa reitin varrella on useita käännöksiä.

–  Espoossa ympäristö on aidompi. Ei tästä valmista päivässä tule, mutta koko ajan opimme lisää, miten tämä tehdään tehokkaasti ja turvallisesti, Santamala sanoo.

Reitti Espoossa kulkee Aalto-yliopiston alueen tuntumassa ja se löytyy osoitteesta www.sohjoa.fi/reitti.

Loppuvuodesta bussit viedään jälleen uuteen ympäristöön Tampereelle.

Kuskittomat bussit on tarkoitus ottaa tulevaisuudessa osaksi julkista liikennettä kulkemaan lyhyitä matkoja. Tarkoituksena on, että tulevaisuudessa osa erityisesti taajama-alueella ajavista busseista olisi korvattu robottibusseilla.

Edessä on vielä monta ratkaistavaa asiaa, kuten varmistaa autojen käyttöturvallisuus ja -varmuus liikenteessä. Myöhemmin pohdittavaksi tulee bussien mahdollinen liittäminen osaksi HSL:n järjestelmää, mikäli niin päätetään.

Ensi keväänä kokeilut kaikissa kolmessa kaupungissa jatkuvat.

– Talven aikana kehitämme tiettyjä asioita. Osa reiteistä muutetaan. Olemme jossain sellaisessa paikassa, jossa on liikkumistarve. Miten sitten hankkeesta seuraava askel, kausiluonteinen linja, toimii ja onko sen maksutapa matkalippu vai sponsorointi, pitää katsoa. Meillä on muutamia avauksia menossa, Santamala toteaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Bussit koekäytössä jo asuntomessuilla

Sähköllä toimivat EasyMile EZ10-bussit olivat ensimmäisen kerran koekäytössä suljetulla alueella Kivistön asuntomessuilla viime vuonna.

Kuskittomien bussien kehittäminen on osa SOHJOA-hanketta.

Hankkeen päätavoitteena on luoda yrityksille mahdollisuus kehittää uusia ideoita, joita autonominen liikkuminen mahdollistaa.

SOHJOA on osa 6Aika-kaupunkien Euroopan aluekehitysrahaston tukemaa hankekokonaisuutta.

Metropolian hankekumppaneina ovat Aalto Yliopisto, Forum Virium Helsinki, Maanmittauslaitos sekä Tampereen teknillinen yliopisto.

Written by:

Sanna Jompero

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Kuskittomat bussit aloittivat Hernesaarenrannassa – entä miten sujui ruutuun parkkeeraaminen?Suomen ensimmäiset kuskittomat bussit liikenteeseen tiistaina – täällä voit hypätä kyytiinHelsingin kaduilla ajelee pian 2 robottibussia – ilman kuljettajaa ja ohjauspyörääKuskittomat bussit vakuuttivat Vantaalla – yöaika kuitenkin huolettaa