Automatiikka yllättää monet autoilijat – pimeitä periä nyt liikkeellä

Ajamansa auton etu- ja takavalojen ominaisuuksiin ja toimintaan kannattaa perehtyä huolella näin alkavan pimeän vuodenajan kynnyksellä.

Arja-Riikka Nikkilä / arkisto

Viime vuosien uusissa ajoneuvoissa näkyy yhä enemmän niin sanottuja päiväajovaloja (DRL), joissa riittävän valoisuuden vallitessa auton anturi sytyttää vain huomiovalot.

On hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri."

Ongelmia voi syntyä huonossa kelissä, jos anturi tulkitsee valoisuuden riittäväksi, vaikka näkyvyys on muutoin heikko. Auton kuljettajan tulisi aina tällaisissa olosuhteissa kytkeä varsinaiset ajovalot päälle.

– Jos oman auton valot mietityttävät, on hyvä kävellä käynnissä olevan menopelin ympäri. Silloin näkee, mitä valoja automatiikka on kytkenyt käyttöön. Joissakin malleissa takavalot eivät pala lainkaan päiväajovalojen eli huomiovalojen kanssa, mikä osaltaan lisää tarvetta varmistaa näkyminen kytkemällä ajovalot käsin. Moni saattaa yllättyä siitä, että oman auton perä onkin pimeänä, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen sanoo.

Auton ympäri käveleminen on suositeltavaa ihan jokaiselle valotyypistä riippumatta, sillä katsastus- ja huoltovälien harveneminen lisää tarvetta autoilijoiden oma-aloitteiselle ylläpidolle.

– Pimeitä valoja näkee etenkin syksyllä tien päällä melko paljon, lisää Heiskanen.

Liikenneturvan keväällä toteuttaman kyselyn mukaan kaksi kolmesta suomalaisesta on sitä mieltä, että autojen pimeät takavalot vaikeuttavat niiden huomaamista myös valoisaan aikaan.

59 prosentin mielestä Suomen olosuhteissa tulisikin aina käyttää varsinaisia ajovaloja. Ongelmaa esiintyy toki myös pimeään aikaan: yli puolet vastaajista totesi, että päiväajovalojen takia liikenteessä on pimeällä yhä enemmän huonosti erottuvia autoja.

Pelkkä pimeä ei vielä riitä sumuvalojen käyttöön."

Syksyyn kuuluvat erottamattomasti aamu- ja iltausvat, jotka voivat paikoin myös tihentyä paksuksi sumuksi. Liikenneturva kannustaa käyttämään auton takasumuvaloa, kun kelin takia huonontunut näkyvyys sitä vaatii.

Kun ajokeli on huono ja näkyvyys heikko, auttaa takasumuvalo perässä tulevaa huomaamaan edellä ajavan paremmin. Näin riski peräänajoista pienenee. Pelkän pimeyden takia ei sumuvaloja kuitenkaan tarvita.

– Takasumuvaloa voi ja kannattaa käyttää aina, kun näkyvyys on kelin takia huonontunut – ei pelkästään sumussa. Siitä on hyötyä myös esimerkiksi rankkasateessa, tiheässä räntäsateessa tai sakeassa lumipyryssä. Pelkkä pimeä ei vielä riitä: silloin sumuvalot häikäisevät turhaan muita tienkäyttäjiä ja ovat pikemminkin haitaksi kuin hyödyksi, kertaa Heiskanen.

Written by:

Ota yhteyttä

Lisää aiheesta

Suomalaiset välttävät pimeällä ajamista – "Eivät ehkä näe kunnolla"Poliisi: Moni ajaa takavalot pimeänä pimeälläkinNäin vanhakin auto nuortuu: Uudet päiväajovalot tekevät kummiaKuva: Torvet soivat, kun hernerokkasumu peitti Helsingin sataman – meteorologi selittää, mistä ilmiö johtuu