Laitatko alle 3-vuotiaan lapsesi päiväkotiin? Tutkija: "Hyödyt ovat kiistattomat"

Sosiaologian professori Jani Erola pitää alle kolmivuotiaiden päiväkotihoidon hyötyjä suurempina kuin haittoja.

Johanna Erjonsalo / Arkisto

Turun yliopiston sosiologian professori Jani Erola uskoo vakaasti, että päivähoidon järjestämisestä 1–3-vuotiaille lapsille on enemmän hyötyjä kuin haittoja.

– Pohjoismaissa tehtyjen tutkimusten tulokset ovat antaneet tästä asiasta varsin yksiselitteisen kuvan: lapset hyötyvät kodin ulkopuolisesta päivähoidosta, Erola muistuttaa.

– Kun tähän vielä lisätään se tosiasia, että Suomessa on hyvin korkeatasoinen päivähoitohoito, on aika vaikea avata ulkomaalaisille perusteita sille keskustelulle, että päivähoito ei sopisi kolmivuotiaille tai jo sitä nuoremmille lapsille.

Erola viittaa myös tilastotietoihin, joiden mukaan muutama vuosi sitten joka toinen alle päivähoitoon oikeutettu lapsi oli päivähoidossa. Nyt luku on jo yli 60 prosenttia.

Erolan mukaan lasten väliset kehityserot voivat olla suuria ja toiset lapset ovat valmiimpia päiväkotiin kuin toiset.

– On tietenkin kokonaan toinen asia, kuka päättää alle kolmivuotiaan viemisestä päiväkotiin. Kun muistetaan, että suomalaisessa perheessä on keskimäärin 1,8 lasta, ei tietenkään ole kovin montaa mahdollisuutta harjoitella tämän asian suhteen, Erola kertoo.

– Suomen neuvolat voisivat olla aika keskeisessä roolissa, kun mitataan lasten päiväkotikypsyyttä. Niissä voitaisiin arvioida, onko lapsi riittävän kehittynyt toimimaan suuressa ryhmässä vaiko ei.

Erola on tutkimuksissaan erikoistunut muun muassa sosiaalisen aseman periytymiseen. Hänen mukaansa varhaisilla päiväkotikokemuksilla voi olla vaikutuksia myös lapsen tulevaan sosiaaliseen asemaan.

Erola ottaa kantaa myös Helsingin yliopiston psykologian emeritaprofessori Liisa Keltikangas-Järvisen näkemyksiin lasten sosiaalisen aseman periytyvyydestä.

Keltikangas-Järvinen kertoi havainnoistaan Länsiväylässä viikonloppuna.

– Koulutettujen vanhempien lapset kouluttautuvat pitkälle. Korrelaatio aikaisen päivähoitoonviennin ja kouluttautumisen välillä hävisi, kun mukaan tuli toinen selittävä tekijä, vanhempien koulutus, Keltikangas-Järvinen avaa uusinta tutkimusta.

Tähän Jani Erola vastaa:

– On totta, että kolmivuotiaina tai sitä aiemmin päivähoitoon menneiden suurempi todennäköisyys kouluttautumiseen pienenee, mutta ei se suinkaan katoa, kun vanhempien koulutus vakioidaan, Erola korostaa.

– Se katoaa, kun vanhempien koulutuksen lisäksi otetaan huomioon myös vanhempien työllisyys ja tulot. Myös tämä selviää itse tutkimuksesta, arvioi Erola.

Erolan mukaan on tärkeää huomata myös se, että tässä tapauksessa tutkijat eivät tarkastelleet korrelaatioita, vaan eroja kouluttautumisen todennäköisyydessä.

Erola kiistää tutkimuksen otoksen vinouden. Sen sijaan kysymys edustavuudesta on tärkeä.

– Koska yksinhuoltajien lapset on jätetty pois analyyseistä, on havaittu yhteys luultavasti heikompi kuin väestössä keskimäärin, vastaa Erola kritiikkiin.

LISÄYS: Juttuun on 13.12. kello 12.50 lisätty Erolan kommentit otoksen vinoudesta ja sen edustavuudesta.

 

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä