Milloin lapsen koulun alkua kannattaa lykätä 8-vuotiaaksi? Ani harva lapsi jää enää odottamaan lisävuoden

Lähes kaikki espoolaislapset aloittavat koulun 7-vuotiaina. Ensi syksyksi vain yhdelletoista lapselle on haettu lykkäystä koulunaloitukseen.

Johanna Erjonsalo /arkistokuva

KOULU Jos lapsi ei osoita mitään mielenkiintoa kirjaimia ja numeroita kohtaan, saattaa koulunaloituksen myöhentämiselle olla aihetta.

Tässä vaiheessa vuotta moni eskarilaisen vanhempi on huolissaan lapsensa koulukypsyydestä.

Mistä tietää, onko lapsi valmis aloittamaan syksyllä koulutaipaleen?

Kouluvalmiutta on hyvä pysähtyä miettimään, jos leikki on hyvin isossa roolissa.”

Lapsen oppimisvaikeudet eivät ole yleensä syy lykätä koulunaloitusta, vaan oppimisvaikeuksissa tuki tuodaan kouluun, kertoo Hanna Lehtinen lasten kuntoutuspalveluista Espoosta.

– On kuitenkin tilanteita, joissa kouluvalmiutta on hyvä pysähtyä miettimään. Esimerkiksi, jos leikki on lapselle vielä hyvin isossa roolissa ja jos lapsella ei vielä ole sisäsyntyistä mielenkiintoa tehtävätyöskentelyyn, kirjaimiin ja numeroihin, Lehtinen kertoo.

– Näissä tapauksissa voidaan miettiä, kannattaisiko leikille ja kasvulle antaa lisäaikaa.

Sen sijaan keskittymiskyvyn ja tarkkaavaisuuden puutteet eivät ole lykkäämisen syy. Näiden kehittymistä voidaan tukea koulussa.

– Monilla lapsilla, joilla on vaikeuksia keskittyä, on kuitenkin kiinnostusta tehtävätyöskentelyyn. Koulukypsyydessä on enemmän kyse lapsen valmiudesta motivoitua ja orientoitua koulutyöskentelyyn – leikin lisäksi, Lehtinen summaa.

Ani harvan lapsen koulunaloitusta lykätään.

Esimerkiksi 275 000 asukkaan Espoossa on tätä nykyä vuosittain vajaa 15 lasta, joiden kohdalla pohditaan koulunaloituksen myöhentämistä. Näissä tapauksissa lasten kuntoutuspalveluiden psykologit arvioivat koulukypsyyttä ja suosittelevat mahdollisesti vuoden lykkäystä.

– Huoltajat tekevät aina kuitenkin lopullisen ratkaisun, Lehtinen muistuttaa.

Aiemmin arviointeja tekivät koulupsykologit. Nykyään tehtävä kuuluu perusterveydenhuollon psykologeille ja koulukypsyysasioita pohditaan aiempaa enemmän yhdessä lapsen vanhempien, neuvolan ja varhaiskasvatuksen ammattilaisten kanssa.

– Jos lapsella on todettu nelivuotisneuvolassa oppimisvaikeuksia, he ovat jo ohjautuneet meidän psykologeille ja puhe- tai toimintaterapeuteille. Nelivuotistarkastusta hyödynnetään myös kouluvalmiuksia arvioitaessa, Lehtinen kertoo.

Psykologin tekemien kouluvalmiustutkimusten määrä onkin laskenut merkittävästi. Vielä kolmisen vuotta sitten psykologit arvioivat vuosittain noin sadan espoolaislapsen kouluvalmiuden.

– Starttiluokkien lopettaminen on vähentänyt koulunlykkäyshakemusten määrää. Nyt tehostettu tuki annetaan lähikoulussa, kertoo psykologipalvelujen päällikkö Kirsi Raunela sivistystoimen suomenkielisestä opetuksesta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Written by:

Katja Riihola

Ota yhteyttä