Laajasalossa kihisee – riittääkö ratikoissa tilaa kaikille?

Laajasalo-Degerö Seura haluaa, että myös henkilöajoneuvoliikenne sallittaisiin Kruunusilloilla. Ratikoiden ei uskota riittävän kaikille matkustajille.

Helsingin kaupunki / WSP

Laajasalo-Degerö Seura on tehnyt selvityspyynnön kaupunginhallitukselle: selvitys koskee Laajasalon suunnittelemattomia liikennejärjestelyjä yleiskaavassa.

Laajasalolaiset ovat huolissaan Kruunusiltojen raitioliikenteen riittävyydestä. Kaupunginvaltuustossa hyväksytty hankesuunnitelma valjastaa sillat vain ratikoille, jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Jos kaikki nykyisin suurimmat raitiovaunut olisivat täynnä (max 199 henkilöä), niin tunnin työpaikkaliikenteen aikana vain 1 200 laajasalolaista, Helsingin keskustaan työhön tai kouluun matkustavaa, pystyy käyttämään uutta siltayhteyttä raitiovaunulla, selvityspyynnössä lukee.

Edellinen toteutuisi laajasalolaisten mukaan 10 minuutin vuorovälillä.

Ilman henkilöajoneuvomahdollisuutta koko sillan voisi Laajasalo-Degerö Seuran mielestä haudata. Selvityspyynnön neljäs kohta on otsikoitu: "Kruunusillat ajoneuvoliikenteelle vaikka siltamaksuin".

Kruunusillat-projektin projektinjohtaja Ville Alajoki sanoo, että Kruunusiltoja käyttävään raideliikenteeseen tullaan hankkimaan se määrä raitiovaunuja, millä katetaan Kruunusiltojen hankesuunnitelmassa arvioidut liikennemäärät.

– Tarkoitus on hankkia suurempia 45-metrisiä raitiovaunuja. Nämä pitkät raitiovaunut tulevat Laajasalon Yliskylän linjalle, Alajoki kertoo.

Pitkien vaunujen määrä on tämänhetkisten laskelmien mukaan 16 (14 + 2 varavaunua) vuonna 2040. Nykyratikoista uusimmat, eli Artic-nivelraitiovaunut, ovat vajaan 28 metrin mittaisia.

– Haakoninlahden linjalla on tarkoitus käyttää nykyraitiovaunujen kaltaisia vaunuja.

Kruunusillat rakennetaan yhteydeksi, joka ei edes houkuttele autoiluun. Autolla ajaminen ei edes ole mahdollista joissain kohdissa siltoja.

– Sinne tulee ratikoille tarkoitettuja ratkaisuja. Jos silloille ohjataan myös autoliikennettä, kärsii raitiovaunuliikenteen luotettavuus. Autot sillalla sotivat täysin valtuustossa hyväksyttyä hankesuunnitelmaa vastaan, Alajoki sanoo.

Helsinki haluaa lisätä joukkoliikenteen ja kestävien liikennemuotojen osuutta liikenteestä. Ajoneuvoliikenne Kruunusilloilla lisäisi runsaasti liikenteen määrää kantakaupungissa ja Kalasatamassa, jolloin liikenne ruuhkautuisi pahoin.

Pelastusajoneuvot ajavat silloilla hätäajoja raitiotiekiskoalueella.

Helsingin Uutiset kertoi syyskuussa (HU 2.9), että todennäköisesti silloille eivät pääse taksit edes öisin kun ratikat eivät kulje.

Valtuutettu Seija Muurinen (kok.) on sittemmin tehnyt asiasta valtuustoaloitteen. Aloitteessa halutaan selvitys siitä, millä ehdoilla siltojen käyttö voitaisiin sallia yöaikaan raitioliikenteen päätyttyä yöbusseille ja takseille.

– Taksiasiaan annetaan selvitys syksyn aikana. Taksit sillalla eivät lähtökohtaisesti ole liikennesuunnitelmien tavoitteiden mukaisia, Alajoki toteaa.

Lisää aiheesta

Pääseekö Helsingin jättisiltaa yöllä taksikyydillä, kun ratikka ei kulje? Näin sanoo projektipomoSuurin osa ehti tuhoutua – Laajasalon viimeiset huvilat yritetään pelastaaTässä on Helsingin uusin jättisilta – Hintalappu: yli 25 loton jättipottiaLaajasalontien muutos kaupunkibulevardiksi alkaa ensimmäisenäKruunusillat etenivät valtuustossa – Nämä ovat Laajasalon ratikkalinjat
Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä