Voisiko autot päästää keskustan huoltotunneliin?

Jussi Vehkasalo / Arkisto

Keskustan huoltotunnelin suunnittelukartta vuodelta 2005.

Insinööritoimisto Saanio &Riekkola

LIIKENNE Kävelykeskustan kehittäminen herätti henkiin tunnelihaaveet.

Kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava (kok.) nosti taas esille keskustatunnelin rakentamisen. Hän ehdotti, että se voitaisiin tehdä yksityisellä rahalla.

Kaikki parkkitunnelit ovat oikeastaan yhteydessä toisiinsa.”

Vihreiden valtuutettu Hannu Oskala muistuttaa, että meillä tavallaan jo on keskustatunneli.

– Keskustan alueella on lukuisia parkkihalleja, Aleksin alla on huoltotunneli ja sisäänajoja löytyy Elielinaukiolta, Ruoholahdesta ja Kaisaniemestä.

– Kaikki parkkitunnelit ovat oikeastaan yhteydessä toisiinsa, mutta yhteys hallista toiseen on vain syystä tai toisesta suljettu, Oskala huomauttaa Facebook-kirjoituksessa.

Jos keskustan saavutettavuutta autoilla halutaan parantaa, voitaisiin helpottaa sisäänajoa tunneleihin, Oskalan mukaan erityisesti idän suunnasta.

Keskustan alla kulkee kaksi kilometriä pitkä huoltotunneli, joka valmistui vuonna 2010. Tunneli ulottuu Ruoholahdesta Kaisaniemeen. Yhtä pätkää lukuun ottamatta tunnelissa on kaistat kumpaankin suuntaan.

Niiden vierellä kulkee koko tunnelin mittainen hätäpoistumiskäytävä, joten turvallisuuspuoli on jo valmiiksi kunnossa.

Nykyisellään normaali liikenne ei pääse ajamaan huoltotunnelin päästä päähän.”

Voisiko huoltotunnelista kehittää keskustatunnelin, Helsingin liikennesuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen?

– En osaa tähän hätään varmasti sanoa, mutta olen ymmärtänyt, että huoltotunnelin leventäminen tai laajentaminen yksityisliikenteen läpiajoon ei ole mahdollista.

– Huoltotunneli on tehty niin ahtaaseen kohtaan, että sen reunoilla tulee muita maanalaisia toimintoja vastaan, Putkonen perustelee.

Liikennesuunnittelupäällikkö aikoo kuitenkin selvityttää tilanteen.

Nykyisellään normaali liikenne ei pääse ajamaan huoltotunnelin päästä päähän.

–  Siellä on yksi kohta, josta pääsee läpi vain huoltoliikenne.

Autot tupsahtavat suoraan liikennevaloihin.”

Toinen kriittinen seikka Putkosen mielestä ovat tunnelien sisäänajot. Niitä ei ole tehty sellaisiin paikkoihin, mistä suuri määrä autoja voisi kulkea tunneliin.

– Maan päällä autot tupsahtavat suoraan liikennevaloihin, Putkonen sanoo.

Keskustatunneli olisi kallis

Keskustan alittavalle autoliikenteen tunnelille on edelleen varaus maanalaisessa yleiskaavassa.

Keskustatunneli kulkisi Länsiväylältä Kampin, Rautatieaseman ja Siltavuorenrannan kautta Sörnäisten rantatielle.

Valtuusto keskeytti keskustatunnelin suunnittelun vuonna 2008.

Kokoomuspoliitikko Risto Rautava selvitytti vuodenvaihteessa, että 3,5 kilometrin pituisen tunnelin rakentaminen maksaisi arviolta 720 miljoonaa euroa.

Rautavan mukaan tunneli olisi toteutettavissa yksityisellä rahalla, jos siitä perittäisiin käyttömaksua pari kolme euroa matkalta.

Keskustatunneli vähentäisi maanpäällisiä liikenneruuhkia. Tunneli myös helpottaisi kävelykeskustan laajentamista.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Vihreiden Kivekäs: Keskustatunnelista on tulossa uusi GuggenheimHelsingin keskustaan suunnitellaan useita uusia kävelykatuja – "Osa autoista varmaan häviää liikenteestä"Olutpanimokin huolissaan Helsingin kävelykeskustasta: Saadaanko hanoihin joustavasti juotavaa?