249 e/kk -maksulla taksi, vuokra-auto ja HSL-lippu – näin kävi uuden matkapalvelun testiryhmälle

MaaS Global -firma niputtaa Whim-sovelluksensa avulla yhteen useita eri kulkumuotoja, kuten joukkoliikenteen, taksit ja vuokra-autot.

Jussi Vehkasalo

LIIKENNE Liikkumissovellusta testanneilla joukkoliikenteen käyttö kasvoi useita kymmeniä prosentteja ja he käyttivät myös enemmän taksia.

MaaS Global -yhtiön Whim-liikkumissovellus on tulossa yleisön käyttöön lähiviikkoina, kertoo MaaS-idean isä, MaaS Globalin toimitusjohtaja Sampo Hietanen.

– Sovelluksen on ennakkotilannut reilut 2 000 henkilöä. Haluamme saada tekniset ratkaisut toimimaan hyvin myös Helsingin Taksi-Datan kanssa, ennen kuin liikkumissovellus julkistetaan suuren yleisön käyttöön, Hietanen kertoo.

Hänen mukaansa uudenlainen konsepti on kiinnostanut ihmisiä ja moni on valmis kokeilemaan uudenlaista sovellusta.

On kiinnostanut ihmisiä."

Esimerkiksi Whim-sovelluksen Medium-paketin avulla voi käyttää kuukauden ajan Helsingin sisäistä HSL:n joukkoliikennettä, kahdeksan alle kymmenen kilometrin mittaista taksimatkaa päiväsaikaan ja kaksi päivää vuokra-autoa.

Medium-paketin hinta on 249 euroa. Jos haluaa käyttää HSL:n seutuliikennettä, maksaa se 55 euroa lisää.

Palvelun ydin on digitaalisuudessa ja siinä, että liikkumispalveluista maksetaan Whim-sovelluksella.

– Helsingissä sovellus on ollut testikäytössä lokakuusta alkaen, testiryhmässä on ollut toista sataa erilaisten liikkumispakettien kokeilijaa, osa on kokeillut vähemmän aikaa, osa pitemmän aikaa.

Medium-paketin lisäksi tarjolla ovat myös esimerkiksi Light- ja Premium-paketit.

Whim-sovelluksessa asiakas ostaa ikään kuin tietyn pistemäärän, jota hän voi käyttää eri liikennevälineiden kesken ristiin.

MaaS-ajattelun perustana on erilaisten matkojen ja kulkumuotojen yhdistely palveluntarjoajasta riippumatta. Digitaalisuus on palvelun ydin.

Joukkoliikenteen käyttö kasvoi."

– Testiryhmän jäsenillä joukkoliikenteen käyttö kasvoi useita kymmeniä prosentteja ja he käyttivät myös enemmän taksia, Hietanen kertoo.

HSL:n hallitus hyväksyi viime vuonna sopimusmallin, jolla se voi sopia yhteistyöstä MaaS- eli Mobility as a Service -liikkumispalvelujen tarjoajien kanssa.

Sopimusmalli tekee HSL:stä maailman ensimmäisen pääkaupunkiseudun joukkoliikennetoimijan, joka tarjoaa asiakkailleen MaaS-palveluita.

– Meille tärkeintä on se, että sovellus antaa vaihtoehdon auton omistamiselle, ei se, että saamme sovellukselle heti valtavan käyttäjämäärän.

MaaS Global on Hietasen mukaan menossa Whim-sovelluksensa kanssa myös Birminghamiin ja Amsterdamiin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Jussi Vehkasalo

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Vuokra-auto, taksi ja HSL-bussi 249 e/kk – tämän kaiken paketti pitää sisälläänTaksi tai bussi alle, hinta 249 e/kk – Helsinki ehti ensimmäisenä koko maailmassa