Vuokra-auto, taksi ja HSL-bussi 249 e/kk – tämän kaiken paketti pitää sisällään

MaaS Global -firma niputtaa Whim-sovelluksensa avulla yhteen useita eri kulkumuotoja, kuten joukkoliikenteen, taksit ja vuokra-autot.

Jussi Vehkasalo / arkisto

Whim-palveluun voi valita erilaisia kuukausipaketteja. HSL-seutulipusta pitää maksaa 50 euroa eksraa.

MaaSin verkkosivut

HSL:n hallitus on hyväksynyt sopimusmallin, jolla se voi sopia yhteistyöstä MaaS- eli Mobility as a Service -liikkumispalvelujen tarjoajien kanssa.

Sopimusmalli tekee HSL:stä maailman ensimmäisen pääkaupunkiseudun joukkoliikennetoimijan, joka tarjoaa asiakkailleen MaaS-palveluita.

MaaS Global -yhtiön Whim-liikkumissovelluksella voi käyttää joukkoliikennettä Helsingin sisällä, taksia ja vuokra-autoja 249 euron kuukausihintaan. Palvelun ydin on digitaalisuudessa ja siinä, että liikkumispalveluista maksetaan Whim-sovelluksella.

Testiryhmään kuuluu 100 henkilöä."

Nyt sovellus on vain testiryhmän käytössä, mutta alkuvuodesta se on kaikkien saatavilla.

– Tuolla kuukausihinnalla voi tehdä esimerkiksi kahdeksan taksimatkaa, vuokrata autoa kahden päivän ajan ja tehdä joukkoliikennematkoja, MaaS-idean isä, MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen kertoo.

Yhtiön verkkosivuilla esitellään myös muita paketteja, joista kallein maksaa 317 euroa kuussa (katso vaihtoehdot yllä olevasta kuvasta). Jos käyttäjä haluaa pakettiin myös HSL-alueen seutulipun, pitää maksaa vielä 50 euroa ekstraa.

Hän kuvailee palvelun toimintaa siten, että asiakas ostaa ikään kuin tietyn pistemäärän, jota hän voi käyttää eri liikennevälineiden kesken ristiin.

– Nyt haemme testiryhmän avulla sitä, mikä riittäisi kuukauden liikkumistarpeeseen.

Testiryhmään kuuluu 100 henkilöä, lähinnä heitä, joille liikkumissovelluksesta koituisi eniten hyötyä Helsingissä.

– Jatkossa myymme erilaisia vaihtoehtoisia paketteja. Kaukobussit ja myös junat ovat tulossa mukaan, Hietanen jatkaa.

Hietanen näkee palvelun kohderyhmänä esimerkiksi nuoret ammattilaiset, jotka miettivät auton ostoa, mutta eivät ehkä halua kaikkia autoon liittyviä "riesoja", kuten vakuutusmaksuja ja muita.

Kaukobussit ja junat tulossa mukaan."

Loppuvuodesta kuukausitilauksen rinnalle tulee muun muassa pay as you go -malli, jolla Whimiä pääsee kokeilemaan myös sitoumuksetta.

MaaS-ajattelun perustana on erilaisten matkojen ja kulkumuotojen yhdistely palveluntarjoajasta riippumatta. Digitaalisuus on palvelun ydin.

Eduskunnassa käsiteltävänä oleva liikennelakien kokonaisuudistus Liikennekaari mahdollistaa matkojen yhdistelyn uudella tavalla. Lakiuudistuksessa esitetään liikennepalvelujen tarjoajalle velvoitetta avata tiedot avoimeen rajapintaan.

– HSL:ssä olemme jo avanneet datat ja rajapinnat kaikkien käyttöön. Ensi keväänä tarkastelemme vielä perinpohjaisesti HSL:n roolia muuttuvissa liikennepalveluissa, HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi sanoo.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Taksi tai bussi alle, hinta 249 e/kk – Helsinki ehti ensimmäisenä koko maailmassaHelsingissä tarjotaan vaihtoehtoa auton omistamiselle: Kuukausimaksulla taksit, bussit ja vuokra-auto