Vihreiden Kivekäs: Keskustatunnelista on tulossa uusi Guggenheim

Kaupunkisuunnitteluvirastossa pohditaan Pohjoisesplanadin muuttamista kävelykaduksi, ja Risto Rautavan mukaan pitäisi selvittää voitaisiinko autoliikenne keskustasta siirtää tunneliin. Poliittista kannatusta tunnelihankkeelle ei kuitenkaan Helsingissä enää etenkään viime vuosina ole löytynyt.

Päivi Tuovinen

Helsinginniemen alta kulkeva, autoliikennettä helpottava keskustatunneli on pulpahtanut jälleen pintaan.

Kokoomusvaltuutettu Risto Rautava otti aiheen esille Helsingin Sanomissa. Hänen mukaansa 3,5 kilometrin pituinen tunneli olisi toteutettavissa yksityisellä rahalla, jos tunnelista perittäisiin käyttömaksua 2–3 euroa per matka. Rakentaminen maksaisi arviolta 720 miljoonaa euroa.

Vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja Otso Kivekäs on jo ehtinyt teilata hankkeen. Moni muukin on huomauttanut, että hanke kaivetaan esille aina noin 4 vuoden välein – kuntavaalien alla.

– Keskustatunnelista on tulossa uusi Guggenheim, Kivekäs avautuu Facebook-päivityksessään.

–  Aina jonkun nurkan alta putkahtaa uusi ehdotus, aina hanke on muka hirveän kannattava (ei ole). Ja tehdään muka yksityisellä rahalla. Käytännössä PPP-mallilla, eli yksityinen lainaa rahaa ja kaupunki lupaa maksaa.

– Tunneli rahoitettaisiin tietulleilla. Joita laki ei tosin salli. Kaupunki kantaisi riskin siitä, muutetaanko lakia, Kivekäs jatkaa.

Helsingin Uutiset kertoi marraskuussa, ettei Helsinki voi sooloilla tiemaksuissa, sillä niiden perintä vaatii lakimuutoksia. Lisäksi pääväylät ovat valtion omistamia ja valtiolla on käynnissä oma selvitys tieverkon valtakunnallisista käyttömaksuista.

Kivekkään mukaan myös Länsiväylältä Sörnäisten rantatielle kulkevan tunnelin kannattavuuslaskelma vaikuttaa erikoiselta, mutta koska laskelman yksityiskohtia ei ole julkistettu, sitä ei voi kunnolla arvioida.

Rautava on kertonut teettäneensä konsulttiyhtiö Inspiralla alustavan selvityksen millaisilla ehdoilla tunneli voitaisiin toteuttaa. Rautava kytkisi tunnelisuunnitelman Helsingin kävelykeskustan laajentamiseen, ja esittää kattavampaa selvitystä aiheesta.

– Liikenteellisesti tunneli ei juurikaan vähentäisi autoilua keskustassa, vaan sen sijaan lisäisi läpiajoliikenteen kokonaismärää ja siten liikennettä esimerkiksi Kalliossa ja Kalasatamassa ja tulevalla Länsiväylän bulevardilla. Kustaa Vaasantien risteys menisi täysin tukkoon, ja sinne olisi pakko rakentaa toinen kallis tunneli, Kivekäs puolestaan laskeskelee ja tyrmää ehdotuksen pelkäksi vaalivedätykseksi.

Rautavan puoluetoveri, kokoomusvaltuutettu Terhi Koulumies kertoo Facebookissa, että kyse on yksityisajattelusta, eikä puolueen kannasta.

– On hyvä, että yksittäiset poliitikot ovat aloitteellisia ja ideoivat juttuja, sellaista ei kuitenkaan pidä sekoittaa puolueen kannanotoksi, Koulumies katsoo.

Risto Rautava on pitkän linjan kokoomuspoliitikko ja Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan ja HSL:n hallituksen puheenjohtaja.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Kaisa Paastela

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Valtio voi omia pääkaupunkiseudun ruuhkamaksut – "Ministeri Bernerillä oma suunnitelma"Autoilijan sim-seuranta olisi halpaa – Yle: Näin nopeasti tienkäyttömaksut mahdollistava "musta laatikko" saadaan käyttöönBulevardisointisuunnitelmista huoli: ”Isojen väylien välityskyky putoaa puoleen”Berner vastaa kohuun: "Julkinen raha ei riitä väylien ylläpitoon"Kävelykeskustaidea ihastuttaa ja arveluttaaVihreät ehdottavat jälleen kävelykeskustaa – ”Piristysruiske lamaan”Keskustatunneli pulpahti taas puheenaiheeksiKauppakamari odottaa päätöstä keskustatunnelistaKallis keskustatunneli kiehtoo taas mieliä