Autoharrastaja hurahti museovolkkareihin – "Nämä ovat meillä ihan arkikäytössä"

Ensimmäisen Volkswagenin Sami Parmanen entisöi vuonna -98. Tämä valkoinen vuoden -66 kulpa sekä pidempimallinen vuoden -65 pikkubussi ovat edelleen ajokunnossa.

Noora Palola

Volkswagen Kombiwagen -pikkubussin takapenkillä aika tuntuu pysähtyvän. Vuoden -65 auto tuli Sami Parmaselle pari vuotta sitten.

Noora Palola

Sami Parmanen on entisöinyt Volkswageneita myös toisille. Tämän mustan kuplan omistaa Kuljetusliike A Taponen. Vaikka se on vuodelta -67, sen maalipinta ja moottori kiiltävät kuin suoraan tehtaalta saapuneena.

Noora Palola

Sami Parmanen on entisöinyt Volkswageneita myös toisille. Tämän mustan kuplan omistaa Kuljetusliike A Taponen. Vaikka se on vuodelta -67, sen maalipinta ja moottori kiiltävät kuin suoraan tehtaalta saapuneena.

Noora Palola

Ensimmäisen Volkswagenin Sami Parmanen entisöi vuonna -98. Tämä valkoinen vuoden -66 kulpa sekä pidempimallinen vuoden -65 pikkubussi ovat edelleen ajokunnossa.

Noora Palola

Sami Parmanen entisöi autoja harrastuksekseen. Museoauton kunnostaminen vaatii aikaa ja työtä.

Istahtaessa Volkswagen Kombiwagen -pikkubussin takapenkille aika tuntuu pysähtyvän. Tällaista voisi olla 60- tai 70-luvun autoretkellä.

Autoa koristavat kukkakuvioiset verhot ja puupöydän ääressä auton takaosassa voi syödä vaikka eväitä. Illan tullen penkit taittuvat yöpymistilaksi.

Auto on yksi Sami Parmasen projekteista. Hän on Volkswagen-harrastaja, jonka autotallissa keväiselle asfaltille pääsyä odottelee useampi museoauto.

– Yleensä museoautot otetaan tallista ulos keväällä ensi kertaa vappuajelulle, kertoo Parmanen.

Tällöin autot huolletaan, öljyt vaihdetaan ja ne katsastetaan.

Museorekisterissä olevalla autolla saa ajaa vain 30 päivää vuodessa. Pusulassa on silti hyvät mahdollisuudet nähdä museoautoja. Harrastajat kokoontuvat säännöllisesti kesällä kylän Neste-huoltamolle, jolloin koko piha näyttää vaihtaneen autokantansa hetkeksi 60-luvulle.

– Omien autojeni lisäksi olen restauroinut muutamia autoja myös toisille, kertoo Parmanen.

Näistä autoista hänen autotallissaan talvisin säilytyksessä on punainen Betty Boo -teemainen auto ja musta museokupla, jonka moottoristo ja osat kiiltävät kuin juuri tehtaalta saapuneena.

– Kuplan restaurointi maksaa noin 10 000–15 000 riippuen siitäkin, millä hinnalla ja millaisen aihion löytää, kertoo Parmanen.

Osia vanhoihin Volkswageneihin on edelleen helppo löytää, ja vanhoja aihioitakin on myynnissä.

Aihioiden kuntoon kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota.

Harrastajamäärän ja kiinnostuksen lisääntyessä myös osien hinta on kasvanut. Classic VW Club Finland -yhdistyksessä onkin jäseniä Lohjalta ja ympäristökunnista yli sata.

Porukkaan tulee yleensä uusia mukaan, kun joku on hankkinut vanhan auton ja kiinnostuu sitä kautta asiasta.

– Mukaan on helppo päästä. Kesän tapahtumat ovat myös sellaisia, joissa toimintaan voi tutustua, sanoo Parmanen.

Parmasen ensimmäinen oma auto oli Toyota, mutta kasvattiveljellä oli Volkswagen.

Innostus tarttui ja seuraavaksi autoksi Parmanenkin valitsi Volkswagenin.

Vuonna -98 hän restauroi ensimmäisen Volkswagen kuplansa. Tämä valkoinen auto on hänellä edelleen.

Retkeilyyn soveltuva vuoden -65 Volkswagen Kombiwagen -pikkubussi, jota leikkisästi Pökäleeksikin kutsutaan, tuli pari vuotta sitten.

– Se oli jo tullessaan tuon värinen, ruskeankeltainen. Uusin vain heti sen sisustuksen, kertoo Parmanen.

Autoa on sen historian aikana todella käytetty retkeilyyn. Auton ikkunaan liimatut vanhat tarrat kertovat matkoista eri Suomen paikkakunnilla ja muuallakin Pohjoismaissa. Autoa ajetaan edelleen säännöllisesti.

Parmasen ensimmäinen, -98 kunnostama vuoden -66 kupla on myös käytössä hänen puolisollaan Kati Forströmillä.

– Nämä autot ovat ihan arkikäytössä, ja niillä matkaavat myös kaksi koiraamme, kertoo Parmanen.

Volkswagen-harrastus onkin perheen yhteinen.

Sen havaitsee jo omakotitalon pihaa koristavasta kukka-asetelmasta, joka on rakennettu vanhan Volkswagenin runkoon.

Avomallinen auto täyttyy joka kesä loistokkaista kukista. Perheellä on myös takapihalla kanoja, jotka asuvat kesällä, missä muuallakaan, kuin vanhan Volkswagenin rungossa. Auton sisällä on kanoille orret ja sitä ympäröi aitaus, jossa tepastella.

– En itse ollut aluksi innostunut kanoista, mutta sitten puoliso ehdotti aitauksen rakentamista autoon. Nyt tässä yhdistyy kaksi harrastusta, naurahtaa Parmanen.

Teksti: Noora Palola

Lisää aiheesta

Lada-harrastaja paljastaa autohistoriansa heikon kohdan – "Yksi Samara minulla oli, neljä päivää"Tämä koira on skootteroinut jo yli 30 000 kilometriäPunainen kääpiö-Fiat kääntää päät
Written by:

Ota yhteyttä
 

Kuntavaalit järjestetään
9. huhtikuuta 2017

 

Tärkeät päivät:

 

1. Ehdokasasettelu vahvistetaan torstaina 9.3.

2. Ennakkoäänestys kotimaassa 29.3.-4.4.

3. Vaalipäivä sunnuntai 9.4.

 

  KATSO VAALIKONEEMME