Pahimmat sähkökatkot osuivat Espooseen, Porvooseen ja Sipooseen – Näin haet korvauksia

Yli 12 tunnin sähkökatkos oikeuttaa korvaukseen. Osa yhtiöstä hyvittää silti lyhyemmästäkin katkosta syntyneet vahingot.

Kiira-myrsky katkaisi lauantaina sähköt pahimmillaan 48 000 taloudelta 30 eri kunnassa.

Määrällisesti eniten sähköjä oli poikki lauantain aikana Espoossa (12 045 taloutta), Kouvolassa (10 719 taloutta), Sipoossa (4531), Riihimäellä (4360) ja Porvoossa (4 057).

Myös Tuusulassa sähköt olivat pahimmillaan poikki 1 588 taloudesta, Askolassa katkoja oli 1 358 taloudessa ja Järvenpäässä 789 osoitteessa.

Valtaosa kodeista sai sähköt takaisin jo lauantai-illan aikana, mutta korjaustyöt jatkuivat vielä sunnuntaina. Puoliltapäivin sähköt puuttuivat yhä 4 795 taloudelta. Korjaustöitä tehtiin tuolloin vielä muun muassa Iitissä, Kouvolassa, Orimattilassa, Sipoossa, Espoossa, Mäntsälässä, Myrskylässä, Pukkilassa ja Pornaisissa.

Tämänhetkisen tilanteen näet tästä.

Vaikka valtaosa sähkökatkoksista kesti korkeintaan muutaman tunnin, osa kuluttajista voi hakea katkoksen aiheuttamista haitoista korvauksia. Keskeytysaika lasketaan alkaneeksi siitä, kun keskeytys on tullut verkonhaltijan tietoon.

Jos sähkökatko aiheuttaa kuluttajalle vahinkoja, esimerkiksi pakasteet sulavat, kuluttaja voi saada myös vahingonkorvausta.

Korvaukseen oikeuttaa yleensä yli 12 tunnin sähkökatkos. 12 tunnin sääntöön ei vaikuta se, jos sähköt saadaan katkosten välillä toimimaan hetkellisesti.

Yhtiöt voivat kuitenkin maksaa korvauksia lyhemmistäkin katkoksista. Esimerkiksi Elenia on ilmoittanut korvaavansa vahinkoja jo 6 tunnin katkon jälkeen.

Virhettä arvioidaan aina tapauskohtaisesti eli sen mukaan, mikä katkon aiheutti. Korvausten saamiseen vaikuttaa myös, ovatko sähköt katkenneet vakituisesta asunnosta vai kesämökiltä.

Kuluttaja voi itse valita, hakeeko hän korvauksia verkkoyhtiöltä vai omalta vakuutusyhtiöltä. Esimerkiksi Carunan asiakkaat voivat hakea korvausta suoraan verkossaElenialla korvausten haussa auttaa Aina-palvelu.  Oman siirtoyhtiösi voit tarkistaa sähkölaskustasi. Sen perusteella voit hakea yhtiön korvauslomakkeen verkosta.

Lomakkeen voi tilata myös paperimuodossa kotiin yhtiöltä.

Lue myös:

Videokooste: Näin Kiira-myrsky kaatoi puita, aiheutti tulvan marketissa ja juoksutti meteorologia

Video: Näin vettä syöksyi Iso Omenan Citymarketiin – sadevesiputki halkesi

Onko myrsky Kiira vai Klaara? – SS: Ensimmäinen nimi kalenterissa ratkaisee

Näin pitkiä katkoja hyvitetään

Vakiokorvauksen määrä lasketaan asiakkaan vuotuisen siirtopalvelumaksun perusteella. Näin korvaus porrastetaan:

10 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 12 h, mutta vähemmän kuin 24 h

25 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 24 h, mutta vähemmän kuin 72 h

50 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 72 h, mutta vähemmän kuin 120 h

100 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 120 h, mutta vähemmän kuin 192 h

150 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 192 h, mutta vähemmän kuin 288 h

200 %, kun keskeytysaika on ollut vähintään 288 h.

Loppukäyttäjälle kalenterivuoden kuluessa maksettavien vakiokorvausten määrä on kuitenkin enintään 200 prosenttia vuotuisesta siirtopalvelumaksusta tai 1 500 euroa.

Sähkömarkkinalaki on päivitetty syyskuussa 2013, joten vakiokorvauksien enimmäismäärissä on voimassa siirtymäsäännökset. Ennen vuotta 2016 enimmäiskorvaus on 1 000 euroa. Ensi vuonna eli 1.1.2018 korvauksen maksimi nousee 2 000 euroon.

Lähde: Energiateollisuus

Written by:

Ota yhteyttä