Tallinnan-tunnelia selvittää nyt nippu konsulttifirmoja – mitä mieltä sinä olet? Äänestä!

Tunnelissa 90 kilometrin junamatka Tallinnaan taittuisi noin puolessa tunnissa.

Jussi Vehkasalo / arkisto

Helsingin ja Tallinnan välisten liikenneyhteyksien kehittämistä ja merenalaisen rautatietunnelin rakentamisen mahdollisuuksia selvitetään Suomen ja Viron välisessä FinEst Link -projektissa.

Tunnelihankkeen kannattavuutta ja vaikutusarviointia koskevan kokonaisuuden tekee konsortio, johon kuuluvat Ramboll Finland, Sito, Strafica, Kaupunkitutkimus TA ja Pöyry Finland. Konsortio tuottaa tietoa siitä, onko rautatietunnelin suunnittelulle perusteita vai tulisiko kehittää ainoastaan nykyistä laivaliikennettä sekä yhteyksiä satamiin Helsingissä ja Tallinnassa.

Projekti sai kesäkuussa EU-rahoitusta, selvityksen tuloksia on odotettavissa vielä tämän vuoden aikana.

Molemmista vaihtoehdoista tehdään henkilö- ja tavaraliikenteen volyymiarviot. Työmatkaliikennettä arvioidaan erikseen.

Vaihtoehdoista valmistuu kustannus-hyötyvertailu sekä laajat vaikuttavuusarviot.

Arvioinnissa selvitetään vaikutukset liikennejärjestelmiin ja kehitysstrategioihin molemmissa maissa, taloudellinen vaikuttavuus sekä alueelliset vaikutukset muun muassa väestöön ja julkiseen talouteen.

Toiseen selvityskokonaisuuteen valittiin tekijöiksi Sweco, WSP sekä sveitsiläinen Amberg Engineering, joka on ollut mukana muun muassa Saint Gotthardin ja Brennerin tunneleiden suunnittelussa.

Selvityksessä tarkastellaan merenalaisen rautatietunnelin teknistä ja taloudellista toteutettavuutta.

Konsultit määrittelevät tunnelin pääpiirteittäisen linjauksen sekä asemien ja varikkojen sijainnit.

Lisäksi selvitetään, miten tunnelin liikenne kannattaisi liittää kaupunkien joukkoliikenteeseen sekä nykyisiin ja tuleviin rataverkkoihin molemmissa maissa.

Tunnelissa 90 kilometrin junamatka taittuisi noin puolessa tunnissa.

Tärkeä osa tätä selvityskokonaisuutta on pitkän rautatietunnelin turvallisuusseikkojen määrittäminen. Myös tunnelin rakentamisen, kunnossapidon ja junaliikenteen kustannuksista saadaan arvokasta tietoa.

– Saimme erittäin korkeatasoisia tarjouksia isoilta suunnitteluryhmittymiltä, joissa on kansainvälistä huipputason osaamista suurista liikennehankkeista ja niiden vaikutusten arvioinneista, ja lisäksi paikallista osaamista molemmista maista, kertoo projektin johtaja Kari Ruohonen.

Kaksivuotisen FinEst Link -projektin kokonaisbudjetti on 1,3 miljoonaa euroa.

Hankkeen pääpartneri on Uudenmaan liitto ja kumppaneina ovat Helsingin kaupunki, Liikennevirasto, Tallinnan kaupunki, Viron liikenneministeriö ja Harjun lääninhallitus.

Projektin vaikuttavuusarvioinnista vastaa Helsingin kaupunki ja tunnelivaihtoehdon teknisestä ja taloudellisesta selvittämisestä Liikennevirasto.

Suomalaiset ja virolaiset kumppanit osallistuvat selvitystyön toteuttamiseen ja rahoitukseen.

Helsinki ja Tallinna muodostavat yhdessä noin 1,5 miljoonan ihmisen ja vilkkaan rahtiliikenteen talousalueen. Kaupunkien välillä liikkuu kasvavissa määrin työ- ja lomamatkalaisia.

Viime vuonna Tallinnan satamaan saapui ennätykselliset 10 miljoonaa matkustajaa.

Työmatkoja kaupunkien välillä tehdään viikoittain useita kymmeniä tuhansia.

Written by:

Ota yhteyttä