Nuori, viritteletkö taas mopoasi? – Poliisi: Näin kalliiksi se voi käydä

Poliisi muistuttaa, että viritetyllä mopolla ajaminen on paitsi vaarallista myös kallista. – Kuvituskuva.

Else Kyhälä / Arkisto

Mopon virittäjä ei ehkä tule ajatelleeksi, mitä seurauksia virittämisestä voi tulla. Viritetyllä mopolla onnettomuusriski on suuri, sillä varsinkaan vanhempia mopoja ei ole rakennettu kovempaa vauhtia varten. Nuorilla kuljettajilla ei myöskään usein ole riittävästi kokemusta liikenteestä.

Asiasta muistuttaa kolumnissaan ylikomisario Kari Pesonen Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta. 

– Viime vuosina mopoilijoita on kuollut vuosittain keskimäärin kolme ja loukkaantunut kuutisensataa. Menehtyneiden mopoilijoiden ja loukkaantuneiden määrä on vähentynyt viime vuosina – ja hyvä niin. Läheskään kaikki lievemmät loukkaantumiset eivät tule tietoon, Pesonen muistuttaa.

Liikenneturvan vuonna 2013 tekemässä nuorisotutkimuksessa ilmeni, että noin joka kolmas mopo on viritetty. Virkavallan keräämien tietojen mukaan poikien mopot ovat viritettyjä useammin kuin tyttöjen.

– Nuoret mopoilijat tietävät, että mopon virittäminen ei ole sallittua ja että kiinni jäämisestä tulee seuraamuksia. Vanhemmat eivät kuitenkaan aina tiedä nuorten tekemästä virittelystä. Joskus kuitenkin tietävät – ja toisinaan jopa osallistuvat virittelyyn, Pesonen ihmettelee.

Moposta ei tarvitse maksaa autoveroa. Jos mopoa on viritetty niin, että se katsotaan poliisin tarkastuksessa moottoripyöräksi muutetuksi, seuraamuksena on autoveron maksuunpano. Tästä koituu arvonlisäveroineen 200–300 euron summa.

Lisäksi mopokortti ei enää riitä, vaan vaaditaan vähintään A1 eli kevarikortti. Moottoripyörästä on maksettava myös korkeampi liikennevakuutusmaksu kuin moposta.

Vero maksuunpannaan ajoneuvon omistajalle. Usein veron, sakon, korotetun vakuutusmaksun ja katsastusmaksun joutuvat maksamaan mopoilijan vanhemmat. Vero on ulosottokelpoinen eikä sitä palauteta, vaikka ajoneuvo myöhemmin muutettaisiin takaisin tavalliseksi mopoksi.

Ajoneuvolain mukaan mopo on moottorikäyttöinen ajoneuvo, jonka moottorina saa olla enintään 50 kuutiosenttimetrin polttomoottori ja jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 45 km/h. Kaikki EU-maat käyttävät samoja luokituksia mopojen tehon ja nopeuden suhteen.

– Mopojen suurinta sallittua nopeutta ei voi kansallisesti lainsäädännöllä nostaa, eli tätä keskustelua on turha käydä, Pesonen huomauttaa.

 

Written by:

Jari Pietiläinen

Ota yhteyttä