Useampi kuin joka kymmenes lapsi tarvitsee erityisopetusta – "Maahanmuuttajat eivät nouse esiin"

Erityisopetusta saavien taustaa tai kieliryhmää ei Helsingissä tilastoida. Hieman useampi kuin joka kymmenes oppilas on erityisen tuen piirissä.

Johanna Erjonsalo

KOULU Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden osuus ei erityisesti nouse esiin.

Helsingin peruskouluikäisistä oppilaista useampi kuin joka kymmenes tarvitsee koulunkäyntiinsä erityistä tukea.

– Erityisen tuen oppilaiden osuus on kaupungin kouluissa tällä hetkellä 11,4 prosenttia, kertoo opetusviraston erityissuunnittelija Pertti Joona.

Osuus on pyörinyt viiden vuoden sisällä 11 prosentin molemmin puolin.

Tervonen ei erityistä tukea tarvitsevien osuutta varsinaisesti hämmästele.

– Tietysti toimintaa pitää kehittää siihen suuntaan, että luku olisi pienempi.

Uuden opetussuunnitelmankin tavoitteena on, että erityistä tukea saavat voisivat saada opetuksensa mahdollisimman paljon omassa lähikoulussa.

– Tavoite on, että oppilaita pystyttäisiin tuen muodosta riippumatta tukemaan ensisijaisesti omassa lähikoulussa.

Erityisopetuksen saajien suurta osuutta ihmettelevät epäilevät välillä, että lukuja nostaisivat maahanmuuttajataustaisten oppilaiden tarpeet.

Epäilyjä on omiaan lisäämään se, että erityisopetusta saavien oppilaiden taustaa tai kieliryhmää ei tilastoida.

Helsingin Uutisten jututtamien nimettömänä pysyvien opettajien mukaan maahanmuuttajataustaiset oppilaat eivät erityisesti nouse esille erityisopetusta saavien joukossa.

– Heidän määränsä on suurin piirtein sama kuin koulussa muutenkin. Jossakin koulussa se voi olla 30–40 prosenttia, jossakin toisessa puhdas nolla, yksi opettaja kertoo.

– Parhaiten henkilökohtaiset oppimisvaikeudet huomaa usein kotikielen opettaja, kertoo eräs opettaja.

Opetusviraston vs. opetuspäällikkö Taina Tervonen tähdentää, että huono suomen taito ei ole peruste erityiselle tuelle, vaan kielen oppimista tuetaan muutoin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Monenlaista tukea oppilaille

Tehostettua tukea saa oppilas, joka tarvitsee koulunkäyntiin säännöllistä tukea.

Tehostettu tuki perustuu pedagogiseen arvioon ja tukea saavalle laaditaan oppimissuunnitelma.

Erityistä tukea oppilas voi saada, jos tehostetut tukitoimet eivät riitä. Erityisen tuen saamiseksi tarvitaan päätös.

Kun erityisen tuen päätös on tehty, oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma.

Erityisen tuen opetusta voi saada yleisopetuksen luokassa lähikoulussa, erityisluokalla tai erityiskoulussa.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Säkkituolit korvaavat pulpetit uudessa koulussa – "Luokkahuoneena toimii koko Helsinki"Nyt tuli "Seta-kielto" – mitä vanhempi voi kieltää koulua opettamasta lapselleen?Seksihuutelua, väkivaltaa ja valokuvia pyllystä – Opettaja paljastaa todellisuuden HesarissaOpettajien arki on karu: kiusaamista, ylitöitä ja rankkaa byrokratiaa – Jaksaisitko itse tätä?Tuoreet luvut julki – näin paljon maksaa yhden nuoren lukiokoulutus