Lähihoitaja ilmestyy Eskon luo ruudulla – etähoitokäynti maksaa kaupungille vain 5 euroa

Esko Nygren moikkaa lähihoitaja Erja Nevalaista, joka ilmoittaa, että on aika ottaa puolenpäivän lääkkeet.

Jukka Hämäläinen

VIRTUAALIPALVELUT Kello lähestyy puoltapäivää, ja näyttöruutu Esko Nygrenin, 78, työpöydällä välähtää valoisaksi.

Ensin näkyy teknisiä tietoja, ja sitten näkyviin tulee lähihoitaja Erja Nevalaisen kasvot.

– Moi Esko, mitenkäs on mennyt? hoitaja tiedustelee.

Kun voinnit on kerrottu, Esko Nygren ottaa kello 12:n lääkkeet. Seuraavaksi hän ryhtyy lämmittämään ruoka-annosta.

– Eskon kanssa riittää, että olemme yhteydessä kahdesti päivässä, haastattelua varten paikalle tullut toinen lähihoitaja Tarja Hietaniemi kertoo.

Yhteyden aikana selviää asiakkaan kunto.”

Nygren on Palvelukeskus Helsingin virtuaalipalvelun asiakas. Tablet-laitteella tapahtuva virtuaalipalvelu tukee kotihoidon työtä.

Yhteyden toisessa päässä on terveydenhuoltoalan ammattilainen, joka käy läpi potilaan hoitosuunnitelman mukaiset asiat.

– Yhteyden aikana selviää myös asiakkaan kunto. Jos hän ei näytä voivan hyvin, voin pyytää kotihoitoa käymään paikan päällä, ja joskus joudun tilaamaan ambulanssin samalta istumalta, Hietaniemi kertoo.

Tablet-yhteysmahdollistaa monenlaista toimintaa. Sen välityksellä Nygren voisi halutessaan saada virtuaalista ruokaseuraa muista näyttöruudun äärellä ruokailevista sekä osallistua musiikkiryhmään tai vaikka hengelliseen piiriin.

– Ainakaan toistaiseksi en ole kaivannut tällaista toimintaa, Nygren sanoo.

– Käyttömahdollisuudet ovat periaatteessa rajattomat. Tarvittaessa voimme vaikka tehdä fysioterapeutin neuvomia jumppaliikkeitä, Hietaniemi kertoo.

Kaikki potilaat eivät ole vanhoja. Käyttäjissä on esimerkiksi nuoria tuberkuloosilääkkeiden syöjiä, joiden pitää ottaa lääkkeet terveydenhuollon ammattilaisen valvomana. Etäyhteys riittää siihenkin.

Etähoitoa voi kritisoida siitä, että hoitaja tai ruokaseura eivät ole fyysisesti läsnä. Nygrenin kohdalla tämä ei ole ongelma, sillä hänellä käy hoitajia kotona.

Neliraajahalvauksen saanut Nygren saa aamulla apua sängystä nousemiseen ja aamutoimiin. Päivällä käy henkilökohtainen avustaja. Illalla hänet avustetaan taas sänkyyn ja yöllä yöpartio käy kääntämässä häntä.

– En pysty itse kääntämään kylkeä. Käsissä on kuitenkin jonkin verran voimaa, niin että pystyn esimerkiksi syömään ja käyttämään pyörätuolia.

Helsinki on virtuaalipalvelun tuottajana pioneeri. Suomessa monet kunnat seuraavat perässä.

Palveluun tutustumassa on käynyt toimittajia ja valtiojohtoa useasta Aasian maasta, Britanniasta ja Saudi-Arabiasta.

Kotikäynti monin verroin kalliimpi

Virtuaalipalvelu nykymuodossaan aloitettiin vuonna 2014, ja tällä hetkellä asiakkaita on noin 600.

Etäkäyntejä tehdään seitsemänä päivänä viikossa, ja palvelu toimii aamuseitsemästä iltakymmeneen.

Kuukausittain kontakteja on noin 20 000.

Palvelun valtti on kustannustehokkuus: Helsingissä yksi etähoitokäynti kustantaa noin viisi euroa, kun fyysinen kotikäynti on 40 euron luokkaa.

Palvelukeskus Helsinki tuottaa virtuaalipalvelua yhteistyössä yritysten kanssa.

Written by:

Jukka Hämäläinen

Ota yhteyttä