Ravitsemusterapeutti yllättää: Suklaapatukka voi pelastaa päivän

Hanna Partanen kannustaa kuuntelemaan omaa vireystilaansa työpäivän aikana. Se voi kertoa muun muassa lounaan liian isosta koosta tai liian pitkäksi venyvästä ateriavälistä.

Mikko Mäntyniemi

RUOKA Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kumoaa myytin ”oikeasta tavasta syödä”. Esimerkiksi välipalan tarve riippuu ihmisestä itsestään ja ruokailurytmistä.

Ei ole olemassa yhtä oikeaa määritelmää siihen, miten päivän mittaan pitäisi syödä.

Tätä korostaa myös ravitsemusterapeutti Hanna Partanen.

Esimerkiksi välipalojen tarve riippuu siitä, mitä muuta syöt päivän aikana.

– Jos syö tukevan lounaan ja heti työpäivän jälkeen kotona odottaa päivällinen, ei välipalaa välttämättä tarvitse. Useilla kuitenkin ruokailujen väli venyy pitkäksi, ja silloin välipala on paikallaan, Hanna Partanen sanoo.

Välipala kannattaa koota sen mukaan, onko syönyt kevyen keittolounaan vai tuhdimman aterian.

Täyttävän lounaan jälkeen riittää todennäköisesti hedelmä, jonka kanssa myös pähkinät sopivat erinomaisesti.

Kevyen lounaan kaveriksi sopii taas täyttävämpi välipala, kuten rahka ja marjoja tai voileipä.

Partasen mielestä myös välipalapatukat ja proteiinijuomat ovat hyvä vaihtoehto kiireiselle ihmiselle.

– Jos tekee työtä, jossa täytyy olla jatkuvasti liikkeessä, voi välipalapatukka hansikaslokerossa olla hyvä vaihtoehto.

Välipalaksi mielletään usein iltapäivällä syötävä ruoka, mutta Partanen muistuttaa, että jotkut tarvitsevat välipalaa myös aamupäivällä.

– Aamupalan ja lounaan välinen aika voi venyä todella pitkäksi, jopa yli viiden tunnin, hän muistuttaa.

– Tällöin suosittelen syömään jotain myös aamupäivällä. Näin annoskokin pysyy lounaalla paremmin hallinnassa lounaalla.

Joskus välipala-automaatissa on vain suklaapatukoita jäljellä. Silloin sekin voi olla tyhjää parempi."

Jos aiot urheilla töiden jälkeen, välipalalla – ja välipalan ja treenaamisen välisellä ajalla on väliä. Aika vaikuttaa siihen, mitä kannattaa syödä.

– Helposti sulavan välipalan voi syödä jopa juuri ennen treeniä; erilaiset smoothiet ovat toimivia tähän tarkoitukseen, koska ne imeytyvät nopeasti. Jos urheiluun on pidempi aika, sopii energian lähteeksi voileipä tai muu raskaampi välipala, Partanen neuvoo.

Partanen neuvoo aina jättämään nopeat hiilihydraatit ja herkut, kuten suklaapatukat ja karkit, ostamatta. Täyteen sokerittomuuteen hän ei usko. Jos lisätyn sokerin käyttö on muuten vähäistä, ravitsemussuosituksiin mahtuu vaikkapa maustettu jogurtti päivittäin.

Joissakin tilanteissa myös suklaapatukka voi silti toimia, hän korostaa.

– Joskus välipala-automaatissa on vain suklaapatukoita jäljellä. Silloin sekin voi olla tyhjää parempi. Jos nälkä kasvaa kovaksi päivän aikana, kostautuu se usein iltanaposteluna. Tällöin suklaapatukka voi ehkäistä napostelun ja pelastaa päivän.

Jos vireystaso tuntuu laskevan päivän mittaan, kannattaa kiinnittää huomiota lounaan annoskokoon.

– Jotkut syövät lounaalla hirveästi kerralla, vaikka parempi vaihtoehto olisi keventää lounasta ja syödä lisäksi välipala, ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo.

Vireystason heitteleminen on kuitenkin normaalia, harvat ihmiset pystyvät olemaan koko päivän täysin virkeinä.

Silloin apu voi löytyä läheltä.

– Kofeiiniin turtumattomilla henkilöillä kahvi tai pari palaa tummaa suklaata voivat piristää oloa.

On parempi syödä jotain kuin olla kokonaan syömättä koko työpäivä.

Joskus paras boosti löytyy kuitenkin siitä, että nousee hetkeksi ylös tai vaikka kävelee kahvihuoneeseen, mieluiten portaita pitkin.

Näin verenkiertoelimistö saa taukoa istumisesta, ja mielikin virkistyy.

Teksti: Inka Sopanen

Hanna Partanen

Ravitsemusterapeutti.

Tuttu muun muassa MTV3:n Olet mitä syöt -ohjelmasta.

Valmistunut Kuopion yliopiston kliinisen ravitsemustieteen laitokselta terveystieteiden maisteriksi.

Kirjoittanut ravitsemuksesta myös kaksi kirjaa: Olet mitä syöt ja Kyytiä kiloille.

Written by:

Ota yhteyttä